Ik zit met een probleem met het opzadelen.... Sinds Cassandra op de manège gestaan heeft is ze héél zuur wanneer ze opgezadeld wordt. Toen 'k haar heb laten kennis maken met het zadel voor ze naar de manège ging, was alles nog dik OK... Ze bleef mooi staan en was héél erg LB. Het is me al een paar weken opgevallen, maar zolang ze op die manège stond kon 'k er niets aan doen, vermits er met haar 'normal' gereden werd...
Ik denk dat ze een slechte ervaring heeft gehad met zadels... Die jongen die met haar reed door de week heeft 1 zadel voor alle paarden op die stal waar hij mee reed, inclusief Cassandra![]()
Ik ben er vrijwel zeker van dat dat zadel waarmee hij reed haar pijn gedaan heeft, want je maakt me niet wijs dat 1 zadel op elk paard past....
Nu ze hier in de ardennen staat kan 'k er eindelijk wat aan gaan doen... Ik zal haar terug moeten leren dat ik haar geen pijn wil doen...
Als ik het touw over haar rug zwaai, zoals 'k de pad en het zadel op haar rug leg, is er geen probleem... Maar van het moment da'k de pad of het zadel op haar rug leg wil ze bijten... Ik zie aan haar oren en aan haar ogen dat het haar helemaal niet zint. Als 'k dan de pad voor haar op de grond leg, neemt ze'm vast met haar tanden en zwiert em gewoon weg... Het is niet meer kennismaken, maar ze wil er dus helemaal niets mee te maken hebben... Als 'k m'n zadel op de poort van haar stal leg, legt ze haar oren plat in de hals en zwiert het zadel gewoon tegen de grond ('k gebruik mijn boomloos randoll's zadel bij haar, om er zeker van te zijn dat het nergens drukt).
Ik probeer zoveel mogenlijk te friendlyen met pad en zadel. Pat zegt zelf: it takes no longer then two days.... Wel bij haar dus wel.... Vrijdag ben 'k in de piste twee uur bezig geweest met friendlyen met pad en zadel, zaterdag nog eens twee uur, en vandaag nog eens twee uur....
Ik weet niet wat 'k nog meer kan doen....
Ik vind het zo jammer dat ondanks de goede kennismaking met zadel en pad die ze bij mij gehad heeft voor ze naar de manège ging, nu toch weer verknoeit is![]()
Bladwijzers