Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Met touwhalster rijden of met hoofdstel?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Met touwhalster rijden of met hoofdstel?

Ik ben het er dus niet mee eens.

Gaan Parelliën kan ik op zich alleen maar aanmoedigen, maar Natalie rijd Aspen nu "gewoon" en het is maar de vraag of ze daarmee wil ophouden als ze met Parelli gaat beginnen. Ik verwacht ook niet dat het probleem zomaar opgelost zal worden door Parelli te gaan doen. Tegen de tijd dat Natalie dan volgens Parelli weer aan het rijden met bit toe zou zijn, heeft ze nog steeds hetzelfde bit, en/of misschien heeft Aspen dan nog wel hetzelfde probleem in zijn mond. Ik zou gewoon *nu* gaan uitzoeken waarom hij moeilijk doet met het indoen van het bit.

Het proberen met iets lekkers is een goed idee. Wellicht heeft Aspen geen probleem met het bit op zich, maar heeft hij wel vervelende associaties met het indoen, bijvoorbeeld omdat het bit een aantal keer hard tegen zijn tanden aan is gekomen ofzo. Als het na een tijdje met het lekkers nog niet beter gaat, dan kun je verder zoeken. Maar sowieso, ik zou wel nu meteen al gaan kijken of het bit hem wel goed past. Kijk en voel eens in zijn mond, hoeveel ruimte is er, waar ligt het bit precies, is het enkelgebroken dan "schaart" het wellicht tegen zijn gehemelte of knelt het zijn tong af, is het misschien te dik, het kan van alles zijn dat met de pasvorm te maken heeft.

Neemt Aspen het bit met rijden wel goed aan? Je schrijft dat het probleem over is als je rijdt, dat hij alleen af en toe met zijn hoofd schudt (dat kan overigens wel degelijk een uiting van pijn of ongemak zijn!). Je zegt dat het geprul stopt als je rijdt, maar kauwt hij wel lekker ontspannen op het bit? Geeft hij erop na, heb je een goed contact?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Marja: Leuk, om me zo vriendelijk mee te delen dat je het niet eens met me bent!

Uit alle berichtjes die ik al van Natalie gelezen heb kan ik afleiden dat ze met Parelli wil beginnen..en misschien is dit terecht een fout die ik maak, maar ik dacht automatisch: 'Als je met Parelli begint rijd je toch niet meer zoals je dat vroeger deed...' (ja toch Natalie? )

Ik had zoiets van: Het bit komt in Parelli pas in L2 aan bod, en tegen die tijd heb je toch al een zekere band met je paard opgebouwd op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Parelli laat het paard ook op een heel andere manier kennismaken met het bit. Dus aangezien ze met Parelli wil beginnen zou ze rustig kunnen beginnen aan L1 en dan in L2 het hele bitprobleem met Savvy oplossen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Het proberen met iets lekkers is een goed idee.
    Heeft ze al geprobeerd. Zonder voortdurend resultaat weliswaar:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Ik heb het al geprobeerd met snoepjes en zelfs met honing. Met een snoepje is het 1 keer gelukt. Daarna toen ik het weer probeerde met een snoepje,werkte het trucje niet meer. Slim paard dus
    En verder...idd Natalie, als Aspen af en toe met z'n hoofd schud zou dar er wel op kunnen wijzen dat het bit niet lekker zit of door een van de redenen die Marja al nauwkeurig voor je beschreef.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh sorry, ik had er even overheen gelezen dat het met wat lekkers niet lukte... Nou dan kunnen we dat dus wel zo goed als uitsluiten (dat het een probleem van het indoen is).

Dan nog ben ik het nog steeds niet met je eens Ariane.

Niet iedereen stopt met "gewoon" rijden als hij met Parelli begint. Ik weet niet wat Natalie van plan is, maar ik ga er niet zomaar van uit dat zij dan zal stoppen met rijden bij de instructeur die ze nu heeft. Of was dat wel je bedoeling Natalie?

En dan nog, al volg je het hele Parelli programma zoals het bedoeld is. Het geeft je idd goede manieren om je paard aan het bit te laten wennen, maar het geeft je nergens tips over hoe je kunt zien of jouw bit wel goed in jouw paard zijn mond past. Sterker nog, Parelli raadt eigenlijk maar 1 type bit aan en dat is een enkelgebroken bit, dat bij veel paarden voor problemen zorgt doordat het schaart...

(Enneh Ariane, zo onvriendelijk was ik toch niet? In elk geval niet zo bedoeld hoor!)

Aangemeld
    Apr 2006

Hehe Marja, je had het echt vriendelijk gezegd hoor! Dit was zeker niet sarcastisch bedoeld!! Ik vind het echt leuk om soms eens te discussiëren, mijn gedachtes in de groep gooien en kijken hoe anderen erover denken, maar dan alleen als het niet met 'afbreken van andermans woorden' gedaan wordt..dat was dus van je Marja!

En, zoals ik al zei:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door horsefreakje
    ..en misschien is dit terecht een fout die ik maak, maar ik dacht automatisch: 'Als je met Parelli begint rijd je toch niet meer zoals je dat vroeger deed...' (ja toch Natalie? )
    Dus daar zat mijn fout van redeneren hem..uit m'n fouten kan ik leren zal ik maar veronderstellen zeker?

Dus eerst maar eens afwachten op wat Natalie dus eigenlijk wil: doorrijden zoals ze nu dus doet of stoppen en zich volledig in het parelli program gooien...?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ha oké, da's duidelijk dan Ariane, soms zie je aan een geschreven tekst gewoon niet goed hoe iemand iets bedoelt!

Maarreh... onafhankelijk van wat Natalie wil met Parelli... mijn advies blijft hetzelfde (nu naar de mond en het bit kijken).

Aangemeld
    Apr 2006

Marja: Jij richt je meer naar het kernprobleem nl. de mond en het bit. Ik zie het wat 'algemener/groter' denkik en kijk dus vooral naar de relatie tussen Natalie en Aspen, gebaseerd op wat Natalie zegt: dat ze dus met Parelli wil gaan beginnen en binnenkort het pakket in haar bezit zal hebben.
    Een anwoord op haar oorspronkelijke vraag heb ik dus niet gegeven, ik zou trouwens niet meteen een antwoord weten, maar ik zoek meer naar een 'alternatief'..in dit geval dus met touwhalster rijden, maar dan wel ala Parelli en niet zoals Natalie heeft gedaan toen ze het bit er niet inkreeg en dan uiteindelijk met touwhalster gaan rijden is. (Dus eigenlijk toch een antwoord op de vraag waar het topic om gaat)

Oef, soms is het echt moeilijk om je gedachten te formuleren!
    Hopelijk geraken jullie er een beetje aan uit!
    Groetjes
    Ariane xxx

Natalie, als ik jou was zou ik gewoon 'even' de ors aanleren, nog een klein beetje simpel grondwerk doen zodat hij aan het halster went, en dan gaan rijden op touwhalster. Misschien ben ik wel 'n rare, maar ik ben ook gewoon opgestapt en gaan rijden, heb pas een dik halfjaar later de ors aangeleerd.. en omdat Wien toch al zonder hoofd-contact gereden werd/word maakt 't haar geen aars uit. Ik weet niet hoe Aspen is met rijden, maar als hij het graag doet.. en als je in de bak blijft is er nog minder kans dat er iets gebeurt. 'N halster zal waarschijnlijk beter werken dan een bit waar hij geen 100% vertrouwen in heeft, en als je echt rijden moet van je ouders, dan lijkt me dit beter..

En ondertussen natuurlijk op zoek naar iemand die zijn mond/hoofd en de rest kan onderzoeken.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ok,ik heb veel vragen te beantwoorden. Verwacht jullie aan een lang antwoord.
    Ik zal morgen eens goed zijn mond inspecteren om te kijken of ik misschien iets zie wat erop kan wijzen dat het bit knelt of pijn doet. Te groot of te klein is het zeker niet. Het past goed. Het is een enkel gebroken trensbit.
    Ik zal eventjes uitleggen waarom ik Parelli wil gaan doen. Aspen en ik hebben geen bepaalde problemen(buiten dit dan,maar dit staat los buiten Parelli,denk ik). Aangezien de meeste mensen starten met Parelli omdat ze dominantieproblemen hebben ofzo. Dat is er bij ons twee niet. Ik ga niet zeggen dat we een superteam zijn, maar tussen ons is er wel een klik. Ik wil gewoon met Parelli beginnen om een betere band op te bouwen met Aspen en omdat ik mezelf schuldig voel om wat ik hem allemaal aandoe op normal wijze. Vroeger reed ik hem met sporen,zweep en gogue. Nu heb ik dat al gehalveerd tot alleen rijden met mijn zweep(die heb ik soms echt nodig). Niet als strafmiddel,maar om hem voorwaarts te houden.
    Voorlopig heb ik mijn pakket niet,maar eenmaal ik er mee bezig ben,wil ik toch wel op natural wijze gaan rijden en het normale pad dus verlaten.Ik ga dan waarschijnlijk een andere lesgeefster nemen aangezien mijn huidige niets kent van Parelli. Misschien dat ik ooit hulp ga moeten inschakelen van Donderwolke of skey of iemand anders..
    Ik ga niet zeggen dat ik zonder zadel wil rijden,dat weet ik totaal niet. Maar ik denk dat dit een kwestie is van geleidelijk aan alles te doen.Stapje voor stapje. Het is een hele omschakeling. Ikzelf heb vroeger altijd op manegepaarden gereden en altijd op klassieke wijze. Aspen ook. Dus we zijn 2 groentjes. Maar we zullen er samen wel uitkomen.
    Zo,ik denk dat ik jullie vragen ongeveer heb beantwoord. Als er nog iets is wat jullie willen weten,vraag maar!

Aangemeld
    Apr 2006

Nou Aspen...ik wens je iig heel veel succes en leerplezier op 'your journey'!!!

Van ik en Pipa ws het net zo. Ik ben vooral met Parelli begonnen omdat Amalia's zus er ook mee was begonnen, en toen ik dit forum ontdekt hebt zijn m'n ogen pas echt opengegaan!

Dus ook wij hadden niet echt problemen, mss alleen dat Pipa het bit niet kon verdragen...nu, ik kom ook van manegelesjes, 1uurtje per week, en dan naar privélessen, en dan naar Anky 'normal' en nu dus Anky 'natural'

Ik vind het zo heerlijk. En Pipa ook! Idd gewoon al het feit dat ik me schuldig voelde t.o.v. Pipa wat ik haar allemaal 'aandeed' gewoon omdat ik niet beter wist! Maar eenmaak je 't weet kun je 't gewoon niet negeren, vind ik!

Zonder zadel rijden is voor ons nog slechts een droom..maar we komen er wel, precies als jij en Aspen!!

En ga lekker die dingen doen die ik al voorstelde Je komt er wel uit! Oja, weet dat je ALTIJD terecht kunt bij mij, voor om het even wat!! Ik help je met plezier!

Iig, de eerste stap is gezet, en ...Let the journey begin!!!
    Groetjes
    Ariane xxx

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aspen
    Ik ga niet zeggen dat ik zonder zadel wil rijden,dat weet ik totaal niet. Maar ik denk dat dit een kwestie is van geleidelijk aan alles te doen.Stapje voor stapje. Het is een hele omschakeling.
    Wie zegt dat je zonder zadel moet rijden? Als je dát als beeld van natural horsemanship hebt.. dan zit je er fallikant naast hoor.
    Nh IS niet het toevoegen of weglaten van materiele dingen. Nh is COMMUNICATIE. En zoals je in het verleden hulpmiddelen nodig had om te kunnen communiceren met je paard (sporen, gogue) kan je, dankzij je te verdiepen in paardentaal, paardenpsychologie, je eigen lichaam en uitdrukkingen, steeds beter communiceren met je paard op een ander niveau zodat je de hulpmiddelen achterwege kan laten.

Maar zadels vallen onder de hulpmiddelen voor mensen. Je zit steviger met een zadel, je gewicht is beter verdeeld, je kan je hulpen beter geven als je beter in evenwicht zit en je wordt niet zo snel moe. Dus da's een héél ander hulpstuk.

Wat betreft je bit-probleem.. ik denk dat er langzaam een patroon gegroeid is. Net als veel paarden gaan draaien en wandelen als je als ruiter probeert op te stijgen, hebben ook veel paarden legio aan trucs om het bit te ontwijken. Niet omdat ze het niet prettig vinden, maar omdat het hen iets opleverd. Namelijk het winnen van een spelletje.
    Als dit een patroon is geworden, is het heel moeilijk dit nog te doorbreken. Je zal hiervoor hulp moeten hebben, en je tegelijkertijd verdiepen in dit probleem. Ik geloof dat echter pas in level 2 aan bod komt.

Ik zou ondertussen eens proberen te kijken of je ook bitloos kan rijden en inderdaad lichamelijk ongemak even uitsluiten. Een les boeken is nooit verkeerd. Je kan enorm veel leren van een les en het helpt je bij bepaalde diepgewortelde problemen.

Jij hebt geen problemen zeg je. Maar jullie relatie kan zich nog wel verdiepen. Dat denk ik namelijk ook. Op het moment dat dát gaat gebeuren zal je ook de relatief kleine probleempjes begrijpen en er een oplossing voor weten.

Dus ik denk vast dat het goed komt.
    Voor nu een tip:
    ga NIET door met de discussie rond het bit met je paard zoals nu. Hoe vaker je paardje dit wint hoe groter je het probleem maakt.
    Je moet eerst een duidelijk manier weten om je paard hierin te begeleiden.

Succes.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Jij hebt geen problemen zeg je. Maar jullie relatie kan zich nog wel verdiepen. Dat denk ik namelijk ook. Op het moment dat dát gaat gebeuren zal je ook de relatief kleine probleempjes begrijpen en er een oplossing voor weten.

Dus ik denk vast dat het goed komt.
    Voor nu een tip:
    ga NIET door met de discussie rond het bit met je paard zoals nu. Hoe vaker je paardje dit wint hoe groter je het probleem maakt.
    Je moet eerst een duidelijk manier weten om je paard hierin te begeleiden.

Succes.
    Dat vind ik soms ook erg sneu. Veel 'normals' denken dat NH alleen iets is voor probleempaarden, of als je gewoon muurvast zit met je paard.
    Ik ken een meisje die ook een eigen paardje heeft, ze zit in de paardenschool en het zit wel 'lekker' tussen die twee. Aangezien ze in de paardenschool zit kan ze geen Parelli doen (grondwerk eigenlijk wel maar ze heeft ook geen pakket ofzo) en ze zegt trouwens dat ze 't niet echt nodig vind om Parelli te gaan doen, dat ze 't best fijn gaan vind tussen zij en haar paardje..dit vind ik echter een beetje een egoïstische gedachte..je kan toch zoveel meer uit je relatie met je paard halen bv. door Parelli te gaan doen?

En meestal gaat het goed tussen ruiter en paard omdatie de ruiter ook nooit iets vrÃ*Ã*gt aan z'n paard..eenmaal hij iets vraagt, hoho dan loopt het pas goed fout.
    Daarom zeggen ook veel mensen dat, sinds ze met Parelli begonnen, het alleen maar slechter gaat..nou, daar kan ik wel inkomen!

Nu, Natalie, jij weet dit alles al dus hiermee zal ik je ook niet verder lastigvallen, 't was gewoon even terzijde..

Ook ik vind dat dit helemaal goed kan komen.
    En Dankje Trea voor die tip, dat was dus eigenlijk ook een van mijn 'hoofdgedachtes'!
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Aug 2006

Dat zonder zadel rijden was maar een voorbeeld Tré.
    Hij heeft inderdaad een patroon ontwikkelt. ik heb het gisteren nogmaals getest. Als ik hem nader zonder hoofdstel in mijn handen,kijkt hij me aan en komt snuffelen. Als ik hem nader met hoofdstel in mijn handen,draait hij zijn hoofd van mij weg.
    Ik denk zelf dat als ik hem blijf confronteren met het bit indoen dat hij nog moeilijker gaat doen en misschien zelfs mijn touw overtrekt of weet ik wat niet allemaal kan gebeuren. Ik heb dus gisteren na een halfuur proberen om zijn bit in te krijgen,zijn touwhalster maar weer omgedaan. Het ging deze keer al iets beter. Het sturen gaat niet altijd even soepel. Maar ik werk veel met mijn benen en niet zo zeer met mijn handen. Bv als ik een cirkel maak,open ik mijn binnenhand en "duw" ik hem met mijn binnebeen op de cirkel. Ook merk ik op dat Aspen redelijk ontspannen liep,zelfs met al die wind. Hij beweegt zijn oren en kijkt wat rond,maar loopt gewoon door.
    Ik vind zelf ook dat ik les van iemand natural moet nemen om te kijken of ik wel correct rijdt met het touwhalster. Ik denk dat ik hiermee voorlopig ga blijven rijden.
    Natuurlijk zullen we wel tegen problemen aanbotsen tijdens de Seven Games enzo. Dat is compleet normaal. Maar dat zien we dan wel weer.

Aangemeld
    Apr 2006

Hé, en vergeet niet om vooral met je zit te rijden!

Ga mee in de beweging van je paard! En als je naar links wil, leun dan een beetje naar rechts zodat hij de ruimte heeft om te draaien aan de linkerkant..Als ik het goed begrepen heb uit de Parellilessen tenminste?

Zolang je je L1 pakket nog niet hebt is het mss idd wel beter als je lesneemt van iemand die al wat verder zit..zo zieje idd of je niks verkeerds doet ofzo..Mss eens Kim of Julie contacteren?
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Aug 2006

Ik dacht dat als je naar links ging,je wat meer naar links moest gaan zitten op je zadel. Hmm,wie heeft gelijk?
    Ik heb daarstraks tandencontrole gedaan. Alles lijkt me in orde. Ook gehemelte en tong zien er normaal uit.Maarja,ik ben geen tandarts he,maar ik zag niets speciaal.
    Ik heb het nog even besproken met mijn lesgeefster. Zij vond dat het Aspen er een spelletje van had gemaakt zonder bepaalde reden. Hij weet dat hij op dat gebied met mijn voeten kan spelen.
    Ik had ook al gedacht aan Skey of Donderwolke eens langs te laten komen. Misschien dat ze in dit topic ook reageren?

Aangemeld
    Apr 2006

Nou, dat dacht ik op het begin dus ook.

Maar als je even logisch redeneert: (je moet maar eens met een vriend/vriendin paardje spelen waarbij jij het paard bent en uittesten!!)
    Beeld je even in vanuit de ogen van je paard:
    Als je naar links wil als paard, en de ruiter op je rug gaat dus naar links gaan leunen om het je zogezegd makkelijker te maken, dan is dat toch helemaal niet handig? Want dan gaat de ruiter met z'n 'volle' gewicht op de linkerkant gaan leunen en dus dat been gaan 'belasten', maar het is dan wel de bedoeling dat jij het makkelijker hebt om je linkerbeen op te heffen en te gaan afwenden?

Als de ruiter op je rug echter een beetje naar rechts leunt betekent dat dat je linkerbeen (en in dit geval het 'leidende' been) minder belast wordt en het veel makkelijker is om die kant op te gaan..

Iemand, wie weet wat de juiste redenering is?

Misschien moet je zelf maar eens je stoute schoenen aantrekken en eens pb'en naar Julie en/of Kim, Natalie? Niet laten aanslepen, DOEN!
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten