Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 43

Topic: na afspenen toch weer melkproductie

jiske
    Guest

Re: na afspenen toch weer melkproductie

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Van een klem op de neus heeft een paard/koe 24 uur per dag last. Van een halster met puntjes erop heb Boots zelf géén last en de Sunny alleen als hij wilt drinken.
    Dit snap ik niet, waarom zou hij daar zelf geen last van hebben? Hoe vaak raakt een paard met zijn neus zijn lichaam niet aan (krabben, neus schurken aan een been etc. en elkaar ook nog eens natuurlijk).
    Is toch echt niet fijn?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Valt mee denk ik. Want hoe vaak raakt je paard zichzelf aan met zijn neusrug? Meestal met alleen de lippen/tanden.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik ben ook benieuwd hoe zo'n halster eruit ziet. Waarschijnlijk zijn de punten alleen gevoelig op een gevoelige huid, tenminste dat is wat ik me erbij kan voorstellen. Net zoiets als een harde borstel, dat is ook niet lekker en irriteert net genoeg om het niet toe te staan.

Baby olie is ook wel een goeie! Dit zal de gevoelige huid niet schaden in ieder geval.
    Ben nu bezig met antibijt, maar ja dat vervliegt nogal snel. Je hebt ook iets van pasta's maar ben bang dat dat bij langdurig gebruik de huid zal irriteren.

En het langdurig scheiden is denk ik meer problematisch (voor hen en ons) als het voorkomen van drinken.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Mag ik vragen hoe oud Boots nu is en hoe de paarden gehouden worden, mss dat daar ook nog een groot verschil in zit.
    Die van mij staan nl in een kudde van 4 (worden er binnenkort meer) en staan 24/7 in de wei met vrijwel onbeperkt hooi/kuil dus het veulen kan zich de hele dag door goed vermaken met andere dingen en is niet echt meer gefocused op de uier.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ze in het begin meer aan de uier hing als nu, ze hebben het zelf langzaam afgebouwd. Als ik jou was zou ik het gewoon nog een paar weken de tijd geven mss dat ze dan ook zelf af gaan bouwen (natuurlijk wel de gezondeheid van moeder en vooral de uier in de gaten blijven houden)
    Groetjes ingrid

Aangemeld
    Jul 2005

Ja hoor dat mag
    Boots is nu 10 maanden en net geen 8 maanden toen hij werd afgespeend. Verder denk ik dat de situatie vergelijkbaar is als bij jou.
    We hebben inclusief Boots en Sunny ook nog Diesel, dus totaal 3 paarden. Ze lopen overdag in de wei en meestal 's-nachts in de paddock (of ook in de wei).
    Ze hebben weinig tot geen gras maar hebben regelmatig aanvoer van hooi of voordroogkuil.

Toch denk ik niet dat het met verveling of gebrek aan prikkeling te maken heeft. Met de storm is er een boom in de wei omgewaaid en heb daar woensdag zijtakken vanaf gezaagd. Boots vond het reuze interessant allemaal, samen met mij in "het bos" maar heeft tussentijds regelmatig bij Sunny gemelkt. Soms zag ik ook dat ze het niet wilde, maar Boots is erg goed in approach and retreat. waarnaar het toch lukte.

Hij vindt het wel lekker zo.... met moeders bescherming.

Het lijkt ook juist dat het zich sinds enkele dagen (na een periode niet) voordoet en het lijkt ook niet incidenteel te zijn. Daarom maak ik me zorgen dat ik toch tijdig moet ingrijpen.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

gewoon even een vraagje.

waarom mag je veulentje eigenlijk niet drinken?

Ons jongste van nu anderhalf drinkt nog steeds. Ik zie geen probleem en de kudde ook niet... heb helaas gezien hoe traumatisch het kan zijn voor veulens om niet meer die handeling te mogen doen en dat dan gaan zoeken bij soorgenoten...

Drinken en dus moedermelk is ontspannend voor hen en laat hen tot rust komen plus het bevat een boel voedingswaarden die wij hen nooit kunnen geven.

Das ook de reden waarom vele natuurlijke "kalmeringsproducten" voor paarden gemaakt zijn op basis van paardenmelk.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

he gets Mirel... dat doet pijn in hun neusjes denk ik.
    Het zit er niet strak in vast hoor
    Een wasknijper op je neus doet zeerder denk ik
    Maar gelukkig hebben wij dat soort dingen voor onze koeien weinig nodig.

Aangemeld
    Jul 2005

@haidi: Het "veulentje" is ondertussen al een flinke knul. Hij is minimaal 1.30 hoog en blakend van gezondheid. Het is niet meer nodig dat hij bouwstoffen bij zijn moeder vandaan moet halen.

Zo'n flinke knul, die vervolgens zijn moeder leeg gaat melken, is weer niet zo best voor de conditie van de moeder. Aangezien de moeder recentelijk een ongeluk heeft gehad heeft ze alle energie nodig voor haar herstel.

En ja.... je kan niet je hele leven bij je moeder drinken en schuilen. Het wordt de hoogste tijd dat hij "op eigen benen" komt te staan.

@mirel: heb je daar een plaatje van? Zit het dan lager op de neus als met een halster?
    Zat al te bedenken om "iets prikkerigs" op een halster neusriem te naaien.

Ik vind niet dat zo een ring geschikt is voor een paard.
    Mischien weet je da een middel (bijv. antibijt) wat geen kwaad kan op en rond het uier.
    En anders zou ik ze toch nog een poosje uit elkaar houden.

nou, onze veulens van 3 zijn nog steeds veulentjes voor mij, hoor

als ik ons jongste ding zie en er bezoek is, denken de meeste dat zij minstens 3 jaar is qua bouw en grootte...

en tja, op eigen benen dat hangt af van het karaktertje. Toen ze 1 dag oud was, rende ze tussen de andere veulens en werd haar moeder gek van haar hanggedrag en had geen seconde rust. Na 3 dagen gaf ze het op om haar veulen overal te volgen.

als je bedenkt dat ze pas op 5 a 6 jaar werkelijk volwassen zijn, hebben ze nog tijd zat om op die eigen benen te staan.

Ondanks het feit dat er bij ons geen enkele vorm van suikers (krachtvoer en dergelijke) binnenkomt en enkel verschillende soorten ruwvoeders, ondervindt onze merrie geen problemen.

Als je problemen verwacht bij de merrie, lijkt het me eerder aangewezen dat je hen gescheiden houdt op de weide met een draadje ertussen en de melkproductie volledig kan stoppen, dan dat je het veulen gaat aankleden met allerlei dingen...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Isla, misschien heb je iets aan de discussie die op het blauwe forum plaatsvindt. De laatste tip daar gaat over tea trea olie. Goed voor de huid, maar smaakt én ruikt voor paarden blijkbaar niet lekker.
    link

De laatste tip daar gaat over tea trea olie. ]
    Volgens mij is het tea three olie

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

tea tree zonder H hihi
    www.crystal-carving.com

Ooo, ik had even gegoogled met H en die gaf zeer veel resultaten. Dacht daarom dat die goed was.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

oh solly!! Vaak gemaakt foutje hier .

Bladwijzers

Forum Rechten