Zoeeeeeeeeeeeek![]()
http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=6392
Zoeeeeeeeeeeeek![]()
http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=6392
Aaah komop nou Tré, ik heb geen zin in dit soort spelletjesVertel het ons nou gewoon even
ben zoooooooooooooooooo moehoeoeoe!!!
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
Het is dus zoals jij het zei Horsefreakje! Voor zover ik goed gelezen heb. Bedankt om het te zeggen. Ik zal erop letten.
Graag gedaan hoorOorspronkelijk Geplaatst door Aspen
Alweer een puntje minder voor Aspen om gesfrustreerd te geraken op zijn mens tijdens het rijden!
[size=99px]ik zou er ook eens meer moete op beginnen letten btw[/size]
Groetjes
Ariane xxx
My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥
Ik geef je liever het hele topic, omdat hieruit blijkt dat gewichtsverplaatsing zoals parelli dat doet, niet persé de beste is.
Ik doe het in ieder geval dus niet zo. Ik ga liever af op de mensen die Wim-lessen volgen ed.
Er is wat dat betreft een duidelijke verandering geweest binnen Parelli... eerst moest je op de outside van je paard rijden, en als je linksaf wilde, rechts zitten. Zodat het te heffen been onbelast was.
Later, bij het nieuwe level 2 pakket, was dat ineens niet meer zo.
The only constant thing is change, zullen we maar zeggen![]()
May the horse be with you!
aaaaaaaaaaaahzo
niet dus?
Groetjes
Ariane xxx
Heb je ook in je paard z'n mond gevoeld toen het bit erin lag? Bij Atli kwam ik er zo al heel snel achter dat het enkelgebroken bit schaarde in zijn mond, en dat het scharnierpunt in zijn gehemelte prikte. Dit was heel eenvoudig te voelen door mijn vingers op het bit te leggen en te voelen hoeveel ruimte er nog boven het bit was (geen dus).
Als je echt het idee hebt dat Aspen met je voeten speelt (grappige uitdrukking trouwens!), neem je dan eens voor om de komende tijd héél consequent te zijn met het omdoen van het hoofdstel. Leg als eerste de teugels over zijn hoofd, zodanig dat ze op de nek rusten, niet zo heel ver achter zijn oren. Vervolgens vraag je Aspen zijn hoofd in jouw richting te buigen d.m.v. druk op de teugels. De bedoeling is dat hij tijdens het hele proces van het hoofdstel omdoen, zijn hoofd in jouw richting kan houden. Zo houdt hij zijn aandacht bij jou. Als je nu zijn hoofdstel om wil gaan doen, zal hij waarschijnlijk zijn hoofd wegdraaien. Met je ene hand hou je dan het hoofdstel zoals je het had (bv. al half over zijn oren), met je andere hand vraag je hem d.m.v. druk op de teugels zijn hoofd weer jouw kant op te buigen en pas dán ga je verder met het omdoen van het hoofdstel. Dus als hij zijn hoofd wegdraait en de riempjes zitten dan scheef of misschien wel half in zijn oog, dan is dat zijn probleem. Hij doet zijn oog heus wel dicht als hij last heeft van een riempje.Belangrijk is dat hij leert dat hij comfort krijgt als hij met jou meewerkt. Ook als hij zijn hoofd omhoog gooit, kun je het terugvragen d.m.v. druk op de teugels.
Bedankt voor je tip,Marja!
Ik heb daarnet les gehad van mijn lesgeefster(Femke) haar lesgeefster (Sarah). Les van Sarah dus. Aan het begin van de les vroeg ze wat Aspen zijn problemen zijn en wat mijn problemen zijn tijdens het rijden. Deze heb ik dan eerlijk toegegeven. Ze vond zelf dat mijn bit net iets te klein was. Dan zijn we wat aan zijn achterhand gaan werken en ik op mijn benen(ik trek mijn voeten vaak op). Sarah zei dat ze Aspen soms wat pijn zag lijden. Mijn bit knelt aan zijn mondhoeken.
Besluit: ander bit,13 cm en misschien een dubbelgebroken bit eens proberen. Dat moesten Femke en Sarah nog eens overleggen. Morgen weet ik meer.
Ik denk dus dat ik het probleem heb gevonden waarom hij zo moeilijk blijft doen.
Ha dat is mooi, ik hoop dat het met een ander bit beter gaat.
Maar zelfs als je nu wel een echt goed passend bit zou gaan gebruiken, kan het heel goed zijn dat het gedragspatroon van 't hoofd wegdraaien tijdens het hoofdstel omdoen, er toch in blijft zitten. Maar daarvoor had ik je hierboven al tips gegeven.![]()
Fijn dat je nu eindelijk de oorzaak van het probleem kan oplossen!!
Er moest wel iets aan de hand zijn met dat bit..hij combineerde het gewoon elke keer met pijn
Maar gelukkig en hopelijk gaat het weer een stuk beter gaan!!
Groetjes
Ariane xxx
Ik denk dat het nog een hele tijd gaat duren voor hij weer vertrouwen heeft in het bit. Maarja,dat geeft niet. Zo kan ik het probleem oplossen en hoef ik binnenkort niet meer zo veel te knoeien.
Edit: Ik heb daarnet 3 bitten gekregen van mijn lesgeefster. Het zijn alledrie gewone enkel gebroken trensbitten. Ik ga morgen eens kijken welke net iets groter is dan mijn bit.
Ik begin eventjes een nieuw berichtje.
Ik heb nu een ander bitje,enkel gebroken trensbit. Vorige week is hij erg flink geweest! Het bit ging er 2x direct in.Ikke helemaal happy,ik kon wel wenen van plezier. Deze zaterdag heb ik les,dus dan gaat mijn lesgeefster zeggen wat zij ervan vindt. Ik vond persoonlijk mijn vorige bit beter rijden. Eens kijken wat zij ervan vindt.
Vandaag was het weer geknoei alom. Meestal geeft hij me de eerste keer een kans en houdt hij zijn hoofd wat laag,maar nu was het direct met zijn hoofd de lucht in en hij was van plan daar te blijven. Even geknoeid en dan besloten om het met het touwhalster nog eens te proberen. Touwhalstertje omgedaan en rijden maar!
Maar nu zit ik dus met een dilemma. Ik rijd eigenlijk liever met touwhalster en dat lukt wel aardig buiten soms nog kleine stuurprobleempjes. Eigenlijk rijd ik gewoon met bit omdat ik en Aspen het zo geleerd hebben. Hij is erg braaf tijdens het rijden. Eigenlijk zou ik het liefst alleen met bit rijden voor buitenritten en voor het springen misschien. Maar voor de dressuur heb ik hem niet nodig eigenlijk. Ik rijd geen hoogstaande dressuur. De basisoefeningen en -gangen en dan wat wijken voor het been en verkleinen van cirkels.
Wat denken jullie?
Mijn ervaring is dat het dressuurrijden met een touwhalster toch wel erg lastig is. Je kunt lang niet zo'n duidelijke/verfijnde hulpen geven als met een bit. Als je toch graag bitloos wilt rijden, dan zou ik zoeken naar een bitloos hoofdstel waarbij de teugels aan de zijkant bevestigd zitten, zoals bv. bij een Dr. Cook hoofdstel. Dat geeft véél meer hetzelfde gevoel als rijden met bit.
Bladwijzers