Omdat ik nog geen toegang heb tot het L2 topic post ik dit maar even hier.
Tijdens het kijken van de eerste DVD van het L2 pakket werd er op een gegeven moment uitgelegd wat verschillen zijn tussen een LB en een RB paard. Eén van de genoemde verschillen was dat een RB paard vaak erg veel mest en ongedurig rondloopt. Een LB paard gaat, als hij moet mesten, vaak stilstaan met een blik van:"hé, ben effe bezig, dus chillen hè?" (vrije interpretatie van mij).
Nu mijn vraag: Omdat ik een LB, dominant paard heb, zou ik verwachten dat, als mijn paard stil gaat staan om te mesten, ik haar vriendelijk doch dringend moet verzoeken om door te lopen.![]()
Echter: Mijn paard mest bijna nooit onder het zadel (of uberhaupt als ik met haar bezig ben). Eigenlijk zou ik het dus eerder willen belonen cq haar er de gelegenheid voor willen geven, omdat ik er niet van hou als paarden het (te lang!) ophouden.
Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen: haar de kans geven stil te staan, zodat ze het tenminste doet? Of door laten lopen met het risico dat ze het helemaal niet meer doet? Of misschien zie ik het wel te zwart-wit en blijft ze het toch wel doen in hoge nood, ondanks dat ik haar door laat lopen? En loop ik niet het risico dat ze het op gaat houden???
Ik hoor graag jullie mening hierover!
Bladwijzers