Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: LB en mesten tijdens het rijden

LB en mesten tijdens het rijden

Omdat ik nog geen toegang heb tot het L2 topic post ik dit maar even hier.
    Tijdens het kijken van de eerste DVD van het L2 pakket werd er op een gegeven moment uitgelegd wat verschillen zijn tussen een LB en een RB paard. Eén van de genoemde verschillen was dat een RB paard vaak erg veel mest en ongedurig rondloopt. Een LB paard gaat, als hij moet mesten, vaak stilstaan met een blik van:"hé, ben effe bezig, dus chillen hè?" (vrije interpretatie van mij ).

Nu mijn vraag: Omdat ik een LB, dominant paard heb, zou ik verwachten dat, als mijn paard stil gaat staan om te mesten, ik haar vriendelijk doch dringend moet verzoeken om door te lopen.
    Echter: Mijn paard mest bijna nooit onder het zadel (of uberhaupt als ik met haar bezig ben). Eigenlijk zou ik het dus eerder willen belonen cq haar er de gelegenheid voor willen geven, omdat ik er niet van hou als paarden het (te lang!) ophouden.

Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen: haar de kans geven stil te staan, zodat ze het tenminste doet? Of door laten lopen met het risico dat ze het helemaal niet meer doet? Of misschien zie ik het wel te zwart-wit en blijft ze het toch wel doen in hoge nood, ondanks dat ik haar door laat lopen? En loop ik niet het risico dat ze het op gaat houden???

Ik hoor graag jullie mening hierover!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Re: LB en mesten tijdens het rijden

Ik snap je probleem niet, je zegt zelf dat je paard het (nog) niet doet.

Maar stel dat ze het idd eens doet. Zolang je niet merkt dat ze een verband begint te leggen tussen mesten en einde werk is er nog steeds geen probleem. Doet ze het eenmalig, gewoon laten mesten en dan direct verder werken. Waarschijnlijk gaat je paard als ze mest gewoon blijven doorlopen en mesten. Blijf waakzaam. Een paard dat op de wei staat stopt ook niet met zijn bezigheden om te mesten, tenzij ze echt een mestplek hebben. Mijn paard eet terwijl ze mest dus kan ze ook een beetje werken als ze mest.

Mijn paard ook totaal LB begon een verband te leggen tussen mesten = stoppen met werkten. In het begin toen ik nog niet doorhad dat ze LB was dacht ik dat ze gestrest was en daardoor altijd mestte. Ik liet ze telkens stoppen en mesten. Het mesten was echt een geconditioneerd gedrag geworden. Uiteindelijk mestte ze soms 4x per uur tijdens het werk. Nu mag ze niet meer stoppen om te mesten. Nu mest ze soms tijdens ons werk maar ze stopt er niet meer voor en ze mest geen 4x per uur meer.
    Het zal natuurlijk van paard tot paard afhangen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Hoi,

Leuke vraag. Ik laat Poca altijd stoppen als ze moet mesten. Zit zelf ook graag stil op de wc. Paard is geen robot.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ik doe helemaal niks als mijn paard moet mesten. Stopt het paard, vind ik het goed; loopt het door vind ik het ook best. Wie ben ik om te bepalen wat het best is?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik doe er ook niks tegen, maar ik probeer wel op te letten wat ik met mijn paard (en dan vooral IJslander...) doe in het kader van "what happens before what happens happens".
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik heb net het tegenovergestelde van rengeltje.
    Aramis heeft een vast mestplek in de wei (net als de andere paarden)
    Hij stopt zelfs met eten om naar die mestplek te gaan als hij moet.

Dus heb ik zoiets van: "ach, dan doe ik niet moeilijk en mag hij dat ook onder het rijden"

Daar heb ik ooK het tegenovergestelde van Rengeltje, hij maakt er geen gebruik van om te stoppen met werken. Nee, grappiger nog is dat hij uit zichzelf de oefening die we aan het doen waren verder zet al hij klaar is.

In ons geval zie ik dus geen probleem om hem te laten stoppen.
    IK bedoel gewoon dat ik denk dat je dus zelf moet uitzoeken of het voor jou paard kan of niet.
    Verkiest ze stoppen en maakt er geen misbruik van...waarom dan niet als je er zelf geen last van hebt.

Ik bedoel dus dat ik het Poca zelf laat bepalen maar dat ze in een LB situatie nagenoeg altijd stopt en dat vind ik oke.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

@rengeltje: nee, het gebeurt niet vaak dat ze moet mesten, daarom zou ik het ook eigenlijk meer willen belonen, om te stimuleren dat ze het vaker doet terwijl we aan het werk zijn. Kijk, voor een uurtje maakt het niet uit, maar als ik een tocht van meerdere uren maak, mest ze eigenlijk ook niet. Ik heb een beetje het idee dat ze het ophoudt totdat ze weer op stal staat. En dat hoeft van mij nou ook weer niet, zou niet willen dat ze buikkrampen krijgt ofzo!
    Misschien dat ik de vraag niet helemaal duidelijk gesteld had, maar ik kreeg van de Parelli DVD dus het idee dat een LB dominant paard stil gaat staan. En het idee is natuurlijk dat ik dominanter ben dan haar, dus dat ik zou moeten bepalen of zij mag stilstaan of niet. Vandaar dat ik dus begon te twijfelen of ik er goed aan deed om haar toch stil te laten staan.

@skey: daar heb je een goed punt! Ik heb niet de indruk (als ze mest, wat dus niet vaak gebeurt) dat ze er misbruik van maakt. Das inderdaad misschien wel het beste criteria!!!
    Denk dat ik dat dus voorlopig ook maar blijf hanteren; mocht ik op een gegeven moment het idee krijgen dat ze het "misbruikt" kunnen we altijd alsnog gaan oefenen op doorlopen

Enne, wat Pocalover zegt, zo voel ik het zelf eigenlijk ook: ik wil ook niet gestoord worden op de wc Maar van vroeger uit (veeeeeel wedstrijden gereden...) zit er bij mij in mijn achterhoofd ook nog in dat het paard ten aller tijde moet doorlopen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

kijk, weer iets geleerd

mijn paardje stopt ook altijd als ie moet mesten.
    ik laat haar ook gewoon stilstaan.
    ik heb zelf altijd het idee dat ze er moeite mee heeft als ze doorloopt, dus dan maar lekker stilstaan, als dat makkelijker is voor haar

Even oersimpel: ik zie ze in de wei nooit lopend mesten... Dus kennelijk is dat niet iets wat ze zoeken te doen. Dus mogen ze van mij altijd stoppen met wat dan ook om te mesten.

Natural!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

tja... stoppen om te mesten...

Op zichzelf akkoord hoor, en iedereen moet het zelf uitmaken.
    Echter, ik men met mijn paard zeer regelmatig over de openbare weg, en als meneer middenop een druk en/of gevaarlijk (onoverzichtelijk) kruispunt besluit stil te gaan staan om te mesten, dan drijf ik hem, zonder pardon, voorwaarts.
    Hij staat me dan wel heel zwaar beledigd aan te kijken, maar liever een beledigd paard dan een plat-gereden paard...

sun mest eigenlijk nooit tijdens het werk, zelfs niet als we een tussenpauze hebben, dus op zich komt het vrijwel nooit voor. Wanneer we de gelegenheid hebben mag hij wel stilstaan, maar meestal loopt hij nu zelf al door als hij echt moet.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Het is idd wel verstandig om je paard door te drijven als je ergens op een gevaarlijk punt staat.

Maar Shiva mest gelukkig altijd in het gras. Als ze moet zoekt ze de berm op en gaat dan op dr gemak staan. Dan mag van mij.
    Wat ze ook wel eens doet is voor we in galop gaan snel even mesten. Loopt denk ik makkelijker in galop.

Hoe doen jullie het met plassen dan? Amy moet zo vaak plassen tijdens een rit (soms wel 3x) en gaat uitgebreid, weidbeens staan. Ik laat haar maar altijd, maar vraag me wel de reden af.. vind het wel raar hoor. Vreemder dan poepen eigenlijk.. doen jullie paarden dat ook? En heeft het denken jullie, te maken met lichamelijk ongemak, gewoonte, RB behaviour of iets anders??

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hmm, apart inderdaad. Doet ze t niet in de paddok oid?
    Het lijkt me dat het in ieder geval weinig met RB behavior te maken heeft, een paard in de plashouding kan wel wegkomen, maar niet super snel.
    Doet ze het vooral als ze iets lastig moet doen? En komt er ook echt iets uit? Want ik ken wel paarden die door hadden; plassen->stilstaan->rust, en die vervolgens om de haverklap deden alsòf...

Hmmm, met plassen heb ik helemaal geen ervaringen eigenlijk. Mijn vorige pony's deden het alleen als ze echt moesten, en Annet heeft het tot dusver onder het zadel nog maar 1x gedaan in de bijna 4 jaar dat ik met haar bezig ben...

Komt op mij ook niet echt over als RB behavior, misschien iets hormonaals? Doet ze het bijvoorbeeld als ze in de buurt van andere paarden komt? Plast ze goed door, of steeds een klein beetje (hengstigheid)?

En hoe vaak plast ze normaal gesproken, weet je dat? Misschien heeft ze niet zo'n grote blaas, en in combinatie met het werken verhoogt dat de druk? (geen idee of dat bij paarden ook zo werkt, bij mensen in ieder geval wel).

Is het alleen bij buitenritten, of ook wanneer je in een bak rijdt?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten