Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Nav. mirror your horse: ook doen wanneer paard = LB?

Nav. mirror your horse: ook doen wanneer paard = LB?

Hallo,

Trea zei het volgende in een ander topic (mirror your horse):
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Mmm ik vraag me af he.. als je nou een extreem LB horse hebt.. moet je dan ook matchen? Werkt dat denk je?

Deze vraag achtervolgde mij echter ook. Laat ik het even uitleggen. Ryona loopt altijd weg als ik haar leid (het is winter dus). Wat ik ook probeer: achterhand disengagen (meestal ben ik toch minuten te laat hiervoor), proberen het touw zo stevig mogelijk vasthouden en mee te lopen als ze wegloopt, niets mag baten. Ze draait haar om, snokt het touw uit mijn hand en is gaan lopen, op de weide bij andere paarden, op het hof, op straat (!). Niet zo gezond dus als je mij vraagt.
    Tot nu toe kwam iemand anders mij altijd ter hulp: zij vingen de pony. Ik ben gewoon te traag om haar te vangen.
    Julie is vorige week bij mij geweest, en ook nu nam ze de touwtjes in handen (ze deed cirkling). Op dat moment wel welkom natuurlijk, maar het probleem wordt erdoor niet opgelost.

Om nu terug te keren op 'mirror your horse'. Als ze weglopen is dat met een air van 'Doe het zelf, ik ben ermee weg!' en weg is ze! Ik ben dus niets meer voor haar en onbelangrijk.

Gisteren wéér hetzelfde liedje: 'DOEI!'. Nadat ze zich de zoveelste keer had losgetrokken en gaan lopen was, was het mij beu. Ik zette mij in haar buurt te zitten. Ze was wel aandachtig wat ik nou weer deed, ik ben toch verondersteld haar te gaan vangen??? Maar ze bleef eten. Ik denk wel dat als ik lang zou wachten haar nieuwschierigheid het gewonnen zou hebben. Helaas kon ze weg langs alle kanten, stond er overheerlijk gras, kon ze op straat gaan lopen en liep de stalhouder daar rond (en zou het niet leuk vinden dat ze daar overal rond zou lopen). Dus helaas viel mijn plan in duigen.

Nu twee vragen:
    1) Hoe kan ik dit in godsnaam zélf oplossen (want als ik eens alleen daar ben ofzo, is dat niet handig zoals je wel begrijpt)

2) Geldt 'mirror your horse' hier ook (zoals ik beschreven heb zoals ik het zou gedaan hebben indien ik de mogelijkheid had)

Xjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: Nav. mirror your horse: ook doen wanneer paard = LB?

Mirror je horse lijkt me nogal moeilijk in dit geval. Als je paard zich wegdraait en gewoon weg loopt is er een bepaalde techniek die jij je meester moet maken. Dit is door je knieen gaan en het touw heel laag houden. Zo kan je meestal verhinderen dat ze weg lopen. Het is niet erg als je een paar passen meestapt. Eerlijk gezegd zou ik om dit patroon te doorbreken, zelf trachten een bounce aan het touw te geven. Zodat het heel oncomfortabel voor haar wordt. Indien het niet lukt met een 12 ft leadrope, zou ik een 22 ft leadrope nemen, zodat je meer tijd hebt om jezelf in postie te brengen en meer hefboom hebt.

Vergeet vooral niet dat dit gaat om een patroon die je moet doorbreken. Meestal na 2 3 keer te proberen, als ze merkt dat dit niet meer lukt, zal ze het niet meer proberen.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Door mijn knieën gaan is niet echt een optie denk ik. Daardoor ga ik mijn evenwicht nog meer veliezen, ze gaat er altijd echt met een rotvaart vandoor.
    Ik ga toch eens proberen, wie niet waagt, niet wint hé .

En die bounce kan ik ook proberen, maar tegen dat ik mij gearrangeerd heb, is ze al 10 meter verder, want ze stuift weg. Met de 22 ft geraak ik voorlopig nog enkel mee in de knoop dus ook daarop ga ik eens oefenen...

Thanks for the tips!

Eline

Aangemeld
    Jan 2006

het is niet echt door de knieen gaan eigenlijk, je moet gewoon zorgen dat je het touw heel laag houdt, zodat je meer kracht hebt, en je zijn hoofd in een lateral flexion trekt. Hou je gewicht naar de tegenovergestelde kant dan dat je paard loopt. dus als je paard naar links loopt hou je uw benen zo /| zodat je gewicht op je achterste been staat. Hoe lager je bij de grond gaat, hoe sterker je staat.

De beste oplossing om de 22ft rope te gebruiken is om gewoon te denken dat je een 12 ft hebt en de rest laten rondslingeren,
    en als hij er van door gaat, rustig je handen sluiten, (niet te snel of je hebt een ropeburn) en dan op het einde BOUNCE. Mocht het nog niet werken moet je eens kijken in welke situatie hij dat het meest doet, en er voor zorgen dat je uw touw rond een paal kan doen ofzo, zodat hij er echt niet vandoor kan gaan.

Goed, ga ik eens proberen. Een paal heb ik al paar keer kunnen doen. Maar op het gemiddelde pad staan niet echt veel palen als je me begrijpt, ik zal eens een weg uitstippelen waar ik zo veel mogelijk paal-achtige dingen heb om dat te oefenen !

Groetjes,
    Eline

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mirror your horse lijkt me niet echt van toepassing als je paard zich losrukt en een eindje verderop gaat staan grazen. Als je dan gezellig bij hem gaat zitten, beloon je hem alleen maar voor zijn gedrag, wat zijn motivatie om dit vaker te doen, alleen maar zal vergroten.

Het probleem van een losrukkend paard is niet altijd zo één twee drie op te lossen, zeker niet als dit al een patroon is geworden. Het is zaak snel te reageren, maar als je fysieke belemmeringen hebt dan kan dat wel knap lastig zijn. Misschien is het dan handig als iemand anders een tijdje met je pony werkt, zodat het patroon doorbroken wordt. En zorg ondertussen dat het wegdrijven van de achterhand héél goed gaat, want als je daar snel mee kunt zijn op het moment dat je pony zich los wilt rukken, dan kan dat helpen om z'n hoofd weer jouw kant op te krijgen.

Verder is het denk ik erg lastig om via het forum met oplossingen te komen, omdat wij niet kunnen zien wat er precies gebeurt...

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik denk ook dat mirror your horse niet zo'n goede strategie is hier. Vervelend probleem, hij weet dat hij het kan, dus zal hij het natuurlijk telkens proberen. In het nieuwe level 2 pakket staan wel een paar dingen hiervoor, heb je dat al eens gezien? bij lb paarden eerst oplettendheid creeren, zodat je nieuwsgierigheid krijgt. Je zorgt er zelf snel voor dat je paard op jouw gaat letten, maar eigenlijk moet jij je zo gaan gedragen dat je paard zélf op jou gaat letten.
    Verder lijkt me zowieso een 22ft lijn en een goede driving van de achterhand praktische tips.

ik ken trouwens wel iemand die mirror your horse moest doen met een lb paard. Als ze iets vroeg ging hij allerlei uitvluchten bedenken, hoofd schudden enzo, dan ging ze dat heel hard nadoen, scheen ook goed te werken
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik had hetzelfde aan de hand met één van de hengsten.... Hier staan wel vrij goede tips tussen... Die kan ik zeker ook gebruiken

Bedankt voor de tips allemaal!

@ Sanne: ik heb het level 2 pakket en ben bezig met het grondwerk daarvan. Dit weekend zal ik het eens proberen. En misschien kan ik eerst eens oefenen met een mens (Bayardtje zal wel mijn slachtoffer spelen ), dan heb ik toch al een beetje geoefend en hoop ik sneller te kunnen reageren.

Eline

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik dacht aan dat stukje waar een meisje in de roundpenn staat en het paard van achter besluipt en hem dan met de cs raakt, en zodra het paard naar haar kijkt wegloopt. Ik weet niet precies op welke dvd het staat. Dat zal vast voor wat meer attention op jou zorgen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    ik dacht aan dat stukje waar een meisje in de roundpenn staat en het paard van achter besluipt en hem dan met de cs raakt, en zodra het paard naar haar kijkt wegloopt. Ik weet niet precies op welke dvd het staat. Dat zal vast voor wat meer attention op jou zorgen
    Ahja, dat stuk heb ik ook gezien. Dat was toch een RB paard die idd op alles lette behalve op dat meisje.

Ik heb dat al eens geprobeerd, in de weide, in de piste, maar ze lopen ofwel weg, ofwel kan het hun niets schelen. Maar zal nog eens proberen, misschien moet ik het nog wat langer volhouden....

Eline

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

oh ja, maar hij was niet extreem rb, ze doet het ergens anders op de dvd's nog een keer met een heel erg lb paard.
    probeer het wel in een bakje te doen waar ze niet al te ver kunnen weglopen en denk eraan dat je niet perse hard bent, maar juist irritant
    goed beginnen met intens sluipen en zodra je reactie krijgt, omdraaien en weglopen. Probeer gewoon in het begin tevreden te zijn als hij alleen z'n hoofd naar je toe draait. Dat is al een heel goed begin, zo van "huh, wat doe jij nou". Dan heb je al een stukje nieuwsgierigheid!

Aangemeld
    Jan 2006

Persoonlijk, als ik de "symptonen" lees, denk ik niet dat het een kwestie van aandacht is. Het probleem is een typisch probleem dat veel dominante en voor koudbloeden hebben. Het beste zou ik toch het patroon proberen te doorbreken door de hierboven omschreven methodes.

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik denk dat ze dat allemaal ook moet doen, maar sinds het nieuwe level 2 pakket vind ik dat je bij dit soort dingen niet alleen puur naar oefeningen moet kijken, maar naar het waarom, dus voor een lb paard -> attention eerst.

Aangemeld
    Jan 2006

Dat is wel juist, zodat als ze er in slaagt om het patroon te doorbreken, ze niet hervalt, door bovenstaande tips (attention) te gebruiken

Bladwijzers

Forum Rechten