Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: LB en mesten tijdens het rijden

Re: LB en mesten tijdens het rijden

Het is altijd als ik erop zit. Misschien ben ik te zwaar Waar ik rijd maakt niks uit. Het is echt plassen, geen hengstigheid. Ze plast gewoon grote plassen. De tweede, derde en volgende keren wel minder als de eerste keer, maar wel echt.

Ik dacht ook dat het een soort van lichamelijk ongemak is.. misschien drukt mijn gewicht op haar blaas of zo? En waarschijnlijk houd ik het in stand, omdat ze tijdens het plassen met haar hoofd laag mag.. in het gras.

HorseHarmony
    Guest

Trea! Mafkees, jij bent niet te zwaar hoor! Zeker niet voor die stippel van je! Mischa stopt ook heel vaak onder het rijden om te gaan plassen, soms inderdaad wel 3 of 4 keer. Maar daarbij, ze drinkt ook heel veel. Ik heb hier eerder eens de DA naar laten kijken, onderzocht etc, maar niets aan de hand. Volgens hem is het ook geen probleem, maar kan het gewoon zijn dat ze veel moet plassen. Ik moet zelf ook vaak naar de wc, ook als ik minder veel drink.

Over de rest, als Mischa moet mesten of plassen laat ik haar gewoon haar gang gaan. De ene keer staat ze stil, de andere keer loopt ze door, met plassen staat ze wel lekker stil, maar zodra ze klaar is stapt ze ook gewoon weer verder.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Plassen.......tja, Shiva doet het wel eens maar dan moet ze ook echt nodig.
    Maar ik laat haar tijdens mesten of plassen niet grazen. Het moet geen excuus worden om te plassen of mesten.

Maar of dat bij jou het geval is? Het kan zijn dat ze het fijner vind lopen met een lege blaas, niet omdat je te zwaar bent, maar om het toch wat comfortabeler te maken.
    Shiva mest bv altijd voor een galop. Is geen excuus om niks te doen, want dr staart is nog niet omlaag of ze schiet weg.

Wij sporten ook fijner met een lege blaas en darmen. Ik denk Amy ook.
    Want rijden is anders dan in de wei staan.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    @rengeltje: nee, het gebeurt niet vaak dat ze moet mesten, daarom zou ik het ook eigenlijk meer willen belonen, om te stimuleren dat ze het vaker doet terwijl we aan het werk zijn. Kijk, voor een uurtje maakt het niet uit, maar als ik een tocht van meerdere uren maak, mest ze eigenlijk ook niet. Ik heb een beetje het idee dat ze het ophoudt totdat ze weer op stal staat. En dat hoeft van mij nou ook weer niet, zou niet willen dat ze buikkrampen krijgt ofzo!
    Misschien dat ik de vraag niet helemaal duidelijk gesteld had, maar ik kreeg van de Parelli DVD dus het idee dat een LB dominant paard stil gaat staan. En het idee is natuurlijk dat ik dominanter ben dan haar, dus dat ik zou moeten bepalen of zij mag stilstaan of niet. Vandaar dat ik dus begon te twijfelen of ik er goed aan deed om haar toch stil te laten staan.
    Wel over mijn paardje heeft Parelli het dus bij het rechte eind Zij ging dus duidelijk wel stilstaan. In jouw geval zou ik tijdens een wandeling van enkele uren haar gewoon een paar keer de gelegenheid geven om te mesten. Stoppen, zadel af en gewoon de kans geven om te mesten. Tijdens een cursus over positief belonen heeft de lesgeefster toen ook verteld dat je een paard kan leren op comando te mesten. DIt doe je door telkens als je paard mest (gewoon in de wei of eender waar) te belonen met een stukje wortel en een cue op te plakken bv. het woord "mest". Dus paard mest je zegt "mest" en je geeft een stukje wortel. Na heel veel training kom je op het moment dat jij kan zeggen "mest" en je paard doet zijn behoefte. Of het in de praktijk echt lukt weet ik niet maar enkele trekruiters die ik ken doen wel iets gelijkaardigs met plassen. Ze gaan op de berm staan en maken een fluitgeluidje en de paarden plassen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten