Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Boomloos of niet..........

Boomloos of niet..........

Het is een beetje vroeg maar, ik ben nu al aan het fantaseren hoe ik Arango wil inrijden
    Nu lees ik veel goede ervaringen over boomloos, en natuurlijk het voordeel dat een jong paard er niet direct uitgroeid(wat met een westernzadel wel gebeurd)
    Of heb ik dit verkeerd begrepen?
    Ik wil graag een testzadel proberen op mijn haf, met hem kan ik lezen en schrijven en is een ander zadel sneller vertrouwd.
    In hoeverre zou ik het zadel op beide paarden kunnen gaan gebruiken?
    Ik rijd met Cariño western en dan voornamelijk reining.
    Hij heeft voor een haf een behoorlijke schoft en gooit zeer hoog op.
    Hij heeft een vrij lange rug.
    Arango word waarschijnlijk het tegenover gestelde, een korte rug en vlakke gangen.
    Zou dit zadel dan voor beide te combineren zijn of moet ik voor beide paarden een ander zadel hebben.
    Dit zijn een paar dingen die meespelen, in een beslissing of ik wel of niet een boomloos zadel zou willen aanschaffen..
    [size=99px](Het is niet de bedoeling om alleen maar boomloos te rijden, ik houd mijn reiner gewoon aan.)[/size]Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord kan krijgen.

Groetjes Mirella.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Boomloos of niet..........

Lastig hoor! Altijd dilemma;'s.. op zadelgebied Eén van de grote misverstanden vind ik idd dat een boomloos zadel op elk paard past... Tuurlijk.. je hebt niet te maken met een boomwijdte, dus je paard groeit er niet uit.. maar dat maakt nog niet dat een boomloos zadel voor elke paard/ruitercombi geschikt is...
    En dan zijn er ook nog eens zoveel soorten boomloze zadels o Niet alleen qua model, maar ook qua systeem.. met panelen, zonder panelen.. verschillen in beugelophanging en singelbevestiging...
    Ik heb gemerkt dat op Bruut, die ook een korte rug heeft, een boomloos zadel meer kans van slagen heeft. Waar je niet zit, zit ook geen druk, dus is het zadel zelden té lang.
    Wat betreft schoft, daar zal je bij een boomloos zadel extra allert op moeten zijn. De modellen met panelen (Startrekk, ghost) zijn bij mijn weten dan vaak wat geschikter dan de 'platte' modellen zoals Torsion en Barefoot...
    Over de BM weet ik te weinig.. behalve dan dat ik die om te kwijlen zo mooi vind

Het beste is waarschijnlijk toch om eerst het i-net af te speuren.. info opdoen over de verschillende modellen en dan gaan testen kijken wat je lekker vind.. kijken wat je paard bevalt...
    En waarschijnlijk kun je pas echt beslissen hoe en wat tegen de tijd dat Arango onder het zadel is!
    Succes met je zoektocht!

Daarom vind ik het ook belangrijk om me er nu al in te verdiepen.
    Ik heb op Arango's vader op een BF Cheyene gereden, dat zat opzich wel lekker.
    Verder heb ik nog geen ervaring met boomloos rijden.
    Het is bij ons nogal heuvelachtig en als ik met de bbp rijd dan zit ik tegen de tijd dat ik boven ben op z'n kont, blijft een boomloos wel goed liggen of heb je dan toch weer een borsttuig nodig?

In mijn ervaring blijft de barefoot erg goed liggen met steigeren, wegspringen en bokken. De Cheyenne qua bokken en wegspringen, de Nevada qua steigeren. Was uiteraard niet de bedoeling maar ik was vrbaasd dattie zo goed bleef liggen!

May the horse be with you!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Hester (Antheman hier) pakt nogal eens een heuveltje mee bij haar in het bos (o.a. een achterlijk steil viaduct ) Ik heb haar nooit horen klagen over schuiven... je zou het haar zelf even moeten vragen...

Ik denkt toch dat het een kwestie van testen wordt!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Hester (Antheman hier) pakt nogal eens een heuveltje mee bij haar in het bos (o.a. een achterlijk steil viaduct ) Ik heb haar nooit horen klagen over schuiven... je zou het haar zelf even moeten vragen...

Ik denkt toch dat het een kwestie van testen wordt!
    Meldt
    Zadels schuiven niet. Ik daarentegen nog weleens.

Goed,
    paardrijden betekent ZITTEN. Dus wanneer je niet zo goed kunt zitten, zorg ervoor dat dit verbetert.

En een zadel hoort te LIGGEN. Schuift het? Dan past het niet goed. Zo simpel is het volgens mij.

[size=99px]En dat achterlijke viaduct is peanuts. Ga maar een keer mee naar Doorn. Daar heb je HELE stijle heuvels. Hou ik mijn hart weleens vast.[/size]

Oké, dat is duidelijk.

tsja ik heb hier weinig aan toe te voegen.
    rij op dit moment op een BF en is nog nooit verschoven, ook niet als ik te los aansingel.
    Merk ik vaak achteraf pas als ik afstap..zoiets van oepss...toch wel iets te los. Maar was niet verschoven, nu loopt mijn paardje erg vlak en ik galopeer ook weinig misschien dat dat ook invloed heeft??
    Voor de rest denk ik inderdaad dat de BF en torsion minder geschikt zijn voor hogeschof paardjes. Dit gaat bij de pommel zoals ze dat dan noemen te veel druk opleveren Startrekk heeft dat bv. niet.

heel veel verschillende zadels testen is een hele goede tip.

Een westernzadel kan sowieso nog een probleem worden voor een paard met een korte rug. Dus misschien handig om naar een boomloos te kijken waar je ook mee mag starten op wedstrijden?

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Een westernzadel kan sowieso nog een probleem worden voor een paard met een korte rug.
    ??????? ben ik het nou of zijn quarters appaloosa's en paints met een meter verlengd dan???? ruglengte daar toch niets mee te maken? als de boom past pastie
    Save a horse, Ride a cowboy

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door stijn
    ??????? ben ik het nou of zijn quarters appaloosa's en paints met een meter verlengd dan???? ruglengte daar toch niets mee te maken? als de boom past pastie
    Het zadel mag niet op de lendenen rusten en westernzadels zijn in verhouding tot engelse zadels vrij lang.
    Dus ja, de boom moet inderdaad passen, maar ook de lengte van het zadel is daarbij van belang.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Het zadel mag niet op de lendenen rusten en westernzadels zijn in verhouding tot engelse zadels vrij lang.
    Dus ja, de boom moet inderdaad passen, maar ook de lengte van het zadel is daarbij van belang.
    Het is inderdaad niet vaak dat de boom te lang is maar het leer, wat ervoor kan zorgen dat het in de lendenen zit. Daar heb je dan weer rounded modellen voor. Tenslotte hebben de meeste westernpaarden zowiezo niet een erg lange rug.
    Met de barefoot komt het voor dat de pommel toch te smal is. Lieke (Peaches) heeft een barefoot met grootste pommel en die is te smal voor Sunny (quarter) en voor Diesel (kruising Paint). Ik zou dus niet snel voor een barefoot kiezen!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Het is inderdaad niet vaak dat de boom te lang is maar het leer, wat ervoor kan zorgen dat het in de lendenen zit. Daar heb je dan weer rounded modellen voor. Tenslotte hebben de meeste westernpaarden zowiezo niet een erg lange rug.
    Met de barefoot komt het voor dat de pommel toch te smal is. Lieke (Peaches) heeft een barefoot met grootste pommel en die is te smal voor Sunny (quarter) en voor Diesel (kruising Paint). Ik zou dus niet snel voor een barefoot kiezen!
    En niet alleen het leer, maar ook de zit (beter gezegd, het dieptepunt van de zit) van een westernzadel zit verder naar achteren, waardoor deze bij een korte rug te ver naar achteren komt.

Als ik een boomloos zou kiezen, zou ik absoluut een boomloos met panelen kiezen. Geen barebackpadmodel zoals de barefoot of torsion.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    En niet alleen het leer, maar ook de zit (beter gezegd, het dieptepunt van de zit) van een westernzadel zit verder naar achteren, waardoor deze bij een korte rug te ver naar achteren komt.

Als ik een boomloos zou kiezen, zou ik absoluut een boomloos met panelen kiezen. Geen barebackpadmodel zoals de barefoot of torsion.
    Ik had zelf de Startrekk in gedachten(vanwege het spaanse model), maar voorlopig blijft het alleen bij denken.
    Arango is nu bijna een jaar dus ik heb nog een paar jaar om te sparen
    ( [size=99px]en zelf wat gewicht te verliezen[/size] )

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

De fokster van mijn paardje Sterre vertelde dat ze een nieuw soort zadel ging bekijken bij Sandra van http://www.pleasuregaits.com

Specialized Saddles.

Zij fokt Tenessee Walkers en dit zadel heeft ze laten ontwikkelen voor haar ganegnpaarden. Wat mij erg aanspreekt zijn de looks, panelen en de verstelbare beugelophanging. Heb alleen geen idee wat voor prijskaartje eraan hangt.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten