Foto's doen het niet...
Foto's doen het niet...
zoo, even geëdit.
De dierenarts zei dat cushing niet voorkwam bij zulke pony's, hij is pas 10 en had geen vetbultjes boven de ogen zei hij. Nou las ik net ergens dat maar 15% van de paarden met cushing vetbultjes krijgt, dus tsjah. En hoewel het erg zeldzaam is, kunnen ze het vanaf 7 jaar krijgen.
'K denk dat ik morgen een andere da vraag een onderzoek te doen.
En natuurlijk is de kans echt nihil dát het cushing is, maar ik vraag me gewoon af waarom een pony ineens een gegolfde vacht zou krijgen, het komt toch érgens door.
Ik begrijp inderdaad dat je er een andere da naar laat kijken. Vooral op zijn rug is het heel golvend!
Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Sterkte in ieder geval!
Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.
Is hij op deze foto's niet net nat geweest en weer opgedroogd?
Heeft hij verder nog symptomen?
Daar dacht ik ook aan Marja, het ziet eruit als een vacht die een klammig is. Met dit weer en een paard wat nog niet echt door zijn winterhaar is gekomen, kan dat best.
Cushing en hoefbevangenheid is wel een bekende combinatie. Volgens mij is bloedonderzoek de enige manier om er echt zeker van te zijn.
Daar dacht ik ook aan Marja, het ziet eruit als een vacht die een klammig is. Met dit weer en een paard wat nog niet echt door zijn winterhaar is gekomen, kan dat best.
Cushing...Volgens mij is bloedonderzoek de enige manier om er echt zeker van te zijn.
Ik heb hem gisteren even een klein beetje natgespetterd, en deze foto's zijn vandaag vlak na een poetsbeurt geweest (niet gerost, maar zacht gepoetst, haren a.h.w. glad gestreken). Als hij natregent, heeft hij echt golfjes over z'n hele lijf, maar ook als hij kurkdroog is heeft hij dus golfjes.
Andere symptomen die hij heeft zijn heftig staken tijdens het rijden (steigeren, bokken, rennen en liggen', zo erg dat zelfs mn instructrice met de handen in het haar zit), af en toe hoest hij een beetje, hij ziet er niet zo mooi uit (je kon z'n ribben zien door z'n wintervacht, dat is nu wel iets minder).
De tandarst en osteopaat zijn al geweest. De tandarts zei dat hij een lelijke vacht kon krijgen doordat hij voedingsstoffen niet goed kon opnemen, maar ik kan me niet goed voorstellen dat zijn vacht dan gaat golven.
Hmmm moeilijk. Ik ben geen DA dus ik kan er verder helaas niet zoveel zinnigs over zeggen... Maar ik kan me voorstellen dat je hem toch eens goed wilt laten nakijken!
Hou je ons op de hoogte?
IK heb een da gebeld, en moet volgende week urine van 'm afgeven.
De da die ik gebeld had zei ook wel dat het toch ontzettend onwaarschijnlijk was dat hij het zou hebben (hij is jong, geen merrie en heeft geen vetbultjes boven z'n ogen).
Op bokt heb ik ook een topic geplaatst en daar zeggen sommigen dat de vacht van hun pony er in het beginstadium van cushing precies zo uitzag. Dat trekt me wel over de streep om het te laten testen, het kost namelijk wel weer flink wat, maar 'k wil gewoon zekerheid.
Als ik jou was, zou ik het ook laten testen. Het is gewoon RAAR!
May the horse be with you!
Jeetje.. ik zou ook ongerust zijn hoor. Het is inderdaad weird. Meten = weten. Ben benieuwd naar de uitslag. Wanneer weet je meer?
In de manege was ook een pony met gelijkaardige symptomen: krulletjes vacht, hoesten, weigeren om verder te gaan of zich plots omdraaien en ze is hoefbevangen geweest. De foto zie je op (sorry ik weet nog altijd niet hoe je hier foto's plakt):
http://new.photos.yahoo.com/aylakim2/al ... 41129204/0
Deze winter hebben ze haar laten inslapen op 12 jarige leeftijd, 5 jaar nadat de eerste golfjes verschenen zijn. Zonde vond mijn dierenarts (niet dezelfde die Zora verzorgde) want Cushings is te behandelen.
Veel succes
keep it fun!
De link doet het niet.
wat ben ik een pc klungel
Nu heb ik nog eens op de permission om te delen geklikt
http://new.photos.yahoo.com/aylakim2/al ... 2398764580
keep it fun!
pff, 'k ben echt bang voor de uitslag als ze het onderzoek gaan doen... Iedereen spreekt me tegen, maar ik moet het gewoon zeker weten. Dinsdag wordt z'n urine waarschijnlijk getest, 'k hoop maar dat de uitslag er snel is, want 't houdt me zo bezig. Hij kijkt ook helemaal niet blij, en er vesrchenen ook wat lichte rimpels op zijn hoeven, hoewel dat ook mijn eigen fantasie kan zijn. 'K dacht namelijk ook gister even dat ' ie vetbultjes boven z'n ogen had, maar dat waren z'n spieren![]()
Bladwijzers