Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Schuren met hoofd

Schuren met hoofd

Mijn paard schuurt met haar hoofd tegen mij aan.
    Ik heb gehoord dat je paard je dan niet als leider ziet.
    Op zich, vind ik het schuren niet zo erg. Of moet ik het wel zien dat het niet toepasselijk is?

Echter merk ik wel dat het vervelend wordt als ik haar hoofdstel af wil doen.

Wie weet hier een oplossing voor?
    Moet ik het schuren wel afleren? En zo ja, hoe?

Ik heb mensen het hun paard zien afleren door een klap te geven op de neus, maar of ik met deze oplossing blij moet zijn…………….

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: Schuren met hoofd

Je hebt je eigen ruimte. En als jouw paard ongevraagd in jouw ruimte komt en je dan ook nog eens gebruikt als schuurpaal dan ziet ze je idd niet als leider. Want in een kudde zie je een paard nooit zomaar een hogere in rang aanraken. Niet zonder toestemming.

Ik zou het haar zo snel mogelijk afleren. Heel simpel.
    Als je ziet dat ze het wilt doen ga je zwaaien met je armen. Aan de kant waar ze wilt schuren. Komt ze dan naar je toe en stoot ze haar hoofd tegen je armen dan is het haar eigen fout geweest.
    Heel wat anders dan dat jij haar een klap op dr neus geeft.

Probeer een keer ergens met haar stil te staan en laat haar dan op haar plek stilstaan. Komt ze naar je toe, terug zetten.
    Zo weet ze op gepaste afstand te blijven.

Als jij nooit met je paard hebt afgesproken dat hij/zij NIET mag schuren, dan heeft het weinig met leiderschap te maken

Hoofdstellen geven vaak jeuk aan hoofden.
    Mijn paard mag schuren als het hoofdstel uitgaat, maar met beleid en niet zo dat ze me van de plek douwt.

Of dat goed is? Vast niet

May the horse be with you!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Shiva mag van mij ook schuren als ik het hoofdstel eraf haal. Maar niet aan mij, daar zijn palen ed voor vind ik.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

De mijne mag dat ook, sterker nog, ik bied m'n schouder/rug aan en daar maakt 'ie dankbaar gebruik van. Waarschijnlijk als ik het nÃ*et aanbied, doet 'ie het inmiddels ook. Vash is thuis bij mij, en dan hoef je niet altijd wat te vragen. Toch??

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik had dat ook altijd geleert, en had het bij Stella ook erg snel en bruut afgeleert. Vind het ook niet fijn als het gebeurt, voel me uit mn evenwicht geduwt. Askja doet t ook, maar die doet het meer als ze zich onzeker voelt en doormiddel van uhh uhh te zeggen heb ik het haar "afgeleert". Nu doet ze gewoon dr hoofd tegen mn buik, das ook oke en een stuk fijner.
    Wel denk ik dat er een verschil bestaat tussen schuren en echt duwen. Stella gaf je altijd echt zon duw, middenin je buik met haar neus. Dat zou ik eerder inbreken in je ruimte noemen als een beetje geschuur langs je schouder.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Neeeeee, die van mij écht niet. Nouja...Myra heel soms, maar alleen héél zachtjes (was haar eigen idee een keer, toen ze allang niet meer schuurde), en dan stopt ze, want dan ga ik haar krabben. Ze mag aangeven waar ze jeuk heeft, maar dat echte schuren mag absoluut niet.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik laat me niet beschuren , maar krabbel mn paard wel als ik merk dat ze jeuk heeft.
    inderdaad dan zet ze haar hoofd zo tegen mn hand dat ze precies dát plekje bekriebeld krijgt wat ze graag wil.
    Of dit het leiderschap in de weg staat, daar ben ik dan niet zo mee bezig. Ik probeer min of meer in dezelfde lijn te staan met haar (misschien voor mn veiligheid er iets boven) en ik heb niet de ervaring dat Shanna door het krabbelen mij als mindere gaat zien. integendeel eigenlijk.
    Maar wegduwen dat doet ze niet, en als ze dat zou doen dan zou ik dat ook niet toestaan. Ik ben immers respectvol naar haar, dat verwacht ik dan ook terug.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

schuren mag alleen als je toestemming hebt gegeven dat ze in jouw vrije ruimte mag komen. ik los het ook op door te gaan krabbelen idd als ze jeuk heeft...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Zoooo herkenbaar!!

Op het begin van de zomer deed Pipa dit ook nog. Als ik haar kwam halen uit de wei probeerde ze me de hele tijd voorbij te steken en als ik haar daar de kans niet toe gaf ging ze maar lekker schuren. Dat vond ik niet zo fijn, en al helemaal niet als ze dr hoofdstel aanhad, auw dat deed pijn
    Van Pipa was het dus duidelijk uit dominantie.

Dus wat ik deed: Jumping Jacks! Telkens als ze begon te schuren zei ik tegen mezelf: 'Oei, Ben ik nu wel mijn ochtendgymnastiek vergeten?! Dan doe ik 't toch lekker nu!' En ik begon als een idioot te springen en met mn armen op en neer te gaan. Of mijn elleboog schoot heeeel erg per ongeluk uit tegen dr neus..Zo dacht zei: 'Nou lompe trees die ik ben, loop ik nu wel tegen haar elleboog aan, volgende keer beter opletten ' En nou dat deed ze hoor! Binnen de 2 weken deed ze 't niet meer...
    Dit is een veel leukere manier dan bv. je omdraaien en hard schreeuwen naar je paard van: 'Hé, laat dat!!' Want zo schrikt je paard alleen maar van je en zal hij je zien als roofdier en dat is helemaal niet wat je wilt..Dan zal het paard de schuld als het ware op jouw rug schuiven!

Als ik merk dat Pipa lekker gekroeld wil worden wrijf ik wel eens lekker hard, maar ik laat haar nooit zelf schuren. Ik 'schuur' haar altijd waar ze 't lekker vindt maar niet omgekeerd.
    Wat je ook kunt doen is heel hard gaan wrijven als hij jouw wilt wrijven. Dat is dan zoals Parelli zegt je 'energie matchen' met dan van je paard, en nog een heel klein beetje meer energie...Dus eigenlijk wrijf je zo krachtig en vlug dat je paard zo iets heeft van: 'Nou eeh bedankt..maar zo hard was nu ook weer niet nodig! '

Pips doet t niet meer, soms probeert ze 't wel eens maar dan begin ik lekker te springen. Ik ben geen boom of paal en krijg wel graag wat respect en wordt niet graag aangezien als schuurpaal

Let er wel op dat als je die 'Jumping Jacks' uitvoert je dan gewoon lacht en niet naar je paard kijkt, alsof je niet doorhebt dat die nog naast je staat..Probeer het meteen te doen als je 't al ziet aankomen!

En oja, na een tijdje ontdek je wel de leuke plekjes waar je paard t hééérlijk vind om gekrabt te worden

Succes!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Navajo wil ook altijd heel graag op zijn hoofd gekriebeld worden, maar dan wel redelijk ruw, dat vindt hij lekker.

Hij gaat niet als een dominant paard tegen me aanschuren, maar wel zijn hoofd alle kanten op bewegen zodat mijn hand juist die plekjes vindt die hij lekekr vind, soms gaat dat er best ruw aan toe en kan ik bijna mijn evenwicht niet houden.

Hij vindt dit zo lekker, ik heb ook van PAt geleerd dat je juist zijn lekkere plekje moet vinden waar hij het prettig vind aangeraakt te worden, en dat is bij Navajo zijn hoofd.

Misschien bij jou paard ook wel, ik zou er dan voor zorgen het niet toe te laten dat hij tegen jke lichaam komt, maar wel de mogelijkheid geeft met je hand bijvoorbeeld.

Overigens doe ik het vaak nadat we samen gespeeld of gereden hebben, of tussendoor maar niet aan het begin, soms zijn de rollen dan nog niet helemaal duidelijk.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Als ik mijn paard zijn deken aandoe,gaat hij soms ook eens met zijn neus over mijn rug. Dus ik denk dat dit niet echt als schuren kan worden aangenomen.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik laat Shiva wel toe om mij te schuren, gewoon omdat ze zoooo moeilijk uit zichzelf in mijn persoonlijke ruimte komt, dat ik die gelegenheid met open handen aanneem. Als het natuurlijk té erg wordt en ze me van mijn plaats duwt, zet ik haar ook wel eventjes terug op haar nummer...

xxx julieke

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Als jij nooit met je paard hebt afgesproken dat hij/zij NIET mag schuren, dan heeft het weinig met leiderschap te maken
    Dat ben ik niet helemaal met je eens.
    Het is wel zo dat een paard zichzelf niet zal schuren aan een ranghogere (leider). Als hij zich aan jou schuurt, ziet hij jou (in elk geval op dat moment) dus niet als ranghogere. Dat is zéker het geval als je paard je tijdens het schuren je voeten kan laten bewegen, dan scoort hij echt wel leiderschapspunten...

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je je paard dan maar een lel moet verkopen omdat hij zich aan je schuurt (en zéker niet als je nooit met hem hebt afgesproken dat hij dat niet mag!), daar zijn subtielere manieren voor (zoals hierboven ook al genoemd is, het flapperen met je armen). Maar ik denk wel dat je degradeert als leider, als je je (van je voeten af) laat schuren.

Atli heeft ook altijd jeuk aan zijn hoofd na afdoen van het hoofdstel/halster. Ik krab hem dan vrij ruw (vindt hij lekker), maar ik zorg er wel voor dat hij mij niet in beweging brengt en als ik mijn handen stil hou, ook al ben ik dan nog in de buurt van zijn hoofd, dan mag hij niet zelf tegen me aanduwen. Hij maakt dan wel van die subtiele bewegingen die aangeven: doorgaan! maar als ik die negeer moet hij ook ophouden en zich maar aan de deur gaan schuren ofzo. Wat hij dan ook braaf doet. Mocht hij toch een keer doordrammen en wel tegen mij aanduwen/mij van mijn plaats duwen, dan zet ik hem gewoon een stapje terug.

Ach, ik citeer ook alleen maar Mark Rashid... [size=99px](giechel)[/size]

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten