Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: bijten

*nieuw* annemarie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

bijten

Hoi, ik heb een kwpn ruin van 1.68, anderhalfjaar jong. Hij is erg dominant en blijft proberen te bijten. wie heeft er oplossingen, graag jullie reacties, vast bedankt

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: bijten

Backing up cures biting

En als hij bijt zien dat hij dan per ongeluk knal tegen je elllenboog aan bijt. Zorg dat je uw emoties onder controle hebt, zoals het een echte leider beaamt. Dus niet kwaad worden en proberen te straffen, dit helpt toch niet, het enige wat je daar mee bekomt is dat hij je sneller zal proberen bijten.

Mocht het zijn dat hij je toch bijt, dan zeg je aw en wrijf je over waar je gebeten bent, dat verzacht de pijn
    Horses and Live, It's all the same to me...

Hoi annemarie, en welkom op dit forum! Misschien dat je je even voor kunt stellen in het desbetreffende topic?

Het meest effectief tegen bijten zijn zgn body-blocks. Negeren helpt soms, maar lang niet altijd, slaan helpt zeker niet. Met body-blocks wordt bedoeld dat jij je eigen, persoonlijke ruimte verdedigt, en aan het paard aangeeft dat hij daar uit de buurt moet blijven.

Voorbeeldje: stel dat jij de hoeven wilt uitkrabben en je weet dat hij in je kont wil bijten, dan kan het best zijn dat jij "toevallig" net zin hebt om je been tegen je kont te tikken (Parelli zegt om iedere beweging 3x te doen, in een energiek ritme, en zonder verder opzij te stappen oid, jij houdt je eigen ruimte vast!!! Verder het paard ook niet aankijken, gewoon je ding doen).
    Je paard "loopt" dan tegen je been aan en zal denken "goh, das stom van mij". Doe dit consequent op allerlei manieren. Dus wil hij in je arm bijten dan steek je net 3x je arm naar buiten. Let wel: alleen je persoonlijke space verdedigen, NIET uithalen naar het paard.

Als je gaat slaan, maak je er voor hem een spelletje van: kijken of ik kan bijten en dan zo snel mogelijk weg voordat ze iets terug kan doen. Zelfde effect krijg je als jij wegduikt: hij ziet het dan als een spelletje om jou te laten bewegen...
    Als je body blocks gebruikt, zal hij het echter niet als een persoonlijke aanval zien, maar als een grens van jouw persoonlijke ruimte die hij moet leren te respecteren.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

*nieuw* annemarie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2007

Hoi, bedankt voor jullie snelle reactie, ga het morgen gelijk proberen, hou jullie op de hoogte, groetjes annemarie

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

(eigenlijk zou het beste advies zijn, koop een level 1 pakket, maar omdat het niet onder parelli staat, denk ik niet dat ik dat hier mag zeggen , het kost wel wat geld, maar ik denk dat er tot nu toe nog niemand spijt van heeft gehad)
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door annemarie
    Hoi, ik heb een kwpn ruin van 1.68, anderhalfjaar jong. Hij is erg dominant en blijft proberen te bijten. wie heeft er oplossingen, graag jullie reacties, vast bedankt
    Afgezien van wat hier al gezegd is:

Het is vrij normaal voor een ruin van 1,5 jaar om te happen en te bijten. Dat lijkt mij eerder spelen dan dominantie. Hij is tenslotte nog maar een kleuter.
    Hoe is hij gehuisvest? Als hij veel buiten kan spelen met leeftijdgenoten of in elk geval paarden die ook wel eens zin hebben om lekker te stoeien kan hij daar z'n speelbehoefte ook op botvieren. Staat hij (noodgedwongen) een groot deel van de tijd op stal dan zou ik 'm zoveel mogelijk afleiding in de stal geven. Een blok zacht hout (wilg of berk, daar komen geen harde scherpe splinters af) is een prima object om lekker aan te knagen. Een voerbal voor z'n eten houdt 'm langer bezig dan een schep brokken in een bak.
    Je kunt ook proberen z'n ongewenste gedrag om te buigen naar een spel dat voor jullie beiden leuk is door 'm te leren apporteren.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    (eigenlijk zou het beste advies zijn, koop een level 1 pakket, maar omdat het niet onder parelli staat, denk ik niet dat ik dat hier mag zeggen , het kost wel wat geld, maar ik denk dat er tot nu toe nog niemand spijt van heeft gehad)
    Ik heb ook een probleem met een speels bijtend jong beessie en ben ook echt van plan level 1 te kopen maar ik moet dan toch ff een half jaar geld opzij leggen ben ik bang . Ik woon op mezelf, ben 18 en onderhou niet alleen mezelf maar ook nog mijn kat en mijn paardje dan.. best moeilijk dan om ongeveer 300 nogwat te kunnen spenderen. ik vind het echt duur hoor.. dus hij staat op mn verlanglijstje voor eerste uitgaves als ik weer genoeg geld heb

Een wellicht goedkopere optie is om de DVD van Chris Irwin aan te schaffen "The horse-in-hand" .. die kun je o.a. bij Equihof krijgen als ze 'm op voorraad hebben. Daar leer je op een zachtzinnige manier hoe paard uit jouw ruimte leer te blijven ( en omgekeerd: jij uit de ruimte van je paard).

http://www.equihof.be ( en daarna naar de webshop)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Thnx voor de tip maar vraag me nu stiekem af (omdat NH nog vrij nieuw voor me is enzo) in hoeverre zijn methodes gelijk staan aan die van parelli?

Nee, dat is niet te vergelijken. Maar het is wel NH..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

en als ik dan over 1/2 jaar parelli ga aanschaffen en daarmee begin gaat dat dan elkaar niet in de weg lopen.. (ja ik ben lastig maar wil geen fouten maken )

Waar zou je fouten mee maken? Het zijn verschillende methodes en het doel van beiden is dat je op een paardse manier met je paard leert omgaan.
    Parelli is een methode die, zeker in het begin, de mens leert met een paard om te gaan. Irwin doet dat ook alleen een beetje anders, en persoonlijk spreekt Irwin mij meer aan dan Parelli.

Maar vooralsnog is de DVD van Irwin goedkoper dan een lespakket van Parelli, dus als je snel wat 'basis' wilt hebben dan lijkt me de bovengenoemde DVD een goede aanschaf.

oke dan ga ik dat zeker met een gerust hart doen! erg bedankt!!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

de dvd's van irwin vind ik niet echt geschikt om mee te beginnen eigenlijk. Vooral omdat je daar al direct geconfronteerd wordt met hele subtiele gebaren van het paard. Die weliswaar ook heel belangrijk zijn, maar die in het begin nog moeilijk zijn om op te pikken.
    De dvd horses in hand is wel een hele goeie hoor, maar ik denk dat hij niet volledig genoeg is om er echt mee uit de voeten te kunnen. Ik denk dat jij voor 50 euro meer verwacht dan wat er op de dvd staat

wat dacht je van een equisense dvd? 15 eurootjes, en het geeft je een basis om later met je parellipakket op door te gaan. in 10 theorie en praktijklessen wordt je uitgelegd hoe paarden onder elkaar communiceren, en hoe mensen die naar hun paard het beste kunnen doen. Elke les krijg je nieuwe oefeningen om met danwel zonder je paard te doen.
    meer info: http://www.equisense.nl (of een mailtje naar equisense.nl@gmail.com

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    de dvd's van irwin vind ik niet echt geschikt om mee te beginnen eigenlijk. Vooral omdat je daar al direct geconfronteerd wordt met hele subtiele gebaren van het paard. Die weliswaar ook heel belangrijk zijn, maar die in het begin nog moeilijk zijn om op te pikken.
    De dvd horses in hand is wel een hele goeie hoor, maar ik denk dat hij niet volledig genoeg is om er echt mee uit de voeten te kunnen. Ik denk dat jij voor 50 euro meer verwacht dan wat er op de dvd staat

wat dacht je van een equisense dvd? 15 eurootjes, en het geeft je een basis om later met je parellipakket op door te gaan. in 10 theorie en praktijklessen wordt je uitgelegd hoe paarden onder elkaar communiceren, en hoe mensen die naar hun paard het beste kunnen doen. Elke les krijg je nieuwe oefeningen om met danwel zonder je paard te doen.
    meer info: http://www.equisense.nl (of een mailtje naar equisense.nl@gmail.com
    ik heb gister besteld van equi sense

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten