Ik ben momenteel veel zonder zadel aan het rijden en merk dat ze dit (of het opstappen), niet graag heeft. Ik zet ze steeds naast een opstapje of een stoel om op te stappen, eens ze door heeft dat ik wil opstappen, verzet ze zich meestal. Ofwel draait ze haar achterhand weg, ofwel draait ze haar voorhand naar me toe (om me weg te duwen/drijven). Momenteel los ik dit op door:
*veel op de opstapjes te gaan staan, zonder op te stappen + friendly
*veel op en afstappen
*als ze beweegt, stap ik terug van het opstapje en laat ik ze harder werken, door vb haar voorhand 2 toeren porcupine rond te draaien (soms moet ik dit wel 10 keer doen, vooraleer ze wil stilstaan)... als ze dan stilstaat is het wel heel duidelijk; hoofd laag.
Kan het zijn dat zij last heeft van iets, als ik zonder zadel rij? (ik moet zeggen dat ik niet bots op haar rug, soms moet ik me nog wel wat vasthouden, maar haar rug stoor ik volgens mij niet. het rijden zonder zadel gaat ook goed)
Het opstappen kan volgens mij het probleem niet zijn, want als ik op een stoel sta, moet ik enkel mijn been erover leggen, dus ik kan haar ook niet pijn doen tijdens het opstappen.
Als ik met zadel opstap, geeft ze geen enkel teken dat ze dit niet graag zou hebben (heel af en toe, wil ze niet blijven stilstaan, maar dit is meestal met één correctie opgelost).
Ik moet zeggen dat het wel wat erger is geworden, nadat enkele 'normals' op allerlei manieren op haar rug zijn gesprongen...had ik niet moeten toelaten, maarja... te laat.
Iemand nog tips om dit op te lossen?
Bladwijzers