Interessant, vooral omdat het nu bij mij toch wel speelt!
Kate is niet gewend of aangeleerd om naast/achter de mens mee te lopen, dit heb ik haar moeten aanleren. Op de een of andere manier koos ik aan het begin van dit proces heel bewust voor wisselen van kant, dus links en rechts van haar. Het gekke is, is dat Kate zélf kiest voor het lopen naast mijn linker schouder, wat een beetje onhandig is als we langs de weg moeten, aangezien ze nog niet geheel verkeersmak is.
Als ik haar aanwijs dat ze naar de andere kant moet, dus rechts van mij, doet ze het, maar zodra ze de mogelijkheid heeft om weer aan mijn linkerkant te lopen doet ze het. Vorig jaar hebben we hier heel wat tijd ingestoken en nu loopt Kate links en rechts, maar met een sterke voorkeur aan mijn linkerhand.
Haar maatje Wick daarentegen loopt alleen netjes mee aan mijn rechterkant, links raakt ze geheel van streek. Wick is echter van jongsafaan in handen geweest en dus niet beter gewend.
Wat misschien ook een reden kan zijn, maar dat is mijn theorie omdat ik toevallig een uitgesproken LB en RB paard heb lopen, is dat LB-Kate kiest voor háár plek links van mij en RB-Wick voor de veiliger rechterkant.
Bladwijzers