Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Lezing over zadels door Andrew Foster

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Re: Lezing over zadels door Andrew Foster

Op maat gemaakt voor het paard in beweging en dus niet in stilstand, op maat gemaakt voor de ruiter, zodat die zijn balans makkelijker kan vinden, vooral belangrijk daarbij is de beugelophanging, zodat je je benen goed onder je kunt houden (geen stoelzit) eh, nou dat is wat me nu nog is bijgebleven ....

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

OK, lijkt dus wat op het zadel van Heather Moffet?

Maar hoe meten ze het paard in beweging dan?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Wat ik me afvraag als ik dit zo lees is hoe vaak je dan wel niet aan een nieuw zadel moet (sowieso met boom natuurlijk). Je paard verandert constant. Hoe kan hij dan garanderen dat het goed blijft liggen?
    En als je het dan wil verkopen...het is op maat gemaakt. tja...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@Malenka:Volgens Andrew kwam het maar heel zelden voor dat het zadel niet passend gemaakt kon worden, als het paard qua bespiering veranderd. Het klopt dus dat het zadel dan niet meer zou kunnen passen, maar het kan dan wel aangepast worden aan de nieuwe vorm van het paard.

@Callippo: Het zadel van Heather Moffet is toch boomloos, en niet speciaal op maat gemaakt?

Ik vond het wel een interessante lezing. Wel vond ik dat Andrew echt alleen maar voor eigen parochie stond te preken (had ik ook al wel verwacht hoor), hij keurde zo'n beetje alle andere zadels af. Het was wel interessant om te horen en zien waar hij allemaal op let bij het aanmeten van een zadel, en dat is nogal wat. Hij heeft een meetinstrument ontworpen dat bestaat uit een heleboel stokjes in een frame. Dat plaatst hij op de rug van het paard en hij stelt die stokjes dan zo af dat ze precies de vorm van de rug volgen (beetje lastig uit te leggen zonder plaatje). Hij vraagt daarbij het paard de rug wat te bollen, zoals het paard dat ook doet (zou moeten doen, als je dressuurt) als je rijdt. Op basis van die "bolle" rug maakt hij het zadel. Daarnaast kijkt hij hoe het paard onder het testzadel beweegt zonder dat de ruiter om correct ruggebruik vraagt. Hij kijkt daarbij o.a. waar het zadel het paard raakt.
    Mijn vraag was toen, of het zadel het paard dan wel past als je er geen dressuur mee rijdt, bijvoorbeelt tijdens een ontspannen buitenritje. Andrew zei dat het in sommige gevallen voor kan komen dat het dan inderdaad niet goed past, vooral bij paarden die erg veel beweging in hun rug hebben. Maar om dit zoveel mogelijk te voorkomen laat hij de ruiter dus ook voorrijden zonder om correct ruggebruik te vragen, zodat hij kan zien waar het zadel problemen zou kunnen geven in die houding.
    Ik vond dit toch een beetje twijfelachtig. Het zadel wordt dus op maat gemaakt voor een dressuurhouding, en in andere houdingen moet je maar hopen dat het past...

Er was nog een vraag van iemand met een jonge quarter, die nog helemaal geen bespiering had. Zij reed daar met een western zadel op, maar zag het niet zo zitten om elk half jaar een nieuw zadel te moeten kopen. Andrews advies was om een speciale luchtpad onder een iets te ruim zadel te leggen. Er zijn pads met 4 compartimenten voor lucht, die je apart kunt oppompen. Zo kun je het zadel passend maken en aanpassen aan de veranderde bespiering.

met dat over de dressuurhouding ben ik het niet helemaal eens; want Andy vraagt je dus om voor te rijden zoals jij gewoonlijk rijdt, dus niet met een 'correcte' dressuurhouding van ruiter en/of paard, maar zoals de combinatie is. Je kunt zelf aangeven of je het zadel dus voor dressuurmatig gebruik of voor een meer regular gebruik wilt laten maken, en bovendien kan dit dus op elk moment in de training weer worden aangepast. Bij het voorrijden gebruikt hij een demo zadel, waarbij hij dus daarna kijkt naar hoe het paard eronder beweegt en hoe de ruiter zit. Ik vond het een opluchting om zelf te kunnen aangeven hoe ik precies wil zitten, waar ik de beugelophanging wil, hoe veel vulling ik overal wil etc. Het wordt dus ook echt op maat van de ruiter gemaakt. Heerlijk! Het kost even wat en het zal nooit 'perfect' zijn, maar dat is geen enkel zadel en naar mijn idee komt dit het meest in de buurt. Ik heb dus absoluut geen spijt van mijn beslissing! Leuk ook dat er veel nederlandse zadelmakers op de lezing waren (divoza, HO en hulsebos), dus wie weet gaat men in Nederland ook eens wat meer nadenken bij het verkopen van zadels....

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

is er een site over die zadels? Lijkt me wel interessant om daar wat meer over te weten te komen .

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee volgens mij niet. Ik had zijn folders ingezien, maar daar stond nergens een webadres vermeld.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten