Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Pipa is RB extrovert...

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Pipa is RB extrovert...

..ben ik te weten gekomen in het nieuwe LB/HB pakket.

[size=99px][excuse-moi als dit weer een veeel te lange tekst wordt ][/size]

Daar staat mooi in beschreven hoe je kunt uitmaken wat je paard precies is en nodig heeft.
    Je hebt ook RB introvert en dat is bv. weven. (Maar dat doet Pips gelukkig niet) Of je hebt RB unconfident maar Pipa is toch net iets meer RB extrovert!

In de kolom RB extrovert stond o.a.:

-Gaat met zijn schouder tegen je aanleunen?* [JA]
    -Doet vaak het omgekeerde van wat jij vraagt?* [JA]

Etc, maar kan er nu even niet op komen en pakket ligt hier niet. Wou het dus even met jullie over deze 2 hebben.

*Waarom met jullie?
    Ja, idd in het LB/HB pakket staat netjes beschreven wat je met zo'n paardje best doet:

-Vraag kleine dingetjes en houd je er zolang mee bezig tot je paard er 'confident' mee is..verspring dus niet van het een op het ander zonder dat je het eerste 'afgewerkt' hebt!
    -Regelmaat, véél Friendly.
    -Wees eerlijk en vriendelijk maar streng,
    -Don't block zone 1 or ANY zone..
    -etc..

Ik wou het toch even hier in de groep smijten omdat er hier veel verschillende inzichten zijn en niet alle mensen puur Parelli doen en dit dus mss ook wel vanuit een andere hoek bekijken!

Tijdens de Circling game gaat Pipa vaak naar links als ik haar vraag naar rechts te gaan, of andersom.* Als ik haar terugbreng komt ze vlot naar me toe, en meestal loopt ze een eindje door tot ik bij haar schouder sta.* Dacht dat dit is omdat ze haar zo veiliger voelt en dat ze me nog niet genoeg vertrouwt om mij zo haar hoofd aan te bieden?
    Maar ze duwt dus echt met haar schouder tegen mij aan. Meestal probeer ik dan niet 'om te vallen' en maak ik dat ik hÃ*Ã*r voeten beweeg alvorens zij de mijne beweegt [Who moves who]

Nu, wat denken jullie? Wat zou ik nog kunnen verbeteren om dit op te lossen? Pipa is dan wel RB en soms unconfident maar ook erg dominant!

Alvast bedankt dat je de moeite nam om dit te lezen (als je al niet in slaap gevallen was )
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Pipa is RB extrovert...

Tijdens de Circling game gaat Pipa vaak naar links als ik haar vraag naar rechts te gaan, of andersom.*
    Let eens extra op je lichaamshouding. ik moest meteen denken aan dat je vanmiddag nog vertelde dat je je centrum vaak onbewust op het hoofd richtte. Je bent je dus nog niet zo bewust van je lichaamshouding. Voordat je je paard nu de schuldgeeft en zegt dat hij dominant is of RB, zou ik eerst eens naar jezelf kijken.
    Hoe goed sta je op 2 benen?
    waar gaat je navel naartoe met de send?
    Hoe staan je voeten? zet je je ene been (waar je paard heen moet) iets naar achteren of blokkeer je haar ermee?
    Geef je wel ruimte met je schouder?
    Vooral vragen ipv antwoorden omdat een antwoord moeilijk te geven is zonder deze puntjes.

Als ik haar terugbreng komt ze vlot naar me toe, en meestal loopt ze een eindje door tot ik bij haar schouder sta.* Dacht dat dit is omdat ze haar zo veiliger voelt en dat ze me nog niet genoeg vertrouwt om mij zo haar hoofd aan te bieden?
    Je zou je paard natuurlijk ook ZACHT kunnen blocken, voor ze in je personal space komt. Dus door gewoon je arm uit te steken. Meteen een knal of ritmische beweging lijkt me niet zo nodig, daar ik uit je manier van schrijven opmaak dat ze dit heel rustig en beheerst doet.

Oh, en als ze alleen de verkeerde kant op gaat bij rechtsom, dan zou het natuurlijk ook iets lichamelijks kunnen zijn.

Aangemeld
    Apr 2006

Hallo Sandra,

hier dan mijn antwoorden, ik was idd nog vergeten te melden hoe mijn lichaamshouding is tijdens de circling game..maar het was al zo'n lange tekst

Hoe goed sta je op 2 benen?
    Als ik haar Send en dus een Life Up doe dan sta ik altijd kaarsrecht, benen gestrekt..als ik mijn Life Down doe ga ik héél duidelijk 'op rust' staan.

waar gaat je navel naartoe met de send?
    Vroeger stond ik met mijn hele lichaam naar haar toe gericht maar dankzij dit forum sta ik nu met mijn hele lichaam naar de kant waar ik wil dat zij gaat gericht. Vroeger ging ze iedere keer de andere kant uit, wat nu dus al veel verbeterd is maar als ze RB wordt of gewoon unconfident dan gaat ze steevast de andere kant uit.

Hoe staan je voeten? zet je je ene been (waar je paard heen moet) iets naar achteren of blokkeer je haar ermee?
    Nog nooit bij stilgestaan..wat ik nu dus wel zal doen Thanks!

Geef je wel ruimte met je schouder?
    Idem dito

Meteen een knal of ritmische beweging lijkt me niet zo nodig, daar ik uit je manier van schrijven opmaak dat ze dit heel rustig en beheerst doet.
    Doe ik ook niet, ik zet haar altijd zachtjes achteruit..maar ik zal erop letten dat ik mijn arm uitsteek..

Oh, en als ze alleen de verkeerde kant op gaat bij rechtsom, dan zou het natuurlijk ook iets lichamelijks kunnen zijn.
    Zoals ik al zei:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Tijdens de Circling game gaat Pipa vaak naar ]of andersom[/b].
    Hopelijk kun jij mij nu weer een stukje verder helpen

Oja, is het trouwens erg dat Pipa meteen naar me toe komt als ik haar achterbenen 'disengage' bij de Bring back?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Oja, is het trouwens erg dat Pipa meteen naar me toe komt als ik haar achterbenen 'disengage' bij de Bring back?
    even alleen een antwoord hierop, aangezien ik nodig aan het werk moet.
    IK vind het niet erg. Ik ben blij als mn paard ervoor kiest naar me toe te komen bij de bringback. Het is immers een "bring back". Ze zou hierbij wel een gang lager moeten gaan, aangezien desingagen naar mijn idee wel ervoor zorgt dat je paard niet even hard rechtdoor kan blijven lopen.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Goh... ik vind het al knap dat je Pipa een label hebt kunnen geven. In het LB/HB vind je zoveel omschrijvingen en voorbeelden. Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om 1 stempel te drukken.

Ik zie zoveel gedragingen in Sunny die, afhankelijk van de situatie, RB unconfident totaan extreem LB kunnen zijn. En ja, dan moet je als leider toch snel kunnen schakelen en OOK nog eens de juiste aanpak hebben.

Veeeeeeeeeeeeeel te leren, ook erg interessant, en vind het ook wel eens sneu voor mn paard dat zij mn "slachtoffer" is van alle fouten die je maakt (wat nu eenmaal bij leren hoort).

Vwb je voorbeeld over de circling game, wat is de lichaam taal? Oren? harde ogen, harde mond, ribs inside of outside? Kortom LB of RB? Dan weet je ook of ze je omver duwt uit onzekerheid of juist dominantie.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forumlid Joke.'s Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Een dom vraagje.........: wat is LB/HB pakket?

LB HB pakket (Liberty and Horsebehavior..) is het nieuwste pakket van parelli, gaat dus zoals d enaam al zegt vooral over paardengedrag en het interpreteren daarvan... mega interessant

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Goh... ik vind het al knap dat je Pipa een label hebt kunnen geven. In het LB/HB vind je zoveel omschrijvingen en voorbeelden. Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om 1 stempel te drukken.
    ik vond het ook niet gemakkelijk hoor. Heb ook erg lang zitten twijfelen maar dan uiteindelijk de knoop doorgehakt dat ze toch meer RB extrovert is!
    Ik herken ook heel veel tekenen van Unconfidence in haar hoor maar meestal gaat het van Pipa van Unconfidence naar RB extrovert..LB is ze ofwel gewoon perfect in het midden, de 'ideale leerzone' dus (is ze meestal als ik met haar rijd) of ze is LB dominant! Idd, niet gemakkelijk!
    BUT: Don't label your horse!!

Ik zie zoveel gedragingen in Sunny die, afhankelijk van de situatie, RB unconfident totaan extreem LB kunnen zijn. En ja, dan moet je als leider toch snel kunnen schakelen en OOK nog eens de juiste aanpak hebben.
    Ik ook ik ook, echt aartsmoeilijk om te weten wat je wanneer moet doen! Eerst moet je al kunnen uitmaken wat je paard precies is en dan moet je nog weten hoe je daar mee omgaat..en als je paard verspringt moet jij vlot mee kunnen springen! Zoiets vraagt tijd denk ik, hoe meer je bezig bent met je paardje hoe makkelijk het wordt!

Veeeeeeeeeeeeeel te leren, ook erg interessant, en vind het ook wel eens sneu voor mn paard dat zij mn "slachtoffer" is van alle fouten die je maakt (wat nu eenmaal bij leren hoort).
    Heb ook weleens gehad dat ik besefte dat ik een fout gemaakt had, en vond het idd wel k*t dat Pips daar dan weer onder moest "lijden"..maar, nobody is perfect, uit je fouten kun je leren en een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen!!

Vwb je voorbeeld over de circling game, wat is de lichaam taal? Oren? harde ogen, harde mond, ribs inside of outside? Kortom LB of RB? Dan weet je ook of ze je omver duwt uit onzekerheid of juist dominantie.
    Pipa vind Circling best nog een relaxte game denk ik. Als ze op de cirkel wandelt is ze meestal lekker ontspannen, hoofdje laag en ze vind het heerlijk dat alle druk ff weg is van haar en dat ze op zekere afstand van mij kan lopen: Dicht genoeg bij me voor als er gevaar dreigt of ze onzeker wordt, en ver genoeg om te ontsnappen wanneer dat nodig is! Heeft haar volgens mij en veilig gevoel..
    Zachte ogen dus. Het kan weleens gebeuren dat ze RB wordt tijdens de circling game en dan ga ik meteen Sidewaysen ofzo, Circling is het stomste wat je kunt doet als je paard RB is! Zachte mond denk ik tenminste Hoe zie je dat? Meestal is ze wel LB hoor Maar vaak ook onzeker, vooral tijdens de Send/Bring back..of zoals de vorige keer toen ik draf vroeg verloor ze al haar zelfvertrouwen en liep ze zowat op me, toen ze achter me was kwam ze meteen naar me toe en vroeg voortdurend 'Zo goed?' Uiteindelijk werd ze helemaal RB en begon als een kip zonder kop rond me te draven Waarna ik een stevige Yo-Yo uitgevoerd heb (Thanks, I needed that?!) en ze weer rustiger werd. Toen heb ik haar nog een keer gewoon laten stappen op de cirkel en veeel Friendly gedaan (My Friendly game was 'broken') en toen heb ik mijn sessie beëidigd!
    Dus IK denk dat ze mij omver duwt uit onzekerheid.
    Wat jij?

Fjew, veel te lange reactie weer
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Jul 2005

Volgens mij zou een filmpje veeeeeel verheldering kunnen geven. Je omschrijft vooral jouw beeld en ben dus erg benieuwd of een "onpartijdig" iemand dezelfde conclusies zou trekken.
    Heb je de mogelijkheid om eens te filmen?
    Gebruik je de 22ft lijn? of at liberty?
    Wanneer wordt ze wel eens RB? Tijdens de cicling? Wat vraag je op dat moment, waar ze zo RB van wordt?
    Ben erug benieuwd!!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2006

Hehe

Ik kan filmen ja
    Momenteel gebruik ik de 12ft rope..heb mijn 22ft rope besteld hier op Equiplay maar dat kan nog ff duren tegen dat ik hem heb.

Voor kleine dingetjes zoals opzadelen en Friendly doe ik af en toe wel eens @Liberty maar we zijn daar nog niet echt aan toe.

Ik ben nu in L1 bezig met Pushing Passenger, en L2 heb ik me de laatste 2 weken met 7games+obstacle beziggehouden.
    Dacht nu dus: Time to move on, op naar circling transitions! met de 12ft kun je best draven, eeeh niet dus echt veeeels te kort!

Eigenlijk gaat de circling best goed, alleen als ze erg unconfident wordt zoals bv. die keer dat ik haar vroeg in draf te gaan..

Filmpje komt eraan! Dit weekend maak ik er m'n werk van!
    Groetjes
    Ariane xxx

over hoe moeilijk het kan zijn om een paard te lezen..

op de laatste theorie dvd van het pakket verteld linda dat ze een paard compleet verkeerd had gelezen. Paard zag er erg relaxt uit, LB dus... ontspanning houding etc.. aandacht gericht op linda, paard volgde haar ook overal waar ze liep... maar op het moment dat ze circling wilde doen, wilde het paard niet draven, gewoon echt niet draven.... Ze bestudeerde het paard nog iets beter en bedacht toen.. dit paad is helemaal niet LB, dit paard is mega RB (introvert neigend naar catatonic), het niet willen draven = "can't move my feet" en verder waren de signalen zo mega subtiel, paad likte bijv wel zijn lippen, maar dan binnensmonds .... Linda paste haar handelswijze aan en even later draafde het paard vroilijk rond, draafde zelfs zo hup de trailer in...

toen ik dat had gezien, duzzelde het mij dus... ik dacht echt... pffff dit is zo moeilijk om goed te doen...

Aangemeld
    Apr 2006

Sjeeee zeg bedankt voor de bemoedigende woorden haha

Nou, volgens mij is het wel moeilijk om RB introvert en LB uit elkaar te houden!

Ben blij dat Pipa explodeert weet ik meteen of ze RB/LB is
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Jul 2005

Het duizelt mij ook regelmatig! Ben nu bij de dvd over confident trailerloading, en moet het allemaal maar weer eens een poosje in laten werken!
    Maar om het positief te benaderen; zelfs voor Linda is het niet altijd duidelijk, dat geeft toch aan dat de materie niet zo eenvoudig is. En vaak de signalen zo subtiel zijn dat we ze vaak ook niet zien. Explosief RB en LB is best goed te indentificeren.
    Ben benieuwd naar je filmpje horsefreakie!! En ook wat voor conclusie maya_longlane hieruit trekt. Leuk!!!
    Hopelijk vind je het niet erg dat Pipa als studieobject wordt gezien

Als het "zien" erg moeilijk is.. kan je proberen je "gevoel" open te zetten. Bij mij werkt het goed. Ik "voel" veel meer dan ik kan zien. Dit is bij paarden trouwens ook zo

Ik gebruik het "zien" meer als bevestiging van hetgeen ik voel. Studiepaketten zijn daar een fijne leidraad bij.

Interessante materie dit! Ik lees graag mee, steek ik ook weer wat van op

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten