Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: problemen met opzadelen

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

problemen met opzadelen

Ik zit met een probleem met het opzadelen.... Sinds Cassandra op de manège gestaan heeft is ze héél zuur wanneer ze opgezadeld wordt. Toen 'k haar heb laten kennis maken met het zadel voor ze naar de manège ging, was alles nog dik OK... Ze bleef mooi staan en was héél erg LB. Het is me al een paar weken opgevallen, maar zolang ze op die manège stond kon 'k er niets aan doen, vermits er met haar 'normal' gereden werd...
    Ik denk dat ze een slechte ervaring heeft gehad met zadels... Die jongen die met haar reed door de week heeft 1 zadel voor alle paarden op die stal waar hij mee reed, inclusief Cassandra
    Ik ben er vrijwel zeker van dat dat zadel waarmee hij reed haar pijn gedaan heeft, want je maakt me niet wijs dat 1 zadel op elk paard past....
    Nu ze hier in de ardennen staat kan 'k er eindelijk wat aan gaan doen... Ik zal haar terug moeten leren dat ik haar geen pijn wil doen...

Als ik het touw over haar rug zwaai, zoals 'k de pad en het zadel op haar rug leg, is er geen probleem... Maar van het moment da'k de pad of het zadel op haar rug leg wil ze bijten... Ik zie aan haar oren en aan haar ogen dat het haar helemaal niet zint. Als 'k dan de pad voor haar op de grond leg, neemt ze'm vast met haar tanden en zwiert em gewoon weg... Het is niet meer kennismaken, maar ze wil er dus helemaal niets mee te maken hebben... Als 'k m'n zadel op de poort van haar stal leg, legt ze haar oren plat in de hals en zwiert het zadel gewoon tegen de grond ('k gebruik mijn boomloos randoll's zadel bij haar, om er zeker van te zijn dat het nergens drukt).

Ik probeer zoveel mogenlijk te friendlyen met pad en zadel. Pat zegt zelf: it takes no longer then two days.... Wel bij haar dus wel.... Vrijdag ben 'k in de piste twee uur bezig geweest met friendlyen met pad en zadel, zaterdag nog eens twee uur, en vandaag nog eens twee uur....
    Ik weet niet wat 'k nog meer kan doen....

Ik vind het zo jammer dat ondanks de goede kennismaking met zadel en pad die ze bij mij gehad heeft voor ze naar de manège ging, nu toch weer verknoeit is

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: problemen met opzadelen

Wat erg voor je! Het ging allemaal zo goed met haar! Wat een stomme man! Met 1 zadel kun je hoogstuit op 2 paarden rijden, maar ik ben van het principe dat elk paard zijn eigen spullen(hoofdstel,zadel,borstels,..) moet hebben.
    Ik weet niet echt veel tips. Veel friendlyen,denk ik. Het zal je zeker tijd kosten, want zo'n probleem krijg je niet in 1,2,3 opgelost. Succes!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dat is echt balen zeg! Al je goede werk verpest...

Ik denk dat ik het gewoon heel rustig aan zou pakken. En eerlijk gezegd zou ik niet elke dag met pad en zadel aan de slag gaan. Misschien wel pad en zadel neerleggen als je gaat spelen met Cassandra, maar er niets mee doen. En dan bijvoorbeeld de volgende dag weer eens de pad tevoorschijn halen. In ieder geval is het nu zaak om het rustig aan te doen en weer positieve patronen bij Cassandra erin te krijgen. En zorgen voor een goede approach en retreat (vooral de retreat)

Heel veel succes! Wel balen als iemand dat zo verpest zeg...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Soms wil het ook wel eens helpen om het Ã*nders aan te pakken... Ik denk bijvoorbeeld aan clickeren... volgens mij zou tré een mooi 'clicker-schema' kunnen maken (Zadelen opdelen in hapjes!) *hint*
    En volgens mij heb ik van roos (pocalover) laatst ook iets gelezen over zadelen... ook iets wat afweek van sec Parelli...
    Misschien de moeite waard om Tré en Roos even te pb-en?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

Ik heb niet veel meer toe te voegen, veel meer goede tips dan deze hierboven kan ik je niet geven!

Alleen maar even zeggen dat ik het ook heel erg KUT vindt dat al je goede werk voor niks is geweest En ik hoop echt dat het probleem snel opgelost raakt!!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Erg vervelend. Misschien heeft ze inderdaad pijn gehad door het zadel of pijn had tijdens het rijden, en dan zou ze nu wel gek zijn om jou toestemming te geven om haar op te zadelen. Wat ik nu zou doen is, als je zeker weet dat het zadel goed ligt, haar gewoon geen toestemming vragen, maar gewoon opzadelen en dan met haar gaan wandelen en er voor zorgen dat ze met haar hoofd laag loopt. De bedoeling hiervan is om haar een andere, positieve ervaring mee te geven. Na een week zou ik terug toestemming vragen.
    Euh, als Pat zegt 'it never takes longer than two days' denk ik dat hij volle dagen bedoelt

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Grote kans dast ze inderdaad niet zo'n fijne ervaring heeft gehad met dat andere zadel.
    Toch kan het ook spontaan omslaan, zonder dat daar een directe reden voor te vinden is.

Bij Sterre hebben we opzadelen helemaal via de Parelli manier gedaan. Altijd ook heel rustig aan in minimaal 3x aangesingeld. Toch heeft Sterre ineens een hekel aan aansingelen en probeert me te bijten met haar oren plat in haar nek. Het lijkt erop dat ze me aan het uitproberen is, want met veel geduld gaat het nu weer redelijk.

Wel vervelend dat je nu weer opnieuw moet beginnen. Sterjte, maar het komt zeker en vast weer goed.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Het is alweer even geleden da'k nog hier geweest ben. Niet veel tijd gehad.. Die dingen die jullie me voorstellen ben 'k stilaan ook gaan doen (behalve dat clickeren want daar had 'k nog niet aan gedacht)

Omdat het zo'n slecht weer was kon 'k niets in de piste doen. Het vriest hier enorm en de piste is echt niet toegankelijk... De grond is bevroren en vol kuiltjes van paardenvoeten...
    Dus 'k haar haar op stal (ze heeft de grootste stal van allemaal, namelijk een kraamstal voor koeien) en 'k heb daar m'n zadel en m'n pad op de poort gehangen. Ik heb verder geen aandacht meer geschonken aan het zadel en de pad en ben haar beginnen poetsen, knuffelen, strelen Dus veel friendlyen,.... Ik heb undemanding time met haar doorgebracht in de stal.... Dat vind ze nu allemaal best. Ze komt zelf vragen om haar te aaien en te knuffelen als 'k daar zit Dus op dat gebied zit het ondertussen wel goed snor

Ben ondertussen nog op rare dingen gestuit bij haar... Door het zo dikwijls friendly'en merkte ik gisteren op dat ze 3 warme hoeven had (twee achterhoeven en rechtsvoor) en 1 ijskoude (linksvoor).... Ik weet niet of 'k daarover ongerust moet zijn... De smid komt morgen, ga het hem dan eens vragen. Heb ondertussen ook wat gefriendly'd met termometer, want de laatste keer als de veearts haar temperatuur wou opnemen heeft ze hem bijna de stal uitgestampt hihihi Ondertussen gaat ook dat héél goed heb de truc gevonden om dat héél relaxed te laten gebeuren 'k moet haar wat kriebelen onder haar staart, en ze heft dan vanzelf haar staart omhoog en dan mag 'k alles

héhé waar al dat gefriendly toch goe voor is

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Goed van je dat je er zo uitgebreid de tijd voor neemt nu! Is het toch nog ergens goed voor, dat de grond bevroren is

Uit je verhaal maak ik op dat je erg veel geduld hebt, dan komt het vast ook wel weer goed met het zadel!

Wat betreft de hoeven: staat ze op ijzers of niet?
    Een koude hoef en de rest warm duidt op verminderde doorbloeding in die ene hoef. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar het zou kunnen dat die hoef een wat andere vorm heeft, misschien wat platter/voller gegroeid of langere steunsels of een steilere of juist minder steile stand. Misschien kun je eens goed bekijken wat de verschillen zijn tussen haar twee voorhoeven.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten