Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 48

Topic: Jinthe heeft OVERAL jeuk ----> LUIZEN

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Jinthe heeft OVERAL jeuk ----> LUIZEN

Ik heb het bij voeding gezet omdat ik misschien denk dat het daarmee te maken kan hebben...
    Het komt erop neer dat Jinthe nogal wat jeuk heeft, ze heeft ook nogal een pak haar en daar kan ook veel stof in zitten. Maar ik denk persoonlijk niet dat de stof de aanleiding is voor de jeuk (dieles beweert van wel, en dat ik haar gewoon beter moet poetsen)

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen en wat ik er dus aan kan doen. Tot overmaat van ramp begint ze ook al aan haar manen te schuren... vooral ook op haar borst en bij haar kont heeft ze jeuk, maar gewoon eigenlijk overal. Een wormenkuur heeft ze vorige week nog gehad en er zaten geen wormen in haar poep. Verder heeft ze toch wel een beetje een dik buikje terwijl ze voor de rest eigenlijk te mager is en dat pak haar verbergt haar magerheid nog een beetje...

Ik maak me dus best zorgen...

nog even de dingen op een rijtje:
    - Jinthe heeft overal jeuk
    - een heel dik pak haar
    - een dik onderbuikje
    - voor de rest is ze harstikke dun en voel ik overal botten...
    - ze is pas ontwormt, heeft geen wormen

- overdag staat ze op de wei met de andere 6 paarden

savonds komen de paarden op stal te staan en krijgen ze:
    - hooi inovervloed
    - 2 wortels
    - 1 voederbied
    - half bruin brood
    - halve schep sportbrokken

wie heeft er een idee, wat het is, wat ik eraan kan doen, of andere tips ideeen, alles is welkom....

groetjes Elianne

ps; Dieles had het ook over scheren gelukkig beslis dat ik dat altijd nog zelf, maar hoe denken julie hierover?
    The darkest hour is befor it get light!!!

Re: Jinthe heeft OVERAL jeuk en is harstikke dun...

Sportbrok zou ik als eerste schrappen, niet geschikt voor een jong paard.
    Heb je verder al eens een tandarts langs gehad? Ze wordt komend voorjaar 2 toch?

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Sportbrok zou ik als eerste schrappen, niet geschikt voor een jong paard.
    Heb je verder al eens een tandarts langs gehad? Ze wordt komend voorjaar 2 toch?
    klopt en tandarts is ook nog nooit geweest...
    waarom is sportbrok niet geschikt voor een jong paard? klinkt ook heel logisch trouwens... maar misschien dat je het kunt onderbouwens?

Het schrappen van sportbrok vind ik helemaal geen goed advies. Althans.. ik denk dat je een jong, groeiend paard dat nog volop in ontwikkeling is wél moet voorzien van vitaminen en mineralen en de juiste bouwstoffen. Je zou er beter aan doen om veulenbrok te geven.
    Sportbrok klinkt wel erg prestatiegericht, maar is in feite een gewone basisbrok. Veulenbrok geeft je tot het paard zijn derde levensjaar bereikt heeft. Tja en omdat ik een aanhanger ben van Hippolyt, oftwel natuurlijke voeding, zou ik van dat merk Fohlengold geven ( Veulengoud).

Maareh.. een simpel vraagje: borstel en roskam je je paard regelmatig? Let je er dan ook op of het paard veel schilfers heeft, of eventueel parasieten zoals mijt of luis of vlooien?

Als je paard te dun blijft zou ik in ieder geval de DA erbiij halen en de mest nog eens nauwkeurig laten onderzoeken en eventueel bloed laten onderzoeken op tekorten. Wortels en voederbiet (beiden een hoog suikergehalte) zou ik van het menu schrappen. In plaats daarvan liever wat appeltjes.

En een keer een tandverzorger laten komen kan zeker geen kwaad - het paard zit volop in de groei- en wisselfase.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Een veulen brok word geadviseerd tot 1,5 jaar, daarna volstaat een goede basisbrok.(staat bij mij op de zak veulenbrok)

Hmm.. er zijn fabrikanten die langer adviseren. En terecht wat mij betreft - een paard ontwikkelt zich zeker tot zijn 5e levensjaar - dus inspelen op de daarbij behorende behoeften vind ik wel zo verstandig.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik ben nu pas gestopt met de veulenbrokken van Pebbles. In veulenbrokken zitten veel bouwstoffen (eiwitten) en deze kunnen ervoor zorgen dat een paard té hard groeit. Pebbles krijgt nu (net als de anderen) helemaal niks meer als alleen onbeperkt ruwvoer en verschillende likstenen.

Bij Jinthe zou ik de jeuk eerder in mijt of luis gaan zoeken. Toen Pebbles dit vorig jaar had (veulens zijn er vatbaarder voor) werd ze ook dunner. Ze heeft ook de hele winter geschuurd eer ik doorhad was het was.

Daarna is ze snel opgeknapt.

Zoek met een vlooienkammetje (van de hond) heel nauwkeurig de huid onder de manen door (vooral bij de schoft) en de rond de staartwortel. Daar zitten luizen het liefst.

Vind je niks, zou ik toch de DA even laten kijken of het geen schimmelinfectie oid is.

Succes ermee

De vertegenwoordiger van Equisanum adviseert trouwens veulenbrokken tot de 18 maanden. Omdat ik helemaal geeen voorstander ben van brokken en musli's heb ik dat advies opgevolgd, maar nu ze bijna 2 is stop ik dan ook definitief mee.

Boots bijv (van Issiem) is 10 maanden en die krijgt helemaal niks bijgevoerd. Dat paard groeit ook als kool. Te hard groeien heeft veel meer nadelen dan je denkt!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Misschien een domme opmerking, maar zou je niet ipv brok zo`n pavo koek kunnen geven? Daar zitten de vitaminen en mineralen in ieder geval in.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hè getsie wat vervelend. 'ns kijken. Hij krijgt hooi in overvloed, éét hij het ook op? Hoe check je dat? Vind je wel een proppen bij de voerplek?
    Tandarts lijkt me een heel goed plan, hij kan last hebben van scherpe doppen. Dan eet 'ie wel, maar kan het onvoldoende goed vermalen en dat is bij de spijsvertering van een paard erg belangrijk. Juist nu het wat kouder is, komt het probleem dan naar voren. Zou kunnen. Verder zweer ik bij de ponybrokken van Subli (veel mineralen/vitaminen, weinig powerrrr), maar dat wist je misschien al ?
    Kortom: tandarts = wat mij betreft stap 1.

Sportbrok is meer prestatiegericht ja, maar kan er ook voor zorgen dat een paard veel energie krijgt. Gek genoeg kan dat er voor zorgen dat ze juist mager worden.
    Walter heeft veulenbrok gehad tot hij ruim 2 jaar was. Daarna ben ik overgestapt op een basisbrok, die voor hem ook nog te veel energie bevatte. Daarna ben ik over gestapt op pavo summerfit/aura. Dat bevat wel alle voedingsstoffen, maar niet de energie. Ik gaf hem altijd een hele koek, maar dat is per paard verschillend.
    Nu staat hij weer op een kilo basisbrok per dag, maar hij is ondertussen ook 3,5 jaar en staat nu, in tegenstelling tot een jaar terug, dag en nacht op de wei. Hij kan zijn energie nu wel kwijt.

Verder zou ik inderdaad kijken naar luis. Walter heeft het ook gehad toen hij 2-2,5 jaar oud was. Dat kan veel jeuk veroorzaken.

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Bij Jinthe zou ik de jeuk eerder in mijt of luis gaan zoeken. Toen Pebbles dit vorig jaar had (veulens zijn er vatbaarder voor) werd ze ook dunner. Ze heeft ook de hele winter geschuurd eer ik doorhad was het was.

Daarna is ze snel opgeknapt.

Zoek met een vlooienkammetje (van de hond) heel nauwkeurig de huid onder de manen door (vooral bij de schoft) en de rond de staartwortel. Daar zitten luizen het liefst.

Vind je niks, zou ik toch de DA even laten kijken of het geen schimmelinfectie oid is.

Succes ermee
    dus hier uit mag ik concluderen dat het moeilijk te vinden is, die mijt en/of luis? dat je het vanaf de buitenkant moeilijk kan zien en dus verradelijk is...
    Ik dacht namelijk altijd dat het paard er dan "vies" zou uit zien, hele kale plekken enzo, beetje verwaarsloost... maar schijnbaar is mijn gedachte een grote onzin...
    Ik zal haar vanmiddag eens goed gaan onderzoeken... ik hoop iets te vinden, dan is het raadsel misschien al opgelost. En kan ik het ook gaan bestrijden. Althans hoe heb je dat dan weer gedaan trea? pebbles gewassen met een speciale shampoo ofzo? En zijn die luizen ook besmettelijk? En hoe verklaar je dan dat ze zo dun is?

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hè getsie wat vervelend. 'ns kijken. Hij krijgt hooi in overvloed, éét hij het ook op? Hoe check je dat? Vind je wel een proppen bij de voerplek?
    ZE krijgt onbeperkt hooi savonds als ze op stal staan, overdag moet ZE het met het gras doen wat nog in de wei te vinden is... als ik smorgens dan weer kom heeft ZE niet alles op, wel een groot gedeelte van het hooi.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elianne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    ZE krijgt onbeperkt hooi savonds als ze op stal staan, overdag moet ZE het met het gras doen wat nog in de wei te vinden is... als ik smorgens dan weer kom heeft ZE niet alles op, wel een groot gedeelte van het hooi.
    Goh, Elianne, probeer je iets duidelijk te maken? [/b]
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Donanta had toen ik haar kocht ook zo'n dikke buik en was mager. Zij bleek wormen te hebben die hardnekking waren en ik moest een door de DA samengestelde wormenkuur geven (5 dagen ofzo). Om zeker te weten dat ze geen wormen heeft, zou je bloedonderzoek kunnen laten doen. Niet te snel denken dat ze geen wormen heeft. Ze kunnen ondertussen grote schade veroorzaken in de darmen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten