daarom, het is soms zo lastig om vanachter de PC dat allemaal goed in te schatten, en de DA kan 'r even onderzoeken en heeft er (hopelijk danOorspronkelijk Geplaatst door Elianne
) verstand van!
daarom, het is soms zo lastig om vanachter de PC dat allemaal goed in te schatten, en de DA kan 'r even onderzoeken en heeft er (hopelijk danOorspronkelijk Geplaatst door Elianne
) verstand van!
ik ga der wel van uit ja dat hij er verstand van heeft. Maar aan jullie antwoorden heb ik ook veel gehad, ik had anders misschien niet de da laten komen, maar op jullie advies allemaal wel.Oorspronkelijk Geplaatst door lila
The darkest hour is befor it get light!!!
je kan beter altijd met hetzelfde middel ontwormen. Elke keer een ander middel werkt resistentie in de hand. Het gaat niet zozeer om de naam van de spuit, maar om het middel dat erin zit, neem bijv. altijd een middel waar ivermectine in zit. Het ligt een beetje aan het middel waar je mee ontwormt, maar 3 maanden tussen ontwormen is waarschijnlijk veel te lang (bij ivermectine na 2 maanden weer ontwormen, bij andere middelen al na 6 weken!). Het kan zijn dat ze helemaal geen wormen hebben, maar je ontwormschema is niet optimaal en omdat je paard vrij jong is, is ze wel gevoeliger voor een wormbesmetting dan de andere paarden. Misschien toch even om een mestonderzoek vragen?
www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training
Een dure spuit is denk ik Equimax of Eqvalan geweest (ivermectine en praziquantel).
Maar idd, geen wormen vinden wil niet zeggen dat er geen wormen zijn.
Als ik jou beschrijving lees dan denk ik, brrr wormenbuikje. DA laten komen is slim en een keer met Dectomax spuiten kan geen kwaad.
Klinkt als troep, maar het valt wel mee.
Jonge paarden zijn veel bevattelijker voor wormen en richten echt schade aan. Schade die ze later niet altijd te boven komen.
Om goed te ontwormen moet je soms ook eens even al na 14 dagen, 3 weken een tweede spuit geven.
En het bruine droge brood zou ik uit je rantsoen schrappen. Nergens goed voor en hindert alleen maar.
Idd best dat je de DA hebt opgebeld..die zal 't wel weten zeker!?
Ook al lastig dat wij niet kunnen zien maar alleen maar mee kunnen helpen denken vanachter ons schermpje..
ben benieuwd naar de diagnose!
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
precies, maar dat betekent dus dat de vorige spuiten waarschijnlijk pyrantel of fenbendazol zijn geweest, en da's iets minderOorspronkelijk Geplaatst door jiske
Tegen die stoffen is al erg veel resistentie gevonden, dus het kan zijn dat ze bij jou paard helemaal niet werken..
@jiske wat is dectomax trouwens?
www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training
Dectomax is een middel tegen schurftmijt (oa).
Hier een link naar alle huidaandoeningen paard
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ingen.html
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Hoi.
Goed van je dat je de dierenarts hebt laten komen.
Wat heeft hij gedaan?
Ik denk aan een bloedproef, onderzoek en behandeling?
En wat denkt hij dat de oorzaak is?
Ik ben wel nieuwschierig er naar.![]()
Als ik je verhaal lees, denk ik maar aan een ding... voeren die hap!
En dan niet voeren wat ze nu krijgt, aangezien er uit wortels en voederbiet nou niet de stoffen komen die ze nodig heeft. Onbeperkt hooi is mooi, mits ze het opeet. Wat meestal een goede is om te zorgen voor wat extra's is veulenbrok of zoals wij ooit gedaan hebben met een verwaarloosd manneke van bijna 2 jaar, merriebrok geven. Klinkt gek, maar juist die brok bevat alles wat ze nodig heeft én kan ze makkelijk opnemen. Verder is lucerne bijvoeren ook een goede aanzet tot een gezond gewicht. Maar het aanzetten van gewicht is symptoombestrijding nu, de oorzaak ligt op een ander vlak.
Geen wormen in de mest na ontwormen wil niet zeggen dat er geen sprake is van wormen, evenals dat een negatief mestmonster geen garantie is. Je wisselt steeds van werkzame stof lees ik, ook niet handig om iedere behandeling een andere stof te kiezen, beter is het om het bij een stof te houden. Over ontwormen is hier al een een heel topic geweest, daar vind je alle info over goed ontwormen. Verder vraag ik me af hoeveel je haar geeft? Persoonlijk zou ik haar ongeveer 2 weken na de laatste ontworming nog een spuit Equest geven, dan ben je ook alle ingekapselde wormen kwijt. Let er dan wel op dat je iets overdoseert, anders werk je resistentie nog meer in de hand.
En luizen, tja... ook dat is een reeële mogelijkheid. Hopelijk kan de VA je uitsluitsel geven van wat er aan de hand is!
Oja, dectomax. Dat is een breedspectrum anti-parasitair middel, werkzaam tegen inwendige (wormen) en uitwendige parasieten. De werkzame stof komt uit dezelfde familie als ivermectine en moxidectine, het verschil is dat dit middel niet oraal maar in de spier of onderhuids wordt ingespoten. Wij hebben dit middel ook gebruikt om van schurft bij de schapen af te komen, dat doen we dus nooit meer. Middelen uit deze familie staan erom bekend dat ze bij inspuiting soms abcessen kunnen veroorzaken, dus vandaar
. Het middel zelf werkt echter perfect!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Da is geweest en conclusie ze heeft last van luizen.
De dierenarts kon ze zo zien lopen en toen hij mij liet kijken zag ik het ook, het krieoelde van de kleine zwarte puntjes in haar manen.
Morgen vroeg moet ik haar wassen met speciaal spul en dan over 5 dagen weer. Ik hoop dat het dan over is en dat ze zo dun is met een dikke buik... dat was het tinkerfiguur volgens hemdat laatste daar was ik het niet mee eens maarja.
Oefsucces dan maar! Denk je ook aan borstels, dekjes, halsters ed? En je eigen kleding ook even checken.
Een paard wat luizen heeft, is meestal vatbaar voor meerdere parasieten. Ik zou toch een keer extra ontwormen met een hoge dosis.
beetje onzin inderdaad dat dat een tinkerfiguur is... maar kan wel met de leeftijd te maken hebben. indi heeft dat ook nog. ik noem het maar een veulenbuikOorspronkelijk Geplaatst door Elianne
![]()
think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos
Pfffff, nou succes met het wassen.
Dan is het maar goed dat het niet meer zo koud is als afgelopen week.
Balen hé!
Heb onze kat ook op vlooien betrapt vandaagDeze winter is gewoon té warm met als gevolg dat die lastige mormels niet creperen maar lekker de winter kunnen doorbrengen bij onze huisdieren
Veel succes en sterkte aan Jinthe.
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
ik heb nog wel een beetje shampoo voor je overOorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
![]()
![]()
![]()
Bladwijzers