Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Parelli: te verwarrend voor manegepony?

Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Parelli: te verwarrend voor manegepony?

Hoi mensen!
    Naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 776&hilit=
    voreg ik me af of het niet te verwarrend voor een manegepony is om met mij parelli te doen en voor de rest heel normal behandeld en bereden te worden. Wat vinden jullie? Ik ben nog niet begonnen met parelli hoor, ik vraag het eerst even aan jullie.

Edit: ik moet er eerlijksheidshalve wel bijzeggen dat deze pony door normals als dominant wordt gezien. Aangezien ik al een hele tijd geinteresseerd ben in NH en voornamelijk in parelli, heb ik al gehoord dat het dan niet zo'n goed idee is om met zo'n pony te beginnen. Ik heb hier op dit forum al eens eerder een topic geplaatst over deze pony, dat ze dominant was en of daar iets aan veranderd kon worden. Daar kwam uit dat de pony gewoon totaal verkeerd werd (en wordt) begrepen, dus ik weet niet zeker of je dit wel als dominantie kunt zien. Ze is in ieder geval wel gevoelig en slim, zeker voor een haflinger.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: Parelli: te verwarrend voor manegepony?

Heel zwart wit, of wel is je paard dominant of wel is hij het RB type. Dus om te zeggen dat je niet met een dominant paard kan beginnen dan zou je al een heel pak van de paarden afschrijven Er zijn natuurlijk gradaties, een super dominant paard zal heel moeilijk zijn om mee te beginnen omdat je zelf nog de savvy niet hebt om er mee om te gaan, maar moeilijk gaat ook, het duurt enkel wat langer...

Dit even terzijde.

Als je ooit een zeker niveau wilt bereiken met die manege pony dan denk ik dat het heel moeilijk is als andere mensen er ook mee bezig zijn. Je kan natuurlijk snel de 7 games met hem doen alvorens je gaat rijden, zodat hij in de juiste mentale staat is, maar dan heb je toch al wat savvy nodig. Ik denk dat het al bij een 0 operatie is. Maar het kan zeker geen kwaad om met hem wat te spelen, zodat je zelf de technieken onder de knie krijgt.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Ja goed, natuurlijk is ieder paard in zekere mate dominant. Wat bedoel je met deze zin:
    Ik denk dat het al bij een 0 operatie is.
    ? Het gaat me er inderdaad voornamelijk om, om de technieken onder de knie te krijgen. Het rijden op die manier zal de manege toch niet toestaan.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik deel mijn verzorgpaardje met normals.

opzich hebben zij niet zo veel 'last' van mij.
    Behalve met rijden merken ze verschil. Doordat Panda veel met mn zit rij, reageerd ze daar bij hun ook op. Zij moesten zich dus een beetje aanpassen qua zit. Als ze te gespannen gingen zitten oid, zat panda al in draf

Als je alleen grondwerk doet met haar dan denk ik dat dat geen problemen oplevert.

Bij mij in ieder geval niet !

Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine
    Ja goed, natuurlijk is ieder paard in zekere mate dominant. Wat bedoel je met deze zin:
    Ik denk dat het al bij een 0 operatie is.
    ? Het gaat me er inderdaad voornamelijk om, om de technieken onder de knie te krijgen. Het rijden op die manier zal de manege toch niet toestaan.
    Dat wat je uw paard leert, tegen dat je er nog eens mee verder doet, zal het al weer omzeep zijn, dus je zal nooit heel erg ver komen. Natuurlijk om uw technieken te oefenen zal het geen probleem zijn. Mjah eerlijk gezegd als ik er over nadenk weet ik niet of het verwarrend is voor het paard. Paarden leven in het nu, en denken niet aan vroeger of aan de toekomst. Langs de andere kant zijn het patroon dieren die graag een bepaald patroon volgen. Maar eigenlijk, savvy kan nooit kwaad

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Oke bedankt!
    Ik had een tijdje geleden heel even bij het uitstappen geoefen met het stoppen in de goede postie, dus hoofd ter hoogte van mijn schouder en niet verder. Dat had ze toen door, en nu, een paar weken later, wist ze het nog precies! Dus volgens mij snapt ze wel redelijk het verband tussen mij-grondwerk en anderen-geen grondwerk. Dus nu ik erover nadenk zal het inderdaad waarschijnlijk niet te verwarrend zijn voor haar.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005

ja inderdaad dat heeft Panda ook !

met het rijden alleen bij de zit iets minder, maar hoofd inbuigen doet ze bijvoorbeeld nooit als ze hoofdstel in heeft terwijl ze het vaak aanbied als ze een touwhalster om heeft

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Ja precies! Ik heb het tot nu toe alleen met hoofdstel gedaan, misschien dat daar wel verandering in komt als ik het alleen met (touw)halster ga doen. Dan is het nog minder moeilijk voor haar om het uit elkaar te houden denk ik.

Aangemeld
    Jan 2006

Dit is wat de Parelli's hier over zeggen: ANSWER:
    Don't worry about the people, focus on your horse and building your savvy. When you're a good example, people will become interested but until then some people basically don't know why you find this interesting or even useful!

The horse you do this with will start to appreciate your efforts to communicate, especially when no one else is doing the same for him. Trouble is he'll really start to like you and your approach and might give some of the others a hard time... kind of like once you know how much better things can be you get less tolerant of the way they are!

Riding school horses are often the toughest to start this system with because they are so mentally and emotionally shut down, like they are protecting themselves from it all. Waking them up may be a little difficult at first, but be patient and understand what he's been going through. Plenty of love needed here, balanced with language and leadership.

Hmm best interresant dit.
    Ik moest met de kerstverzorgen op het paardencentrum van het PTC+, een cursuscentrum. de paarden die daar staan zijn er op geselecteerd op karakter, want ook de angstige mensen moeten uit de voeten kunnen met die paarden. er zitten zeker leuke paardjes bij, maar ik vond het heel lastig om contact met die paarden te maken. Voor die paarden ben je natuurlijk 1 van de honderden, ze lijken echt totaal ongeïntresseerd. Ik vond het niet echt 'gezellige' paarden om mee te werken.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

@jarno: dus eigenlijk zegt hij dat het voor het paard zelf wel leuk is, maar dat dit wel een van de moeilijkste soorten paarden is. Tja..uitdaging he.

Ik merkte trouwens gisteren dat een beginnerspony die altijd heel braaf zijn rondjes loopt veel dominanter is dan het paard waar ik mee begonnen was, en die door normals als dominant wordt gezien..

Ja, een manegepony is misschien wel moeilijk, dat hangt ervanaf hoe veel ie al is bereden en of hij nog goed luistert op hulpen, soms luisteren die paardjes helemaal niet meer goed, dan moet je veel te hoog in signaal gaan.
    Dat komt door dat er altijd iemand anders op rijdt, die doet dit niet goed, de ander dat, enz.

Maar ik ken ook paardjes die het echt goed deden, dus veel succes!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine
    @jarno: dus eigenlijk zegt hij dat het voor het paard zelf wel leuk is, maar dat dit wel een van de moeilijkste soorten paarden is.
    Wat er óók wordt gezegd is: als het paard éénmaal openstaat voor je, dan zal het paard jou steeds aardiger gaan vinden en de rest zal het er juist moeilijker mee gaan krijgen. Omdat zijn tolerantie naar de "anderen" zal afnemen nu hij leert hoe het anders kán (wat hij dan met jou heeft ervaren).

Dus ik zou er toch nog eens goed over nadenken!

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Hmm, is dat ook al wanneer je alleen de 7 games doet?

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Even een updatetje: ik reed gisteren weer op haar, eerst heeeel even haar mijn plaats laten weten (heb de equisense video besteld, maar nog niet binnen, dus ik kan nog niks anders) en daarna moesten de paarden opgejaagd worden, wat ik samen met een ander meisje heb gedaan. Ze galoppeerde heel rustig met haar hoofd laag, wel een paar bokken uitgedeeld naar andere paarden, en na het losgooien kwam ze heel rustig naar mij toe. De les ging heel goed, ze was veel minder afgeleid door andere pony's als die langskwamen. Zou dit iets te maken hebben met het grondwerk of had ze gewoon een goede bui? (Dat laatste denk ik namelijk)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten