Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: vooruit driven en circling

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

vooruit driven en circling

aangezien ik op 't moment ff geen pakket (pakje uit duitsland is er nog niet )heb maar toch wel verder wil en niks verkeerd wil doen maar even aan jullie vragen.
    The driving game ben ik nu aan het opbouwen, achterhand en voorhand apart van elkaar gaan al best goed en achteruit doet Flash ook prima alleen hoe drive ik in vredesnaam vooruit?

Ik krijg 'm ook niet met goed fatsoen op een cirkel, laat staan dat het in de verste verte lijkt op circling... help!!!

Oh ja nog een hele belangrijke: hoe leer ik Flash rustig stilstaan? Meneer wil alle kanten wel op maar stilstaan is errug moeilijk voor hem... iemand tips???

Ik ga niet alles in een keer oefenen natuurlijk maar ik heb nu het idee dat ik niet verder kom....

Bedankt allemaal!
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Aangemeld
    Nov 2005

Re: vooruit driven en circling

misschien ben ik niet friendly enough???
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Leren stilstaan kun je oefenen door veeeeeel friendly te spelen, en daarnaast zorgen dat je zelf alle tijd van de wereld hebt.
    Het idee van de friendly game is dat je bljft spelen totdat je paard left brained is, oftewel rustig, ontspannen en geen overdreven reacties op je aanrakingen. Dus ook stilstaan hoort daarbij. In het begin kan dat een hele tijd duren (Parelli zelf zegt: it won't take longer than 2 days, but is can take as long as an hour!!!)
    Het idee is in ieder geval om niet te stoppen als je paard nog erg onrustig is. Hou hem ook niet kort, vastgebonden, etc. Hij moet wel de gelegenheid hebben om te bewegen (lange leadrope) en moet dmv friendly tot rust komen, niet door dwang.

De driving game in L1 is gericht op de voorhand, de achterhand en de "achteruit", dus vooruit hoef je niet te driven.

Wat de circling game betreft, geldt dat je een goede send moet doen, en de voorwaartse beweging tijdens de send verkrijg je in eerste instantie door te driven in zone 2 (nek). Ik denk dat je het beste kunt wachten totdat je het pakket binnen hebt voordat je hiermee verder gaat, want het is erg verwarrend en frustrerend om mee te beginnen als je niet precies weet wat de bedoeling is en vooral: hoe je het op moet lossen als het niet gaat zoals de bedoeling is.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Je kan voor het leren stilstaan gebruik maken van de yoyogame. Per keer dat hij beweegt, yoyo, zo hebben ze het vrij snel door. Kan hij niet stilstaan omdat hij het emotioneel moeilijk heeft, laat hem dan gewoon bewegen en blijf doen wat je aan het doen bent (bv met je carrotstick staan zwaaien) vanaf de moment (en er zijn 4 momenten in 1 second) dat hij stilstaat stop je, zo beloon je het stil staan. Hangt dus een beetje van de situatie af wat je moet doen. Het is wel iets dat volgens mij niet te lang moet duren als je timing goed zit.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    Nov 2005

Tsja, klinkt heel annemelijk natuurlijk... maar ik weet niet precies de reden dat hij niet stil wil staan. Volgens mij heeft het met ongeduldigheid te maken en met claustrofobie. Als ik met hem speel zonder leadrope in de roundpen of in de wei of in de bak is hij redelijk rustig. Maar aan de leadrope of in de stal is hij zo gestressed... hij staat maar te drentelen en áls hij dan al stil staat is dat om te staan schrapen over de grond... terwijl ik hem minstens de helft van het touw geef!

Ik denk dat het voortkomt uit claustrofobie want de enige onhebbelijkheden die veel tijd kosten om eruit te trainen is dat hij niet vast wil/kan staan en zijn stal overdag niet in gaat....vandaar ook dat ik vroeg naar het vooruit driven, als hij zijn stal niet in gaat krijg ik hem er dus gewoon niet in. Ik blijf nu gewoon staan en als ik haast heb lok ik hem (aaaargh) maarja, echt beter wordt het niet van. verder pikt hij alles supersnel op.

wel lastig hoor, ik krijg nu natuurlijk de neiging om dan maar altijd vrij te oefenen, maar ik wil natuurlijk graag ook relaxedheid online....

Dus maar gewoon veel online blijven friendly-en tot ik het pakket heb? Gaat dit vanzelf over? Volgens mij zit ik al dik over de 48 uur heen.....

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Niet kunnen stilstaan kan zooooveel redenen hebben, dat het hier op het forum niet echt mogelijk is om daar een oplossing voor te geven. Gewoon even wachten op je pakket en dan met de games aan de slag.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Met de driving game (als uitbreiding), moet je op een gegeven moment wel ook in beweging gaan met behulp van rhythmic pressure op zone 4. Dus je staat bij zone 3/4 bij je paard en tikt dan met de carrotstick op zone 4. Als het goed is moet je paard dan gaan lopen.

Nou die van mij dus niet. Driving en porcupine gaan aardig goed, moet ik echter nog wel perfectioneren. Maar bij weinig druk reageert ze al in de goede richting. Het gaat alleen allemaal vrij langzaam omdat ze de rondjes gewoon nog vrij moelijk vindt. Maar ze doet dat goed, dus dat vind ik geen probleem. Maar ik ben voor de afwisseling met die uitbreiding begonnen. Het enige wat ze dan doet, is mij kwaad en wantrouwend aankijken. Maar voorwaarts gaat ze niet.

Aangemeld
    Nov 2005

Haha, same here! Eén rondje in stap circlen gaat al wel, dus vooruitgang is er! Maar erg snel gaat het niet.
    Het lijkt ook wel of porcupine en driving game slechter gaan. porcupine gaat nu op meer druk dan voorheen pas en driving bijna niet meer.
    Gisteren had Flash een bui en toen zette hij al zijn gewicht als vanouds op het halster (nu touwhalster dus)....
    Gelukkig komt Eveline me snel les/aanwijzingen geven!!!

Valerie, Eerst moet je Porcupine en Driving goed voor mekaar hebben voor je kan gaan Circlen. Anders kan je je paard niet wegzenden en je kan de achterhand niet van je af Driven. Als ik jou was zou ik dus eerst Porcupine en Driving beter erin krijgen en daarna pas weer Circlen.

Bladwijzers

Forum Rechten