Ik ben het er dus niet mee eens.
Gaan Parelliën kan ik op zich alleen maar aanmoedigen, maar Natalie rijd Aspen nu "gewoon" en het is maar de vraag of ze daarmee wil ophouden als ze met Parelli gaat beginnen. Ik verwacht ook niet dat het probleem zomaar opgelost zal worden door Parelli te gaan doen. Tegen de tijd dat Natalie dan volgens Parelli weer aan het rijden met bit toe zou zijn, heeft ze nog steeds hetzelfde bit, en/of misschien heeft Aspen dan nog wel hetzelfde probleem in zijn mond. Ik zou gewoon *nu* gaan uitzoeken waarom hij moeilijk doet met het indoen van het bit.
Het proberen met iets lekkers is een goed idee. Wellicht heeft Aspen geen probleem met het bit op zich, maar heeft hij wel vervelende associaties met het indoen, bijvoorbeeld omdat het bit een aantal keer hard tegen zijn tanden aan is gekomen ofzo. Als het na een tijdje met het lekkers nog niet beter gaat, dan kun je verder zoeken. Maar sowieso, ik zou wel nu meteen al gaan kijken of het bit hem wel goed past. Kijk en voel eens in zijn mond, hoeveel ruimte is er, waar ligt het bit precies, is het enkelgebroken dan "schaart" het wellicht tegen zijn gehemelte of knelt het zijn tong af, is het misschien te dik, het kan van alles zijn dat met de pasvorm te maken heeft.
Neemt Aspen het bit met rijden wel goed aan? Je schrijft dat het probleem over is als je rijdt, dat hij alleen af en toe met zijn hoofd schudt (dat kan overigens wel degelijk een uiting van pijn of ongemak zijn!). Je zegt dat het geprul stopt als je rijdt, maar kauwt hij wel lekker ontspannen op het bit? Geeft hij erop na, heb je een goed contact?
Bladwijzers