Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Re: vandaag leuk verrast door mijn paardje

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: vandaag leuk verrast door mijn paardje

Nou Treeja, bij mij lukt het iig een stuk beter sinds ik het zo doe

En dan nog is het soms ze soms echt wel een 'chair' opde achterhand dus het is niet zoals Karianne zegt dat ze het naar vindt ofzo

Maar Pipa is dan ook erg dominant. Mss dat het daaraan ligt.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Nou Treeja, bij mij lukt het iig een stuk beter sinds ik het zo doe
    Dat geloof ik graag. Maar dat is niet wat ik bedoel.
    Wat dóet het met je paard? Bouw je hiermee een goede basis op?
    Sla je je paard met een zweep stevig op de kont, dan zal hij óók doen wat je vraagt.

Je wilt toch een soort van basis, waarin je elkaar begrijpt? als je nog maar 4 0f 5 keer de porcupine achterhand hebt gedaan, en je gaat dan toepassen; long fase 1, quick 2,3,4..dan denk ik niet dat je paard het over een jaar nóg zo graag voor je doet. Dan krijg je lekkere "zure" paarden.

Aangemeld
    Apr 2006

Nou jaa, Pipa kenden het iig al lang en breed en genoeg toen ik het voor de eerste keer zo deed.

kan het dan zoveel kwaad? Het is toch niet dat je je paard de kans niet geeft ofzo Waarom doet Parelli het anders zo?

Nuja, jij bent toch al veel langer bezig met Parelli dus jij zal wel gelijk hebben. Sorry voor mijn verkeerde advies Carola1.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

maakt toch niet uit joh.
    ik probeer gewoon zo veel mogelijk te leren van wat ik op dit forum lees.

ik ga het gewoon maar weer proberen hahaha

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

kan het dan zoveel kwaad? Het is toch niet dat je je paard de kans niet geeft ofzo Waarom doet Parelli het anders zo?
    Stel, ariane, je gebruikte nooit iets van fases, als je paard moest wegdraaien dan duwde je gewoon tegen de schouder of achterhand, zo hard als op dat moment nodig leek (= normaal niet waar?)
    Dan bedenk JIJ ineens: goh, laat ik het eens in fases doen, heeeeeel zacht tot zo hard als nodig is. Paard heeft geleerd dat soort zachte aanrakingen te negeren, die betekenden nooit iets. JIJ beslistte dat die aanraking nu wél iets betekend. maar dat snapt je paard dan toch niet? Je paard negeert fase 1, krijgt daarna in no-time fase 4, stapt opzij, maar leert er niets van. Hij was zich alleen bewust van de fase 4 die hij altijd al kreeg. Dáárom moet je paard dus eerst op fase 1 kunnen reageren, voor je de level2 manier toepast. En dan NOG ben ik er niet zo'n super voorstander van.

Ik zie het communiceren met mn paard als een gesprek met iemand die een andere taal spreekt. Ik probeer zo goed mogelijk aan diegene duidelijk te maken wat ik bedoel. Bijft de ander mij domweg aankijken van: huh, ik snap het niet, dan ga ik niet staan schreeuwen, maar probeer het met andere woorden toch duidelijk te maken. Alleen als ik zie dat mn gesprekspartner doet alsof hij doof is terwijl ik zeker weet dat hij kan begrijpen, dan zal ik wel een fase 4 gebruiken, maar dat is heel afhankelijk van de situatie op dát moment.

En dan nog is het soms ze soms echt wel een 'chair' opde achterhand dus het is niet zoals Karianne zegt dat ze het naar vindt ofzo
    Eens met Sandra die dat altijd veel beter kan verwoorden dan ik.

De 'dus' in de quote ontgaat me volledig, Horsefreakje: je concludeert dat je paard het niet naar vindt, OMDAT ze nog steeds een chair is....

????

DUS omdat ze nog steeds niet heel licht reageert, vindt ze het niet naar. Zeg je volgens mij? Niet naar genoeg?

Het gaat niet om wat je paard DOET (Disengagen), het gaat erom HOE ze het doet.

Daar is ball/chair 1 onderdeel van, maar ik zelf vind de attitude VEEEEL belangrijker.

Dus kan het zijn dat mijn paard soms als een chair gaat, maar wel met een positieve instelling (omdat er misschien wat afleiding is) en de andere keer, als er geen afleiding is, als een ball.

Wat ik NIET wil, is dat ze soort van vluchten voor de fase 4. Echt die 'got to'. Dan ZIE je aan je paard dat ze denkt: "o shit, i'd better be out of here!" Dat ziet er wel respect uit, maar kiek eens goed naar dat gezicht in zulke gevallen. Dat zal vaak staan op: "he, dat gezeur ook altijd over mijn achterhand!"

Dus... er is meer dan ball/chair en attitude is zo zo zo belangrijk.

Ik wens je een zoet paard (als in niet-zuur)

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2006

Pffff jullie hebben gelijk dat weet ik ook wel. En ik weet ook dat ik zelfs niet ga proberen om jullie argumenten te weerleggen want dan ben ik lekker de idioot Nee nee maar wel ng ff dit:

@Sandra: je hebt helemaal gelijk. Heb ik ook ervaren toen ik pas begonnen ben met Pushing Passenger. De eerste paar keer moest ik tot fase 3 gaan vooraleer Pipa begreep dat ze vooruit moest gaan. Omdat ze gewend is dat ik altijd knijp met mijn knieën en rechtop (op mijn zitbeenknobbels) zit! De 3de keer dat ik dit deed begon ze te begrijpen dat dit vanaf nu dus wél iets betekend. Braaf paard eigenlijk, doet alleen wat ze al die jaren zo geleerd heeft! Bedankt dat je dit zo geduldig hebt verduidelijkt voor mij

Ik had er niet bij stilgestaan dat Parelli dit idd BEWUST in L2 uitlegt en niet in L1. Ik had er dus geen rekening mee gehouden dat Carola hier nog niet aan toe is met haar paardje.

@Karianne: Ook hier heb ik idd een fout gemaakt. Mijn conclusie was idd: Pipa is een chair DUS vindt ze het niet naar.
    En nog iets: Nu je 't zegt, vind ik het altijd zo bluh, als ik op haar achterhand d.m.v. Porcupine wil wegdrijven kijkt ze idd altijd erg nors naar me: Met haar hoofd 'hoog' in de lucht, neusgaten opgetrokken en oren naar achter. Volgens mij vind ze me nogal afressief overkomen Pipa kan idd erg zuur overkomen

@Trea: n.a.v. die laatste zin die ik bij Karianne schreef: Bedankt voor die tip die je in Eliannes topic gaf over die Yo-Yo, heb het eens zo gedaan en idd, eerst was Pips niet helemaal zeker of ze nu wel achteruit moest maar ze leek wel een stuk meer op haar gemak.

Bedankt, nogmaals
    Jullie zijn er weer in geslaagd om een zoveelste gesloten poort voor mij te openen
    Groetjes
    Ariane xxx

Wat ben je toch een lieverd Ariane.. ik zou een voorbeeld aan je mogen nemen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

En nog iets: Nu je 't zegt, vind ik het altijd zo bluh, als ik op haar achterhand d.m.v. Porcupine wil wegdrijven kijkt ze idd altijd erg nors naar me: Met haar hoofd 'hoog' in de lucht, neusgaten opgetrokken en oren naar achter. Volgens mij vind ze me nogal afressief overkomen Pipa kan idd erg zuur overkomen
    Ik zou in dat geval toch nog even teruggaan naar level 1, en de fases allemaal even lang maken. Er is blijkbaar toch nog heel wat opposite reflex bij de porcupine (ondergeschoven kindje bij bijna alle parelliers including me). Let er ook eens op hoe je je lichaam hebt gedraaid. of je niet perongeluk op de een of andere manier je centrum op het hoofd richt, of dat je "uit" staat ipv "aan".
    En eventueel kun je heel enthousiast (op een manier dat en tot hoeverre je paard jouw enthousiasme waardeert) Pipa belonen als ze reageert.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wat ben je toch een lieverd Ariane.. ik zou een voorbeeld aan je mogen nemen.
    Zo laat je me blozen hoor!
    Ik vind maar, als het ook vriendlijk kan waarom zou je 't dan niet doen? Ik kom vast over als een blondje en/of groentje bij jullie die alles beter weet dus ik vind het reuze fijn dat jullie vriendelijk en geduldig met me blijven Dat kan ik echt waarderen!

@Sandra:Bedankt dat je nog ff op mijn reactie wil ingaan, maar hoop alleen dat de TS het ook goedvindt Anders moeten de mods ons maar in de prullenbak gooien (wat ik overigens erg jammer zou vinden want volgens mij heeft de TS hier ook wel wat aan )
    Was al van plan om morgen dus van voren af aan te beginnen met dus idd mijn fases opnieuw 3 seconden aan te houden
    Volgens mij draai ik m'n lichaam idd erg onbewust naar Pipa's hoof toe, omdat ik haar voortdurend probeer te lezen bij alles wat ik doe...volgende keer op letten dus
    Pipa vindt het wel leuk als ik echt helemaal Life Down ben en haar zachtjes en liefdevol over haar hoofd aai..volgens mij vindt ze dat wel een leuke beloning..ik merk ook dat als ik dat doe dat haar uitdrukking meteen een stuk zachter wordt.

Thanks! Als ik nog vragen heb zal ik best zelf een topic openen zodat de TS kan verdergaan met haar eigen topic

[size=99px]Als je op deze reacties nog wil reageren doe het dan liefst hier want ben erg benieuwd of er nog mensen iets aan toe te voegen hebben!![/size]
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik splits de boel wel even, als ik thuis ben...

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ik splits de boel wel even, als ik thuis ben...
    Okee
    Ik vraag me wel af naar waar je 't dan gaat verplaatsen?
    Groetjes
    Ariane xxx

Re: afgesplitst van "leuk verrast" -> fase-opbo

hai arianne

jij hebt toch ook het LBHB pakket ?? bij 1 van de theorie lessen krijg je daar heel goed uitgelegd, dat wat je ook gaat vragen van je paard, je eerst moet zorgen dat je paard confident is (dat ie in zijn optimale leermodus staat, laat maar zeggen), als jouw paard reageert met hoofd hoog, open neusgaten dan is hij op dat moment niet echt confident te noemen. Daarnaast is er ook een theorieles gewijd aan de houding van de mens, (een echte eye-opener voor mijzelf - ik ben zelf veels te pushy, kon/kan veels TE doelgericht zijn) waardoor je inzichten krijgt waarom een paard soms op zijn mens reageert... wat de mens moet veranderen aan zijn eigen houding om te zorgen dat het paard confident bij zijn mens kan zijn/worden. En tenslotte het allerbelangrijkste is dat je het principe van WANT vs MAKE voor ogen houdt.

ik weet het, t zijn veel dvd's en heel veel stof om over na te denken. Maar ik denk dat je er wel heel veel aan zult hebben...

Aangemeld
    Apr 2006

Ik heb het pakket niet maar een goede vriendin die ik dagelijks zie wel

Alleen heb ik geen flauw idee waar ik de tijd moet halen om al dvd's te bekijken

Maar langzaam maar zeker zal ik er wel geraken

Nog eens bedankt om me die WANT vs MAKE op te laten frissen!! Zijn zooooveel dingen waar je op moet denken als je met je paard aan het spelen bent
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

ik vindt het wel fijn dat er nu een ander topic van is gemaakt, blijkbaar is het toch weer iets belangrijks en er zijn dus meerdere mensen die hier nog van kunnen leren

@sandra, ik denk dat je wel een punt hebt daar. ik heb er nog niet bij stil gestaan dat het inderdaad eerst normaal was om hard tegen haar achterhand te duwen voordat ze een stap verzette.
    ik kan me nu wel voorstellen dat ze het niet snapt en dat het dus geen onwil is.

@mafhaf, ik heb eigenlijk nog niet naar haar gezichtsuitdrukking gekeken terwijl ik haar achterhand wil verzetten, dat zal ik eens doen.

Bladwijzers

Forum Rechten