Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: ervaring met verschillende bitloze hoofdstellen gevraagd?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: ervaring met verschillende bitloze hoofdstellen gevraagd

Hey Trea, jij hebt toch ook met een sidepull gereden? Merk je nou verschil tussen de sidepull en het glucksrad? benk wel benieuwd naar eigenlijk
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Niet zoveel. Bij het buitenrijden al helemaal niet. Bij rechtrichten geeft het glücksrad iets meer duidelijkheid. Dat komt omdat het meer als een hoofdstel aansluit en het wieltje duidelijkere hulpen geeft.

Dus als ik in de wei rijd gebruik ik nooit de sidepull, wel het bit, kaptoom of glücksrad.

Bij buitenrijden pak ik graag de sidepull of het touwhalster.

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Oke, intresting!
    Ik zit namelijk al een poosje te denken aan een sidepull, maar dan een met zachte neus (bijv. van goedhard). Maar dan is zo'n Glücksrad ook wel wat, het gaat mij voornamelijk om het dressuren ook. Dat gaat met Indian Bosal ook wel oke, maar vind ik iets te scherp...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik vergat nog te zeggen; bij een sidepull kan je de neusriem alleen maar aanpassen via de onderkant (en daar is niet heel veel mogelijkheid toe, slechts enkele gaatjes)
    Bij het glücksrad zit op de bovenkant een gesp en aan de onderkant. Zo kan je het precies zó afstellen dat het perfect rond de neus ligt. Je kan de wieltjes dus precies aan de zijkant van het hoofd positioneren. Bij een slecht passende sidepull zie je nogal eens dat de neusriem te krap is (gevolg is dat de verticale riempjes te dicht bij het oog liggen) of te ruim (waardoor teveel ruimte ontstaat)

Als je bij een sidepull de ors uitvoert zie je ook dat de horizontale riempjes opbollen. Ergens ligt er dus iets niet stabiel om het hoofd.

Bij buitenrijden maakt dat niet zoveel uit, maar je kan je voorstellen als je fijngericht wilt gaan sturen..

Voordeel van het glucksrad; de neusriem is er helemaal af te halen, je kan er dus zo een bontje om schuiven.

Wil je toch graag een sidepull; bij spirithorses.be maken ze sinds kort sidepulls op maat. Je kan het hele hoofd opmeten en ze maken het dan precies passend voor je. Ook andere individuele wensen (zachtere neusriem) zijn bespreekbaar.

http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... ductId=183

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hihi, je bent net een wandelende folder, heel handig!

Wel mooi die sidepulls van Spirithorses, maar ik blijf die dingen toch grof vinden (alle sidepulls hoor). Al die poespas om het hoofd...

Ga me maar eens verder verdiepen in het gücksrad dan

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

die glucksrad is dat niet vergelijkbaar met een lichte mechanische hackamore?

die prijzen die daaronder staan op die website moet je allemaal optellen om tot de totaalprijs te komen?
    Mijn duits is alles behalve goed... Ik snap dus van die website geen snars... Trea kan je daar eens iets meer uitleg over geven?

Willeke, het ligt er helemaal aan wáár je de teugels plaatst.

Bij dit plaatje vind er een lichte hefboomwerking plaats. Ik heb de teugels geklipt in hetzelfde vakje als de kinriem. En dan niet vóór de kinriem, maar erachter. Dit geeft geen hefboomwerking.

Wat snap je er niet aan Willeke? Plaats je de teugels op dezelfde plek als op het plaatje en je trekt eraan, dan draait het wieltje waardoor er druk op de neus komt. Je kan dus met relatief heel weinig druk rijden, dus heel veel gevoel leggen in je handen (beetje pinkenwerk)

Bij sturen krijg je zijwaardse druk (zonder hefboomwerking) over de hele grootte van het wieltje (nooit puntbelasing, maar over een groot oppervlak verdeeld). Je kan het vergelijken met je hand. Leg je je hand op die plek en je duwt, of je legt een vinger op die plek (zelfde gevoel als touwhalsters geven) Doordat het geheel niet draait of schuift geeft het geen ruis.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ah ok, ja zoals jij het beschrijft hoef je inderdaad niet per sé die hefboomwerking te hebben.

Ik snap vooral niet de prijzen die daar staan...
    Ik heb nooit geen duits gehad.... ik zie daar prijzen staan voor verpakkingsmateriaal (als 'k het goed begrijp)... dus vroeg me af, die prijzen die er onder dat hoofdstel staan, moet 'k die samen tellen om zo tot de totaalprijs te komen?

Het glücksrad (2 wieltjes, neusriem, kinriem (keuze uit leder of een ketting)) kost 85 euro. (je kan het gewoon bevestigen aan een normaal hoofdstel, engels, western, maakt niet uit)

De verzendkosten zijn 10euro (naar buitenland) en 5 euro als je in duitsland woont.

Alle andere prijzen gaan om andere artikelen.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ah ok bedankt!!!!
    Dat verheldert veel!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik ga wel mooi even op de Equitana kijken
    Kan ik zien en voelen en meteen meenemen als het bevalt!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten