Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: links of rechts lopen... interessante theorie.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: links of rechts lopen... interessante theorie.

Interessant, vooral omdat het nu bij mij toch wel speelt!

Kate is niet gewend of aangeleerd om naast/achter de mens mee te lopen, dit heb ik haar moeten aanleren. Op de een of andere manier koos ik aan het begin van dit proces heel bewust voor wisselen van kant, dus links en rechts van haar. Het gekke is, is dat Kate zélf kiest voor het lopen naast mijn linker schouder, wat een beetje onhandig is als we langs de weg moeten , aangezien ze nog niet geheel verkeersmak is.

Als ik haar aanwijs dat ze naar de andere kant moet, dus rechts van mij, doet ze het, maar zodra ze de mogelijkheid heeft om weer aan mijn linkerkant te lopen doet ze het. Vorig jaar hebben we hier heel wat tijd ingestoken en nu loopt Kate links en rechts, maar met een sterke voorkeur aan mijn linkerhand.

Haar maatje Wick daarentegen loopt alleen netjes mee aan mijn rechterkant, links raakt ze geheel van streek. Wick is echter van jongsafaan in handen geweest en dus niet beter gewend.
    Wat misschien ook een reden kan zijn, maar dat is mijn theorie omdat ik toevallig een uitgesproken LB en RB paard heb lopen, is dat LB-Kate kiest voor háár plek links van mij en RB-Wick voor de veiliger rechterkant.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Grappig. Mijn eerste clinic van Lynn heb ik om die reden (vertrouwen in "verkeer"" van rechts)geleerd alles van twee kanten te doen. Vash kiest als ik niets vraag met lopen automatisch mijn rechterkant, hij loopt dan dus wat linksgebogen en dat vind hij prettig. Heel bewust doe ik dus extra dingen aan zÃ*jn rechterkant. Opstijgen doe ik trouwens altijd van links vanaf een krukje, maar dat heeft met mijn eigen stijfheid/kracht te maken . Misschien heeft het ook te maken met hun makkelijke (korte)/moeilijke (lange) kant? Vash buigt naar rechts lastiger, is stijver. Loopt dus het liefst linksom.
    Interessant dit.

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Ik loop meestal voor haar.

Maar die keren dat ik naast haar loop, loop ik links.
    Aan de kant van het verkeer, meer als bescherming denk ik.

Waarom lopen jullie eigenlijk naast je paard?
    Ik heb geleerd voorop te moeten lopen.
    Want ik ben de leider en geef de weg aan die we gaan.

Je loopt nogal snel te hoogte van de nek als je er naast loopt en dat is in de paardenwereld de plaats van het veulen.
    Daarmee zou je aan kunnen geven lager in rang te zijn.

Hoe zien jullie dat?

Ik loop soms ook achter mijn paard. Daarmee neem ik de positie in van de drijvende hengst.

Ik heb liever niet dat het paard achter me loopt. Ben altijd bang dat ze bij een paniekactie op mijn hakken springt.

Ik ben graag iets hoger in rang dan mijn paard, maar ben niet de nr 10 alfa (op schaal van 1 tot 10). Dan is het verschil te groot. Ik kijk naar waar het paard ongeveer zit met dominantiegedrag en probeer daar op af te stemmen. Als ik net iets meer te zeggen heb is er meer een vriendschappelijke band en bepaal ik gewoon waar mijn paard loopt. Naast me met haar hoofd bij mijn knie, of iets verder naar voren of achteren. Links of rechts (afhankelijk waar het verkeer rijdt) Dit gaat prima zo en we hebben nooit conflicten onderweg. Laat mijn paarden ook graag @liberty naast me teruglopen als we uit het bos komen. Dan lopen we een paar kilometer naast de weg, en dit gaat onwijs goed. Ben ik op zulke momenten TEveel alfa, dan is mijn paard weg. Dan blijft ze niet graag bij me.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

[quote="Callippo"]
    Zou het met Shanna dan zo zijn dat ze voor prikkels aan de rechterkant 'gevoeliger' is dan aan de ]

Marco begon hierover omdat hij merkte dat shanna banger was voor het verkeer aan de rechterkant dan aan de linkerkant. Ik stond op dat moment links van haar. Daarom vroeg hij zich dus af of shanna niet relaxter zou worden als ik aan de rechterkant zou staan, daar waar ze zich onzekerder voelde.
    Shanna heeft met mij links of rechts geen moeite, maar dus wel met verkeer van rechts tov links.

Ingewikkeld he...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

[quote="sandra"]

Marco begon hierover omdat hij merkte dat shanna banger was voor het verkeer aan de rechterkant dan aan de ]

Volgens mij is dit niet ingewikkeld, maar juist heel logisch.
    Als jij links van Shanna staat, en er is verkeer van rechts, dan staat Shanna dus tussen jou en het verkeer in. In een kudde plaatst de leidhengst zich tussen zijn kudde en het gevaar van buiten. Als Shanna deze positie krijgt, voelt ze zich onzeker. Het lijkt me dan ook best logisch dat ze zich zekerder voelt als jij aan haar rechterkant zou lopen, als er aan die kant verkeer is.
    Als ik met een angstig paard langs iets engs moet, plaats ik mezelf ook altijd tussen het enge en het paard in. Hiermee neem ik de leiderspositie in en kan het paard met meer vertrouwen langs het enge. :0

eagle doet dat eigelijk vanzelf, zoekt zelf de bescherming van zijn leider op of te wel plaats mij tussen hem en het "spannende" in... en mocht er aan de 'voor hem meer veilige kant' geen ruimte zijn (muur, hek of geparkeerde auto ofzo, dan maak ik ruimte zodat ie aan die kant kan lopen als hij wilt.. ik stuur hem niet bewust die kant op, hij mag het zelf beslissen of het TE spannend is om er langs te lopen of dat ie zijn selfconfidence kan vinden om er langs te gaan. Heel soms als hij het TE spannend vind om ZELF te beslissen dat het aan mijn kant veiliger is, dan stuur ik hem wel bewust naar die kant. Dan leidt ik hem wel aktief. Het hangt bij ons dus een beetje af van de mate hoe spannend iets is..

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hiermee neem ik de leiderspositie in en kan het paard met meer vertrouwen langs het enge. :0
    En als ie toch iets van wegspringen oid doet, zit jij er niet tussen .
    Over ginds gebeurt het inderdaad bij mij altijd vanzelf.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

[quote="Marja"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra

Marco begon hierover omdat hij merkte dat shanna banger was voor het verkeer aan de rechterkant dan aan de ]
    Ah, dat klinkt inderdaad anders dan wanneer je juist aan haar rechterkant zou lopen ongeacht waar het verkeer is, omdat ze aan de rechterkant meer steun nodig zou hebben.

Idd vrij logisch, je positioneert jezelf tussen je paard en het gevaar in. Ik dacht al bijna dat Marco een hele nieuwe theorie had verzonnen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten