Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 48

Topic: Jinthe heeft OVERAL jeuk ----> LUIZEN

Re: Jinthe heeft OVERAL jeuk en is harstikke dun...

Aaaaaagh ze zijn heeeeel lastig te vinden die krengen! Zelfs bij Pebbles in de zomervacht zag je ze bijna niet zitten. Ik had er 1 of 2 gespot en besloten haar te wassen met sebacyl. Nienke (funnygirl) was erbij toen we dat deden. Ik wist niet wat ik zág toen ze nat was! Allemaal zwarte stipjes schemerden door de vacht heen. Wel honderd of zo!

Het was toen inmiddels al op het heetst van de zomer, dus ik kón wassen. Nu in de winter... heel goed inspuiten met veerust (verkrijgbaar bij de boerenbond) helpt ook. Maar je moet echt helemaal tot op de huid spuiten en geen plekje overslaan. En meerdere keren behandelen met tussenpozen van een week (ivm de eitjes die uit gaan komen)

Luizen zijn besmettelijk ja. Ze zitten ook in je borstels, stal overal..

Dun worden ze van de energie die het opslurpt, dat gejeuk. Pebbles is de vorige winter dan ook niet gegroeid. Ze kreeg een enorme groeischeut toen de luizen verwijderd waren. Iedereen zag het ineens dat ze groeide.

Wormen zou ik inderdaad ook niet uitsluiten. Laat bloed afnemen door de DA voor de zekerheid.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Mijn advies: tandarts bellen voor een afspraak en dierenarts bellen voor een bloedonderzoek.
    Over voer ken ik niet zo veel,maar wortels en brood vind ik niet echt geschikt voer.

Dun worden ze van de energie die het opslurpt, dat gejeuk. Pebbles is de vorige winter dan ook niet gegroeid. Ze kreeg een enorme groeischeut toen de luizen verwijderd waren. Iedereen zag het ineens dat ze groeide.
    Nee hoor, luizen, vlooien en mijt veroorzaken bloedarmoede. En dat zorgt er weer voor dat voeding niet behoorlijk naar de organen getransporteerd kan worden. Daar worden ze dus dun van, om in stand te blijven gaat het paard overal in het lichaam de nodige energie vandaan halen en daarvan teren ze in als er niet voldoende gevoerd wordt.

Maar er zij een aantal zaken om te overwegen: een (te) dik veulen is ook niet goed. Het is niet vreemd als jonge dieren soms wat 'schonkig'' zijn , dat heeft alles met korte of langere groeispurten te maken.

Te hard groeien is ook niet goed, daar ben ik het wel mee eens. Maar groeien zonder de juiste bouwstoffen ( die wél in veulenbrok zitten) is nog veel verkeerder. Denk maar aan bv OCD etc.
    Eiwitten zijn geen energieleveranciers - koolhydraten daarentegen wel.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elianne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hè getsie wat vervelend. 'ns kijken. Hij krijgt hooi in overvloed, éét hij het ook op? Hoe check je dat? Vind je wel een proppen bij de voerplek?
    ZE krijgt onbeperkt hooi savonds als ze op stal staan, overdag moet ZE het met het gras doen wat nog in de wei te vinden is... als ik smorgens dan weer kom heeft ZE niet alles op, wel een groot gedeelte van het hooi.
    Dat betekent dus dat ZE geen evenwichtig verdeeld voer krijgt. Het gras op de wei heeft op dit momen een voedingswaarde die te verwaarlozen is en''s avonds wordt ze dan kennelijk volgestopt met hooi, wortels, brok etc. Daar is het darmstelsel van een paard niet op berekend en je hoort HAAR de voeding dus over de gehele dag in kleine porties te voeren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

En je vindt geen proppen bij HAAR voerplek ?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik dacht ook aan luis toen ik je verhaal las. Tamara heeft het ook weleens gehad en zag er verder gewoon goed uit, dus is best mogelijk. Je kunt de luis het beste zien in de witte gedeelten van de vacht. Ik heb een veeluispoeder gekocht omdat het toen ook winter was, hartstikke goed spul! Je verspreid de poeder over de rug en borstelt het in de vacht. Komt geen water aan te pas.

Maar het kan misschien ook een hooi-allergie zijn? Dat gaat ook met veel jeuk gepaard en stof is dan ook zeker niet bevorderlijk. Misschien laten testen door de DA?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

ik zou de da laten testen op wormen. niet alle wormen kun hje in de mest zien...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

heel erg bedankt voor alle adviezen en tips,
    ik heb vanmiddag de dierenarts maar gebeld, ofja dieles heeft hem voor mij gebeld en morgen komt hij langs...
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

waarmee en hoevaak ontworm je? worden de andere paarden tegelijkertijd ontwormt?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    waarmee en hoevaak ontworm je? worden de andere paarden tegelijkertijd ontwormt?
    ja alle paarden worden tegelijk ontwormt, dat doen we ongeveer om de 2 a 3 maanden. Het was nu 2 maanden geleden voor jinthe en ik vond het dus weer erg nodig lijken, de rest wachten nog liever een maand, dus heeft jinthe deze keer als enigste een wormekuur gekregen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Da's verstandig Elianne, ik duim dat het meevalt!!!

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Da's verstandig Elianne, ik duim dat het meevalt!!!
    zal wel meevallen, hoop en denk ik, het is alleen voor de zekerheid en voor een eventueele shampoo ofzo

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

welke wormkuur geef je? Ze staan nu nog steeds op het land toch? ruimen jullie mest?
    sommige paard hebben ondanks ontwormen toch nog steeds een wormbesmetting en het is natuurlijk nog een jong paard..
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    welke wormkuur geef je? Ze staan nu nog steeds op het land toch? ruimen jullie mest?
    sommige paard hebben ondanks ontwormen toch nog steeds een wormbesmetting en het is natuurlijk nog een jong paard..
    de paarden staan op 5 hectare grond en we ontmesten de wei dus niet.
    Ik geef elke keer een verschillende wormenkuur, dit keer had ik een hele dure van 18,99 dat weet ik nog wel, het merk ben ik alleen vergete

Bladwijzers

Forum Rechten