Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: zonder zadel

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

zonder zadel

Ik ben momenteel veel zonder zadel aan het rijden en merk dat ze dit (of het opstappen), niet graag heeft. Ik zet ze steeds naast een opstapje of een stoel om op te stappen, eens ze door heeft dat ik wil opstappen, verzet ze zich meestal. Ofwel draait ze haar achterhand weg, ofwel draait ze haar voorhand naar me toe (om me weg te duwen/drijven). Momenteel los ik dit op door:
    *veel op de opstapjes te gaan staan, zonder op te stappen + friendly
    *veel op en afstappen
    *als ze beweegt, stap ik terug van het opstapje en laat ik ze harder werken, door vb haar voorhand 2 toeren porcupine rond te draaien (soms moet ik dit wel 10 keer doen, vooraleer ze wil stilstaan)... als ze dan stilstaat is het wel heel duidelijk; hoofd laag.

Kan het zijn dat zij last heeft van iets, als ik zonder zadel rij? (ik moet zeggen dat ik niet bots op haar rug, soms moet ik me nog wel wat vasthouden, maar haar rug stoor ik volgens mij niet. het rijden zonder zadel gaat ook goed)
    Het opstappen kan volgens mij het probleem niet zijn, want als ik op een stoel sta, moet ik enkel mijn been erover leggen, dus ik kan haar ook niet pijn doen tijdens het opstappen.
    Als ik met zadel opstap, geeft ze geen enkel teken dat ze dit niet graag zou hebben (heel af en toe, wil ze niet blijven stilstaan, maar dit is meestal met één correctie opgelost).
    Ik moet zeggen dat het wel wat erger is geworden, nadat enkele 'normals' op allerlei manieren op haar rug zijn gesprongen... had ik niet moeten toelaten, maarja... te laat.
    Iemand nog tips om dit op te lossen?

Re: zonder zadel

Ik weet niet hoe ver je met Parelli bent, maar je kan eventueel vast aanleren dat het kontje naar je toe komt als je ergens opstaat. En dan de eerste 25 keer NIET opstappen, alleen veel friendly. Maar dat doe je al. Hmm.

Suus deed dit in het begin ook, voordat ik haar dat kontje naar je toe leerde. Bij haar was het vooral: geen zin in dit gedoe volgens mij. Beetje disrespect. Nu komt ze meteen met kontje naar je toe zogevraagd, en kun je rustig opstappen. Kan dus ook heel fgoed zijn dat ze je focus voelt (op opstappen misschien toch) en dan zegt: bekijk het maar. En dat rare opspringen zal zeker zijn effect op je paard hebben gehad...

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oef, opstijgproblemen... been there, en nog steeds met zadel althans.

Ik kan me voorstellen dat je paardje het niet meer zo leuk vindt als jij op haar rug klimt, als enkele normals dit een beetje verpest hebben. Verder vind ik jouw aanpak heel goed: veel friendly vanaf de 'opstijgpositie' en als het je lukt, die oefening van het 'achterhand naar je toe' eraan toevoegen, maar dat is al wel L2.

Parelli zegt eigenlijk dat je paard jou geen toestemming geeft om op zijn rug te zitten, als hij wegloopt bij het opstijgen. Maar als het met zadel wel goed lukt, is het vast een nare associatie met het zonder-zadel rijden. Ga vooral nog even door zoals je nu gedaan hebt, het kan best wel een tijdje duren voor die vervelende herinneringen weer afgezwakt zijn.

En ooit, heb jij ook een paard wat graag naar je toe komt als jij op een verhoging staat en precies zo naast je komt staan alsof hij zegt "klim maar op mijn rug" en dat jij alleen je been over zn rug hoeft te zwaaien.

Succes!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dit probleem herken ik ook
    Met zadel is opstappen geen probleem. Maar zonder zadel staat m'n pony wel stil, maar laat ze toch erg duidelijk merken dat ze het niet leuk vindt(door te happen e.d.).
    Zou het 'happen' ook met nare associaties van 'normals' van vroeger te maken kunnen hebben? Of kan dat alleen met lichamelijke klachten te maken hebben?
    Over 2 weken komt wel de fysio langs, maar als iemand nog tips heeft..
    (evt. kan ik wel een opstapfilmpje hier neerzetten )

Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

ik kan zo zonder zadel (met een btje lenigheid) op Tosca springen, dan gaat ze niet lopen,
    met zadel erop wel

*nieuw* Miss_Montana's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2004

Heeft jou paard een hoge schoft? Mijn verzorgpaard wel en als er dan kinderen zonder zadel op hem reden en lekker zaten te bonken op zijn schoft had hij echt pijn. Sindsdien als je zonder zadel op hem ging rijden ging hij er bokkend vandoor als je er bijna opzat, ook met het opstapje gebeurde dit. Ik neem het hem eigenlijk niet kwalijk, hij wilde gewoon niet dat er nog iemand voor pijn op zijn schoft zorgt. Misschien ligt het probleem ook daar bij jouw paard.
    Red Spongebob en de rest van Nickelodeon uit de klauwen van John de Mol!!!

<!-- m -->http://www.rednickelodeon.nl/<!-- m -->

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb een tijdje niet geantwoord... maar ik ben er nog steeds...
    Hmm... het opstappen zonder zadel is ondertussen nog ongeveer hetzelfde...
    Ik zit aan het begin van L2, maar ben dat draaien met de kont naar je toe nog niet tegengekomen, misschien moet ik dat maar even opzoeken? Of kan ik beter wachten tot ik het tegenkom in de boekjes?
    Micha heeft absoluut geen hoge schoft, tis een haflingertje. Tijdens het rijden zonder zadel geeft ze geen enkel teken dat het pijn doet ofzo. Het probleem ligt enkel bij het opstappen zelf.
    Wat ik nu meestal doe, lijkt het beste te werken. Ik begin naast haar rug te springen en op haar rug te drukken met m'n handen. Wanneer ze dan stopt met bewegen en terug een vriendelijke uitstraling heeft, stop ik. Na even friendly begin ik opnieuw en ik ga steeds wat verder: op haar rug leunen enz. Na enkele keren blijft ze staan en dan kan ik meestal zonder problemen opstappen. Deze methode lijkt beter te werken dan haar te laten werken wanneer ze beweegt, dat duurt meestal langer en ze wordt er soms heel chagerijnig van...

tisda beter iets proper voorbereiden dan achteraf uw eigen fout eigenlijk (da ge ni ziet dat het paard er (nog) niet gerust in is) te 'verbeteren' door het paard laat bewegen
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Bladwijzers

Forum Rechten