Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Wie weet er meer over artrose?

Wie weet er meer over artrose?

Ik ben serieus aan het twijfelen over vanalles en ik dacht: misschien kunnen ze me hier wel even helpen.

Ik denk er al heel lang over na om een ezel te kopen, maar wel 1 van een grotere maat en die zijn moeilijk te vinden. Zo een ezels kosten evenveel als een beleerd paard. Nu heb ik er 1 gevonden die nog maar half zoveel kost. - Niet dat geld uitmaakt, maar het komt meer binnen mijn budget en ik ga nog naar school en moet zelf werken voor de centjes -.

Maar nu het probleem: hij is veel te rap gegroeid en er is iets met de groeiplaten in zijn linkervoorbeen. Hij mankt niet als hij stapt, draaft of galopeerd, maar je mag hem niet 20 km/per dag laten werken, wel af en toe eens op rijden. Hij is 2 jaar en 1m 50 (en een lieverd ) en de eigenaar zei dat hij "vroegtijdig" (rond de 20 jaar, wat nog even is maar ja...) artrose kan krijgen. Nu vraag ik me af wat dat juist inhoudt en of het misschien "dom" is om een beestje aan te kopen dat niet helemaal gezond is. Kan ik er veel problemen mee krijgen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt voor dit even te lezen.

Groetjes, Melanie

Re: Wie weet er meer over artrose?

Hey, ik weet veel over artrose want ik heb er hier eentje lopen. Mijn paard heeft al van zijn 5-6 jaar artrose en hoe dat komt staat niet vast. Hij heeft tot zijn 2 jaar koersen meegelopen dus de kans is groot dat hij het daar heeft opgelopen. (letterlijk dus).
    Artrose kan, net als bij mensen, in verschillende gradaties voorkomen. Bij mijn paard is het vastgesteld op foto. Eigelijk is er weinig aan te doen. er zijn wel wat poederkes en middelkes op de markt maar die kunnen artrose nooit genezen.

Ook kan je een soort vloeitof laten inspuiten waar de artrose is. Normaal zit er vocht tussen het kraakbeen. Bij paarden met artrose is dit vocht er niet meer. Deze inspuitingen kosten heel veel geld en het helpt ook niet bij alle paarden.

Mijn oplossing: ik geef niets bij. Je zal merken dat je paardje sommige periodes veel last heeft van artrose (hij zal dan onregelmatig lopen of erger: manken) en soms zal hij er geen last van hebben. Mijn paard heeft er in de zomer het meeste last van. Maar één ding staat vast: je paard (of ezel in dit geval) nooit opsluiten op stal!! Stilstaan is uit den boze! Zoals ze zeggen: Rust roest! Mij paard staat nu 24/7dagen buiten en heeft praktisch geen last. Ik kan nog perfect gaan wandelen met hem. Soms draven, soms galoperen. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je nog kan racen maar mijne is nog bijzonder fit hoor! M.a.w. artrose betekent niet het einde van een paardenleven!
    Don't dream your life, live your dream!

Hallo,

Mijn vorige paard had artrose en is ieder jaar onderhand erger geworden tot je dr helemaal niet meer mee kon werken. Nu staat ze bij een familie als knuffelpaard en hobbelpaard zodat ze toch nog een fijn leven heeft.

Ik zou het zelf met mijn ervaringen niet doen.. het doet namelijk erg veel pijn zo'n diertje te zien verzwakken en pijnlijden.

Zoals je merkt kan het van paard tot paard verschillen.Het paard waar ik het over had heeft nu al zes jaar artrose en zijn toestand verslechtert op dit moment niet.
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je een ezel nog moet kopen en je eigen doel zou toch zijn rijden dan zou ik het zeker niet doen. Je weet niet wat je allemaal nog kunt gaan tegenkomen. En 2 jaar is nog erg jong.

Als je een ezel of paard koopt dan zul je in je leven toch nog vaak genoeg tegen kosten aanlopen. Je maakt het jezelf gemakkelijker om een gezond dier te kopen. Als je daar niet genoeg geld voor hebt moet je je mischien afvragen of het verstandig is om een dier te kopen want een dierenarts kan erg duur zijn.

Ik zou nog even doorsparen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten