Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: links of rechts lopen... interessante theorie.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

links of rechts lopen... interessante theorie.

Gisteren was Marco bij me om Shanna te bekappen.
    Hij vroeg me of ik toevallig bij shanna vaker links naast haar liep dan rechts...
    Oeps kun je dat zien aan de hoeven? Ik probeer wel af te wisselen, maar...
    Neehoor, zei hij, ik zie dat aan de manier waarop ze op me reageert aan de rechterkant.
    Aha!

Hij adviseerde mij om met haar te wandelen en dan vooral rechts te lopen.
    Ik zei: hm, moet ik haar daar dan eerst wat meer aan wennen blijkbaar. Als ze me niet gewend is aan de rechterkant kan ik beter links lopen met iets spannends als wandelen.
    Hij dacht daar anders over:
    Shanna had links genoeg vertrouwen dat ze aan die kant niet zoveel steun nodig had. Ze was gewend aan "enge" dingen aan de linkerkant.
    Rechts was ze daarentegen niet zoveel gewend. Als ik dan rechts zou lopen zou ik als het ware een steun zijn voor haar aan deze kant. Daarmee bevestigen dat ik haar veiligheid gaf, en als een soort afscherming zijn voor de kant die zij het engste vind om benadert te worden.
    Nou niet meteen denken dat shanna doodsbenauwd is aan die kant, maar er zit blijkbaar toch voor vreemde dingen/mensen verschil in welke kant ze zich bevinden.

Interessante theorie. Had het eigenlijk nooit zo echt bekeken.
    hoe denken jullie hierover?

Re: links of rechts lopen... interessante theorie.

Dat heb je toch ook al met opstappen?? Veel paarden kunnen er niet tegen als je aan de andere kant opstapt. Denk dat dat net zo iets is. Mijn paardje had dit in het begin ook, ik mocht alleen aan een kant lopen, dit heb ik met veel geduld en oefening voor elkaar gekregen dat ik nu overal kan lopen, links, rechts, voor en achter. Dit had niets met enge dingen of zo te maken hoor, maar ook het benaderen van het paard in de wei, hij draaide altijd zo dat die kant naar mij kwam. Had ik daarop ingegaan dan was dit al snel een gewoonte geworden en was de andere zijde dus misschien in de toekosmt wel onbenaderbaar geworden??? wie zal het zeggen.

Interessante theorie.. vanuit dit oogpunt lijkt ie te kloppen. Maar in de praktijk?? Ik merk juist dat mijn paarden onzekerder zijn als ik aan de rechterkant loop. Ik probeer ook zoveel mogelijk af te wisselen, maar moet bekennen dat links mijn favo kant is.

Vooral Amy is er gevoelig voor, ze is nét een tikkie meer rb als ik rechts loop. Misschien komt het doordat ik net een tikkie meer unconfident ben.

Maar zekerder omdat ik aan haar onzekere zijde loop is ze zeker niet.. da's een ding wat zeker is

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik vraag me ook af in hoeverre het meespeelt dat ik ZELF prettiger aan de linkerkant loop... zekerder... fijner... Ik heb altijd het idee dat ik dat toch op één of andere manier meespeelt..

*edit* lees net dat Tré ook zoiets schrijft...

Bruut heeft het trouwens ook als ik OP hem zit.. enge dingen komen vaker van rechts... hmm.. ik sudder hier nog even over

Ik beken onmiddellijk dat ik bij Lodash ook links ga lopen als het lastig wordt

Vooral omdat hij rechts sneller pusht E onzekerder is.

Dan handiger links.

Maar ben me wel bewust van de % links rechts

May the horse be with you!

ik loop meestal rechts van eagle, hij is links gebogen, een beetje met het idee dat als ik rechts loop en ik tijdens het lopen af en toe goed op let of hij dan licht naar rechts gebogen loopt, en dat ook bewust vraag wanneer dat niet het geval is, om zijn ribben de andere kant op te bewegen ..

op momenten dat hij iets "spannends" ziet, dan wil hij wel graag aan de andere kant van mij lopen dan de kant waar het "spannende iets" zich bevindt... ik laat dat eigelijk altijd wel toe

Heerlijk topic dit!

Ik ben sinds vorige week ook bewust rechts aan het lopen. Want ik merk aan haar wandelen, aan haar oren, nou ja, aan alles dat ze veel onzekerder is aan die kant. En dus doen we dat natuurlijk he! Merk het zelfs met cirkelen.

En voor ieder zijn veiligheid. Als het echt heel erg spannend wordt, dan wissel ik gewoon. Play is great but safety comes first!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ja ok, maar wat ik nu bedoel is dat je dus (volgens Marco) als je paard unconfident is, juist aan de "onzekere" kant zou moeten lopen, zodat je paard aan deze kant meer steun aan jou heeft.Hm, waarschijnlijk gaat hij er dan inderdaad wel vanuit dat je zelf geen verschil hebt tussen links en rechts.

maar als het nu echt erg spannend wordt aan de rechterkant van je paard, dan kan je toch beter aan die kant blijven van je paard.. althans zo doe ik dat...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

mmm interesting...
    Ik heb ooit ergens gelezen dat hier ook LB en RB in meespeelt, maar dan echt letterlijk. Zou dit kunnen?
    Al vind ik het een logischere verklaring dat de meeste paarden links gewoon meer gewend zijn.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

ik kan alleen maar vanaf rechts begeleiden... wat dan? links is lastig ivm maar 1 arm...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

ja ok, maar wat ik nu bedoel is dat je dus (volgens Marco) als je paard unconfident is, juist aan de "onzekere" kant zou moeten lopen, zodat je paard aan deze kant meer steun aan jou heeft
    Hoi,

Ja dat begrijp ik wel. Maar daarmee houd ik de onzekere kant van mijn paard ook in stand. Ik zou graag willen dat ze genoeg confidence in zichzelf krijgt dat ze zich ook aan mijn linkerzijde relax voelt. En aangezien je voor verandering altijd door de 4 fases van verandering heen gaat, zit er een stukje bij (fase 2) wat niet fijn is.

Vier fases:
    onbewust - onbekwaam (gaat niet maar dat weet je niet)
    bewust - onbekwaam (gaat niet en daar ben je heel bewust van, nare fase)
    bewust - bekwaam (je krijgt het onder de knie!)
    onbewust - onbekwaam (je kan het en weet dat niet eens meer, hihi)
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

ja ok, maar wat ik nu bedoel is dat je dus (volgens Marco) als je paard unconfident is, juist aan de "onzekere" kant zou moeten lopen, zodat je paard aan deze kant meer steun aan jou heeft
    Maar zou je paard dit niet uitzichzelf opzoeken als ie daar behoefte aan heeft? Askja wisselt achter mij wel eens van kant.
    Veder loop ik vooral aan de rechterkant van haar, omdat ik mijn stick dan in mijn rechterhand kan houden plus touw boel en nog wel eens lichtelijk in de knoop kan raken...
    Alleen als je paard niet aan beide kanten even sterk is, zou dat dan ook niet doorwerken in het rijden? Beetje zoals nienke omschrijft, eerder schrikken maar ook minder goed op eigen benen kunnen lopen, omdat het paard dan natuurlijk aan geen enkele kant steun heeft.
    En met gymmen is het misschien ook wel handig bedenk ik me net. As buigt iig nog wel eens naar me toe en toen ik er heel even opzat toen iemand anders haar leidde merkte ik wel dat ze toch regelmatig in een soort buiging liep. Afwisselen voor de rechtheid of juist de scheve kant opzoeken?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Shiva wisselde idd ook wel eens uit haar eigen van kant.
    Maar meestal liep ze achter mij.

Met buiten rijden loopt ze wel altijd links van Xandor. In het begin omdat Annet niet direct langs het verkeer wilde rijden, nu uit gewenning denk ik.

En sinds haar operatie loop ik recht van haar. Ze heeft links absoluut geen steun nodig van mij en staat dan alleen maar op mn tenen. Ik vergeet nl nogal eens dat ze links niets ziet en let er dan niet op dat ze langzaam mijn kant uit komt.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Inderdaad een interessante opmerking van Marco.

Twee dingen die nu door mijn hoofd schieten:

Aan de ene kant is je paard door gewoonte aangeleerd om meer aan 1 kant van jou te lopen. Wanneer je dan zou oefenen met iets nieuws (aan de andere kant lopen) en er gebeurt iets waardoor ze gespannen wordt, dan lijkt me dat ze om die reden juist kiezen voor het bekende (met mens aan de linkerkant dus) want het nieuw an sich veroorzaakt al spanning.

Aan de andere kant, is het voor je paard veiliger om achter jou te staan ten opzichte van het vermeende gevaar, of dat nu links of rechts is, maakt dan niet meer uit.

Zou het met Shanna dan zo zijn dat ze voor prikkels aan de rechterkant 'gevoeliger' is dan aan de linkerkant, waardoor ze je juist beter aan de rechterkant kan hebben om je daar te beschermen, ondanks dat die kant niet erg gewend is om daar te lopen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten