Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: Ollie heeft einschuss

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ollie heeft einschuss

Zometeen komt de DA, Ollie heeft (alwéér) een olifantsbeen . Zelfde been als een paar maanden geleden. Was gisteravond dik tot aan de sprong en de stalhouder belde me vanmorgen dat het nu weer helemaal tot bovenaan toe dik is. Ze wordt 25 in april, da's al best oud, en ja....ouderdom komt met gebreken (meestal dan helaas). Vreemde is dat ze op haar andere benen ook wel eens zichtbare wondjes heeft, en daar krijgt ze géén einschuss aan. En op dit been kan ik geen enkel wondje/mokplekje vinden en heeft ze het nu voor de tweede keer. Ik ga de DA zo maar een diepte-interview afnemen, want ik hoop dat hij me kan vertellen hoe dat nou kán! Ze heeft de vorige keer antibiotica gehad, vochtafdrijvers en ontstekingsremmers, + twee maal daags afspuiten en "natuurlijke" beweging. Denk dat hij dat deze keer ook wel weer gaat doen. Zou de weersomslag er nog mee te maken kunnen hebben? Dat gevoel heb ik zomaar...Omdat het lichaam door de koude warmte vast gaat houden en in de benen de doorstroom gaat minimaliseren??

Re: Ollie heeft einschuss

Het probleem bij einschuss is juist dat je heel vaak géén wondje kunt vinden. Het hoeft maar heel klein te zijn, bij wijze van spreken een speldeprik waarna de huid zich sluit en het feest onderhuids losbarst, en dat is helaas de oorzaak van einschuss.

Probeer te voelen of ergens een plek iets warmer is dan de omgeving - het is echt detective werk en je zult bijna de huid milimeter voor milimeter moeten onderzoeken.

Veel sterkte..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, natuurlijk! Goeie tip! Daar waar de oorsprong zit is het waarschijnlijk het warmst! Het zit in ieder geval op het onderbeen, want dat was het eerst dik. Volgens mij was het rond de kogel het warmst. Ga nu heen en zal het meteen checken. Denk je dat ik haar een deken op moet leggen nu? Maar ja, ze zal wel wat koorts hebben, en die warmte moet ze ook kwijt kunnen natuurlijk. Op zich nu (hier met de zon en zonder wind) is het naar mijn idee aangenamer dan de laatste dagen met wind en regen.

Het allerbelangrijkste is dat je antibiotica en vochtafdrijvers krijgt én dat het paard in beweging blijft. Door een dergelijke ontsteking vormt zich binnen een paar dagen heel wat extra bindweefsel omdat het vocht niet wegkan. Lopen dus. Als het kan wel zes of zeven keer 20 minuten per dag. Deken zou ik zeker opdoen ( een 'tussendeken' niet al te warm of als je dat hebt een zomerdek)

Einschuss begint altijd laag: kootholte, rondom de kogel, rond de kroonrand..daar moet je zoeken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Nooit van gehoord... einschuss.

Maar stel dat je "het begin" kan vinden, wat kan je er dan aan doen? Is het toch een infectie door bacterien buitenaf?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Okido thanks, dunne ongevoerde regendeken heb ik al tijden in de auto voor 't geval dát. Vash zorgt ervoor dat ze in beweging blijft. Alsof 'ie het weet gaat hij dan langzaam "jagen". Blijft of 3 meter afstand en houdt haar regelmatig lopend. Ik ga nú weg, update volgt zeker!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hè verdorie, das wle heel vervelend voor haar.
    Ik kende het niet, kan je dus jammer genoeg geen tips geven.

Laat je ons wel weten wat de DA ervan zei.
    Wat een lieve zoon heeft ze toch, hij zorgt nu voor haar

Krijg een megakippenvel rilling bij het lezen van Vash die haar langzaam maar zeker in beweging houdt... wat schitterend Monique!

Ja, nu zakt ie wat af...
    Brrrrrrrrrrrrr

Veel beterschap voor Ollie!!

(en ik ben dus niet de enige die haar auto als 2e zadelkast gebruikt.)

May the horse be with you!

Jeetje.. beterschap voor je meisje.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Nooit van gehoord... einschuss.

Maar stel dat je "het begin" kan vinden, wat kan je er dan aan doen? Is het toch een infectie door bacterien buitenaf?
    Tja, simpel hé.. openmaken en het vuil eruit laten komen. Een afgesloten infectie is veel gevaarlijker.
    Denk maar eens aan een goede haal van een kat - de nagels van een kat zijn aan de punt heel scherp en smal, vaak sluit de wond zich weer heel makkelijk en daardoor ontstaan er vaak hele grote inwendige infecties. Vraag maar 's aan je DA wat de gevaarlijkste wonden zijn, hij zal waarschijnlijk zeggen: kattenkrabbels.

Met Einschuss is het niet anders.. je hoeft helemaal geen wond te zien.
    Einschuss kan overigens ook ontstaan door verwaarloosde mok.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Duidelijk! bedankt voor de toelichting!

In ieder geval veel beterschap voor Ollie! Gelukkig helpt Vash een handje mee.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ooh..hoop maar dat het snel beter gaat..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wat vervelend Lila.
    Zeker omdat het dus niet de eerste keer is.

Toevallig heb ik een paar weken geleden met een bewoner van me, hetzelfde meegemaakt.

Zijn been was erg dik en voor de zekerheid hebben we de HA laten komen. Die vetrouwde het niet en wilde dat we even naar het ZH gingen.
    Daar kwam hij die avond dus niet meer uit.

Bleek ook om een ontsteking te gaan, en ik maar vragen hoe dat kan, daar werd ook van gezegd dat het toch om een wondje gaat, hoe klein dan ook. Uiteraard was er bij deze man ook niks te vinden. Nu gaat het allemaal goed. Maar hij moest een week in het ziekenhuis blijven en kreeg dikke vette AB.(via een slang).

Hou je ons op de hoogte?
    Sterkte!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Gelukkig geen antibiotica via een slang! Ze heeft zoals we al dachten antibiotica gehad en een onstekingsremmer/vochtverdrijver. Omdat dit nu de 2e keer is in relatief korte tijd en daarbij ook de leeftijd van het oude meiske meegenomen is zijn mogelijk 2e diagnose een niet goed functionerend bloedvat in de lies en zou het dus ook een trombosebeen kunnen zijn. We hebben geen wondje kunnen vinden, en ze had 37,5 wat op zich een normale temperatuur is. Dus ze hoefde van hem geen antibiotica in de bloedbaan, maar doen we het met orale pasta. Om de andere mogelijkheid niet helemaal uit te sluiten krijgt ze ook neutradex, wat helpt om de afvalstoffen af te voeren. Verder maakt ze gelukkig geen zielige indruk, ze heeft er wel last van, maar ze eet en is attent en dat is bij haar een goede graadmeter. De DA zou aan het begin van de middag komen, maar kwam uiteindelijk pas om 16.15..... spoedgevallen, nou ja, dat kan gebeuren. Dus ze stond net te eten toen hij kwam. Ze heeft hem denk ik niet eens opgemerkt . Als ze eet dan heeft ze verder nergens tijd voor, mal beest. Vash vond het uitermate interessant. Dus toen de rust was weergekeerd heb ik met hem nog even lekker gespeeld, sinds wéken en dat vond 'ie zo leuk dat hij er helemaal bij ging piepen na de "send". En dan hard snuifend na een wilde ronde weer naast je komen huppen....één bonk vitality. Lekker ding. Kon hij de spanning even van zich afgooien.
    Komt wel goed met Ollie. De DA zei wel dat ze dit niet te vaak moet krijgen.....Ja, maar ja. Voorlopig is dit pas de tweede keer hoor en ik heb met 'r afgesproken dat het nu welletjes is dus.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

He get lila wat een naar verhaaltje zeg! Ik zit het te lezen en moet ook meteen weer aan mijn oude meissie denken......waarom worden beesten toch oud

Hoort bij het leven dat weet ik maar het is en blijft je vriendinnetje, je maatje etc en je hebt haar ook al weer erg lang.

Ik hoop dat haar been snel weer helemaal goed is. Ga straks in mijn rustmomentje positieve gedachten de kant van Ollie uit sturen!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten