Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: hij trapt, wat nu?

hij trapt, wat nu?

vandaag heb ik het weiland schoongemaakt van mest (stalregels) en toen ik langs Malik af liep met het opvang ding van zo'n mest boy om de mest in de kruiwagen te dumpen trapte malik rakelings langs me af vol tegen het opvang ding. (met zijn achterbeen) Uit angst riep ik een keer heej!! en daarna verstijfde ik..

ik heb daar zo'n 2 minuten stokstijf stil gestaan en heb de mestboy neergezet en ben rustig naar hem toe gelopen om hem even gerust te stellen dat ik het maar was die langs hem af liep..

het is me al eerder opgevallen dat als er iets dicht bij zijn achterbenen komt hij al meteen stampt...

wat moet ik hiermee???

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Re: hij trapt, wat nu?

Jeetje.

Nou, in ieder geval niet te dicht bij zijn achterbenen komen.

Trapt hij om te dreigen of om te treffen?

Zijn het bepaalde dingen of bij alles dat te dichtbij komt?

Leer hem anders om weg te lopen, als je vlak langs hem heen moet met kruiwagen of zo.
    Of leidt hem van te voren weg.

Als het angst voor de kruiwagen is, kun je hem er ook kennis mee laten maken.
    Er een keer van hooi in leggen en er dan mee rond lopen zodat hij het achtervolgt en graag wilt dat het bij hem blijft.

Maar blijf op je hoede voorlopig!
    Een trap kan hard aankomen.

voor kruiwagens is hij niet bang en die stond buite de weide omdat ik er niet in of uit kom met een volle kruiwagen vanwege de modder.

Toen ik hem liet kennismaken met mijn korte longeerzweer en ik met de zweep zacht over nek, hoofd en benen ging e.d. trapte hij ook alleen toen ik bij achterbenen kwam ook gericht.

ik denk dat net ook gericht was want het was echt perfect op de mestboy.

als ik hem poets doet hij niks, kan ik langs hem en achter hem lopen zonder problemen..

telkens als iets zijn achterbenen raakt trapt hij gewoon en vind het best eng worden nu omdat hij mij net bijna ook raakte..

maar het kan niet vals bedoelt zijn lijkt me want het is echt een goedzakje

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Hoe is hij als je in het zadel zit en een hand op zijn kont legt?

Sommige paarden zijn heel gevoelig voor alles wat achteraan/op gebeurt.

Je zou hem er op kunnen trainen.
    Toch telkens met dingen bij zijn achterkant in de buurt komen en als hij reageert boos "HÈ" zeggen.
    Belonen als hij niet reageert.

Bij ons taat een merrie die reageert als je in de buurt van haar spenen/onderbuik komt.
    Dan hapt ze....tot nu toe niet raak.
    We houden er rekening mee.

Maar trappen vind ik toch wat anders en gevaarlijker.
    Wat als hij eens niet oplet, iets voelt, en reageert en het was jou?

Ik hoop dat je van anderen goede raad krijgt.
    Eens met je meekijken en op een afstand zien wat er gebeurt als hij reageert.
    Hoe ze oren staan, of er al eerdere signalen zijn en zijn lichaamshouding.

Is er in het verleden niets gebeurt waardoor het te verklaren is?
    Aangereden, bezeerd, trap gehad......enz?
    Want dan heeft hij in mijn ogen nog een aardig excuus om bang te zijn en te reageren.

nou ik heb hem nog geen maand en hij wordt in april pas 2 dus onder het zadel is hij nog een tijd niet

maar hij heeft niks ernstigs meegemaakt in zijn jeugd tot nu toe (ik heb hem direct van de vorige eigenaresse/fokker dus ja) het enige wat ooit gebeurd is is dat hij uitgegleden was op een trailer maar daar was hij binnen een dag nog overheen zei ze

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik neem aan dat je geen Parelli doet?

Wat je kunt doen is 'm desensitizen bij zijn achterbenen (zorgen dat hij dus langzaam vertrouwd raakt met voorwerpen bij zijn achterbenen). Ik zou zeker geen korte longeerzweep gebruiken, maar een lange (dit voor je eigen veiligheid). Gebruik approach en retreat, dwz dat je de (in dit geval) longeerzweep langzaam van zijn lichaam (bijvoorbeeld rug of kont) naar zijn achterbenen gaat bewegen. Kijk goed naar zijn reactie! Wordt hij bezorgd, aai dan weer met de zweep op een plek waar hij niet bezorgd is en probeer zo langzaam een stukje verder te komen. Dit kun je elke keer doen totdat hij er helemaal oké mee is (dan kun je het ook met andere voorwerpen proberen op dezelfde manier). Blijf alert op zijn reacties, stop bijvoorbeeld niet als hij onrustig is. Hij hoeft er ook niet in één dag aan te wennen, pak het stapje voor stapje aan.

Komt vast goed!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Goh, nee dan kun je dat nog niet weten.

Ik zou hem leren voor je opzij te gaan.
    Elke keer als je er met iets aankomt, zoals de kruiwagen.

Daarnaast dingen onschadelijk bij/voor hem maken.
    Met dingen bij hem in de buurt komen.

Maar hij is inderdaad erg jong.
    Hou het wel in de gaten.

Groetjes,
    Joke.

parelli is als het goed is onderweg (level 1, 2 en 3) maar ben er nog niet mee begonnen door gebrek aan kennis.

de longeerzweep is ongeveer 1,50 dus ik denk lang genoeg of niet?
    En wat voor soort voorwerpen zou ik kunnen gebruiken?

de spullen die ik nu gebruik had ik al vorig jaar gehaald toen de koop al rond was maar malik nog niet verhuisd kon worden. toen deed ik nog uberhaupt niks aan NH.. ik heb zelfs een nieuw bitje in mijn kast die gaat dus zsm weg he

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Longeerzweep is lang genoeg, zolang je maar bij de achterbenen kan en zelf buiten 'trapbereik' staat

Andere voorwerpen die je zou kunnen gebruiken: bijvoorbeeld een leadrope, waar je zachtjes mee zwaait rond de achterbenen. Zweepje met een plastic zakje eraan etc. etc. Dingen waar hij bij de achterbenen niet helemaal oké mee is. Maar dat zou ik pas doen als hij helemaal oké is met de longeerzweep! Wat bij mijn paardje destijds ook nog hielp (zij was ook niet helemaal oké met dingen rond haar achterbenen): beenbeschermers omdoen. Vond ze een heel raar gevoel, maar toen ze eraan gewend was, kon ze ook beter andere dingen rond haar achterbenen verdragen.

Leuk dat je level 1, 2 en 3 maar liefst hebt besteld! Daar zul je in ieder geval approach en retreat e.d. ook gaan tegen komen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

ja ik heb een keer geprobeerd om beenbeschermers om te doen.. maar daar ben ik niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen..

heb hem ook veel laten snuffen enzo maar het zat nog niet helemaal vast toen hij een pas zette en toen flipte hij..

dus met dat soort dingen wacht ik even tot ik mijn parelli binnen heb

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hahaha, ja...heel verstandig dat je dan wacht, safety first

Ik zou gewoon lekker aan de slag gaan met de lange longeerzweep en approach & retreat. Over het algemeen snappen paarden dat heel snel

ik heb trouwens ook een zeer groot probleem met mijn individuele zone... malik blijft niet bij me uit de buurt als ik hem dat vraag..

toen hij achter me aan bleef lopen heb ik hem een stuk of 15 keer achteruit moeten zetten voor hij uit mijn buurt bleef als ik mijn vinger de lucht in hees...

hoe laat ik hem dit begrijpen want soms is het irritant als ik bezig ben of met hem wandel of oefeningen doe..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Je kunt 'm met je elleboog blokken, wapperen met je armen e.d. Maar dit staat allemaal in het Parelli-pakket, dus hopen dat het snel binnen is

Zorg er in ieder geval voor dat hij niet ongevraagd je ruimte in komt. Als hij met veel energie je ruimte in komt, verdedig je je ruimte ook met veel energie. Maakt niet uit hoe, als hij je ruimte maar respecteert. Dus wapperen met je armen, met je touw zwaaien e.d. Zorg ervoor dat je zelf neutraal blijft wat emoties betreft (dus niet agressief worden op zo'n moment). Gewoon voor je uit kijken en nonchalant zijn. Zo krijgt hij vanzelf door dat hij degene is die continu tegen jouw armen e.d. aanloopt en leert hij om niet zomaar meer je ruimte in te komen. En als je het pakket hebt, zal het een stuk duidelijker worden

dat doe ik dus al maar dat werkt tijdelijk.. hij dringt er dwars doorheen hoe vaak en hoe lang ik dit ook doe..

dus zet ik (als hij me bijna omverloopt) een pas of 5 terug, en als hij niet wil gehoorzamen nog een stuk terug..

dan komt hij weer richting mij en wapper ik met mijn handen en armen en dan zijn we weer terug bij af...

hijs soms zoo'n sukkeltje he

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Een opgerold touw over zijn rug heen halen.
    Met opgerolt bedoel ik die je oprolt van je hand rond je elleboog en weer naar je hand, enz.
    Net zoals je een kabel oprolt.

Je neemt dat touw in de hand en aait dan van nek richting kont.
    Over de rug, bij de buik, voorbenen, kont, zijkanten achterbenen en dan bij de kont de rol langs de staart laten vallen, uiteinde vasthouden, terwijl jij naast hem staat....niet achter hem.
    de heletijd hem blij toespreken als hij het toelaat...."braaf, lief paard, hoge rustige stem".
    Zo ook met een handschoen, een emmer (beide niet laten vallen natuurlijk), een zweep(je), een doek, een plastic boodschappentasje die je knisperende geluiden laat maken, een belletje, noem maar op.
    Reageert hij dan zeg je met boze(lage) stem "nee".....bijvoorbeeld.

Je hebt het over je eigen ruimte, waar hij zich in opdringt.
    Het is een jong dier die zijn grenzen wilt verleggen, bij andere paarden, bij jou, zijn eigen ruimte en het liefst wilt stijgen in rang.....ook bij jou.

Ken je het princippe van een touwtje?
    (Misschien gebruikt Parelli daar een zweep voor.....ik ben ook bezig alle levelcursussen te bestellen, maar heb het nog niet ).

Ik ken het dus van een touwtje en dat werkt erg goed.
    Een touw van ongeveer anderhalf meter lang.
    Je hebt het in je hand en als hij te opdringerig wordt, dan draai je dat touw in een langzaam tempo voorover rond.
    In zijn richting, maar je raakt hem niet.
    Gaat hij niet opzij, dan draai je het sneller rond, zodat het zo een suisend geluid gaat maken.

Een spelletje met het touw is....je rolt hem op.....je kijkt een kant op die je op wilt lopen, je gooit het touw die kant op (uiteinde hou je vast) en loopt het touw achterna.
    Je kijkt een andere kant op, waar toevallig je paard staat, je gooit het touw (niet tegen hem aan, maar zo dichtbij dat hij denkt "Hè, ik wil er van weg", en je loopt je touw weer achterna.....rolt het op, enz.

Het paard leert op deze manier jou ruimte te geven en voor jou en je kruiwagen aan de kant te gaan.

Onthou dat zijn geest nog van een baby is, oefen maar heel kort.
    In het begin 5 min.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten