Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Met touwhalster rijden of met hoofdstel?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Met touwhalster rijden of met hoofdstel?

Ik weet niet goed waar ik het moet posten, maar ik denk dat het hier wel goed staat. Anders mogen de moddie's het wel verplaatsen.
    In de zomer is de tandarts langs geweest. Aspen had enkele haken. Na een behandeling was hij haakvrij en voor de rest had hij een gezond gebit. Toen is de "miserie" begonnen. Vanaf toen elke keer als ik ging rijden,deed hij moeilijk voor zijn bit in te doen. Vroeger lukte het altijd goed. Ik kan wel begrijpen dat hij de eerste paar keer wat pijn had, maar na een maand deed hij nog steeds moeilijk(hoofd wegtrekken,de andere kant op draaien met zijn hoofd,..). Ik dacht: het gaat wel over. Iedere keer bleef ik sukkelen,wat sommige normals erg grappig vonden,maarja,daar trok ik me niet zo veel van aan. Nu is het al januari en ondertussen heeft hij er echt een spelletje van gemaakt. Soms lukt het van de eerste paar keren, maar soms zit ik een kwartier bezig om zijn bit in te doen. Het probleem is,hij gebruikt zijn kracht en daar kan geen mens tegen op. Als mijn vader er is,houdt hij Aspen zijn hoofd laag,zodat ik het makkelijker heb. Als ik alleen ben,probeert hij zijn hoofd heel hoog te houden,andere kant op te draaien met zijn hoofd. Soms trekt hij me gewoon mee. Ik snap niet dat hij dit spelletje volhoudt. Hij weet dat het bit er toch ingaat.
    Afgelopen maandag deed hij supermoeilijk. Ik heb bijna een halfuur zitten te prutsen en het lukte maar niet. Toen dacht ik: foert,dan maar met touwhalster. Ik heb toen zijn touwhalster aangedaan(met teugels eraan vast) en ik ben zo gaan rijden. Het ging wel best ok,soms wat problemen met sturen, maar dat is volkomen normaal,denk ik. Voor hem is het nieuw en voor mij ook.
    Nu zit ik dus met een dilemma. Ik ga vanavond weer rijden. Zou ik weer met touwhalster rijden of toch nog met mijn gewone hoofdstel? Ik ga wel proberen om zijn bit in te doen. Wat denken jullie?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Met touwhalster rijden of met hoofdstel?

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom Aspen zo protesteert tegen het bit, zéker omdat hij dit voor het bezoek van de tandarts niet deed.

Wat heeft de tandarts precies gedaan? Alleen wat haken gevijld? Dat zou achteraf geen problemen/pijn mogen geven, tenzij er iets mis is gegaan (een verwonding ontstaan bv.).

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, mijn idee ook inderdaad.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Idd Natalie, mss heeft hij wel een erg goede reden om zo moeilijk te doen met dat bit insteken...en als jij dat 'negeert' (niet opzettelijk mss maar dat kan HIJ niet weten) dan bevordet dat jullie 'partnership' ook niet echt..

En, zomaar met touwhalster rijden is niet zo veilig. Het is helemaal niet de bedoeling om bv. te trekken aan een touwhalster om je paard te laten stoppen, of gebruikte je de ORS? Anders lijkt het me niet echt veilig, touwhalster geeft niet erg veel vat op je paard als je het op dezelfde manier gebruikt als een bit.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Aug 2006

De haken zijn gewoon gevijld geweest en dat heeft een halfuurtje geduurd. Daarna nog een kleine gebitscontrole en alles was in orde. Sinds toen heb ik van mijn lesgever een ander bit gekregen(gewoon een trensbitje). Dat leende ik,maar sinds november heb ik me zelf een trensbit(van Harry's Horse) aangeschaft.
    Ik denk dat hij er gewoon een spelletje van gemaakt heeft. Want eens hij het bit in zijn mond heeft,doet hij niets meer. Ook niet tijdens het rijden. Daarom dat ik het zo raar vind dat hij dit blijft doen. Misschien moet ik de tandarts opnieuw laten langskomen?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hmm, wat lastig. Misschien kun je het bit aan hem geven met een stukje wortel of appel? Wim doet dat vaak, een stukje wortel in zijn hand en dan daarboven het bit. Dan laat je het paard zelf het bit pakken en dan zit er iets lekkers bij.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dus eigenlijk is het probleem begonnen sinds je dat andere bit gebruikt?
    Als je voorheen met je oude bit geen problemen had, waarom ben je dan overgestapt op een ander bit? Is het anders een optie om het nog eens een tijdje te proberen met je oude bit?

Aangemeld
    Aug 2006

Mijn oude bit was een Pessoabit. Zulke bitten hebben een hele scherpe inwerking(zullen jullie wel kennen ongetwijfeld). Dit bit heb ik enkele maanden moeten gebruiken als correctiebit.
    Ik had dit toen ook aan mijn lesgever voorgesteld om het Pessoabit dan weer te gebruiken,maar dat vond hij niet nodig. Hij kreeg Aspen zijn bit wel in,hij pitste met zijn nagel in zijn tandvlees. Dat vond ik te ver gaan. Zo associeer je het bit aandoen met pijn en dat vind ik toch niet zo'n goede combinatie.
    Ik heb het al geprobeerd met snoepjes en zelfs met honing. Met een snoepje is het 1 keer gelukt. Daarna toen ik het weer probeerde met een snoepje,werkte het trucje niet meer. Slim paard dus

Aangemeld
    Apr 2006

Hoe lang doet hij al moeilijk met het bit?

Als hij het zelfs niet wil met een snoepje moet hij wel een erge hekel hebben aan het bit! Heeft hij er in het verleden mss nare ervaringen mee opgedaan?
    Wat bedoel je met 'correctiebit' toen je die pessoa gebruikte? Wat moest je dan corrigeren aan hem?

En ondervind je dan echt niks van protest bij Aspen tijdens het rijden?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Aug 2006

Sinds augustus is hij ermee begonnen.
    Ik heb hem nu toch al meer dan anderhalf jaar en ik heb nooit echt problemen gehad met het bit(wel andere problemen). Van zijn verleden weet ik dus niet veel. Hij heeft wedstrijden gelopen als 4- en 5jarige. Het kan zijn dat hij slechte ervaringen heeft gehad,maar waarom laat hij daar meer dan een jaar later pas iets van merken?
    Tijdens het rijden schudt hij soms eens met zijn hoofd, maar hij probeert niet de teugels uit mijn handen te trekken ofzo. Hij schuimt ook niet overdreven. Eenmaal zijn bit in zijn mond is,stopt het geprul. Echt raar...

Aangemeld
    Apr 2006

Wat ik zou geven als advies:

Heb je nu je spullen al? een L1 pakket?

Zoja: begin lekker aan het programma van L1 , ga door je grondwerk, en begin met Pushing Passenger. Met Pipa had ik nooit problemen met optomen maar wel tijdens het rijden, en daar is nu niks meer van te merken sinds ik met touwhalster aan de pushing pessenger lessen begonnen ben.

Of mag je geen L1 pakket kopen? Of hoe zit dat nu precies?

Oja, je hebt mijn vraag over het correctiebit nog niet beantwoord (vergeten?)
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Aug 2006

Ik ga deze maand of volgende maand mijn L1 pakket aanschaffen. Voorlopig moet ik het dus zonder doen.
    Correctiebit,Toen ik Aspen pas kocht,reed ik met een D trens. Daar blokkeerde Aspen op. Toen heb ik me een watertrens aangeschaft. Na enige tijd blokkeerde hij daar ook op. Toen heb ik dus het pessoabitje gekregen en heb ik daar een half jaar mee rond gehobbeld. Dat ging goed,maar dat zijn scherpe bitten waar je echt zacht mee moet rijden. Zo'n bit heeft ook een hefboomwerking. Op de site van Nevzorov(of hoe hij ook heet),bij de gruwelijkste paardenfoto's zie je ook veel foto's van mensen die met een Pessoabit rijden en het gebruiken zoals een normaal bit.
    Toen de tandarts was geweest,vond mijn lesgever het tijd om het eens met het simpelste,traditionele bit te proberen. Hij zei dat ik lang genoeg had gereden met het Pessoabit.

Aangemeld
    Apr 2006

Een maand is vlug gevuld toch?! Ik zou niet teveel meer proberen met dat bit. Als hij het al ziet als een spelletje en het hem nog eens telkens lukt ook, zal het alleen maar een negatieve invloed hebben op jou leadership en jullie partnership.
    Doe liever wat leuke grondoefeningen, die kun je ook wel al doen in afwachting van het pakket! Ga lekker samen wandelen (fietsen?)
    In het parelli pakket L2 heb je ook een onderdeel: 'Go get your horse ans mosey'. Dat houdt in: lekker samen grazen met je paardje, jij leidt hem naar wat volgens jou wel een lekker plukje gras lijkt..

Je kunt ook aan Tresholds werken. Dat zijn obstakels waar je paard bv. niet langs durft.
    Ga lekker staan knuffelen in de buurt van zo'n obstakel, doe allerlei leuke dingen met die 'enge' voorwerpen,..Laat je fantasie de vrije loop! Het is ook altijd eens leuk om te zien hoe je paardje hierop reageert en 'verandert'!

Voor bovenstaande tips kun je zelfs een stalhalster gebruiken en mss een longe om elkaar wat ruimte te geven...

Wat denk je? (G)een goed idee?
    't Is maar een raad hé, je kunt er mee doen wat je wilt!
    Groetjes
    Ariane xxx

Aangemeld
    Aug 2006

Nu zit ik met een dubbel gevoel. Aan de ene kant denk ik van: ja,goed idee! Ik ben wel een beetje creatief aangelegd,dus ik vind wel nieuwe dingen om ons bezig te houden.
    Maar aan de andere kant: mijn ouders gaan dan moeilijk doen en ik ben bang dat Aspen dan veel gaat verleren aangezien hij 6 jaar is en nog veel moet leren.
    Ohja,ik was nog een vraagje vergeten te beantwoorden. Je zei iets van stoppen met touwhalster via ORS. Ik stop of maak overgangen(bv. van draf naar stap) vooral met zit ,dus er komt weinig getrek aan te pas. Ook praat ik veel tegen Aspen(ook als we niet rijden). Mijn stem gebruik ik dus ook tijdens het stoppen als het nodig is.

Aangemeld
    Apr 2006

Natalie,

ik begrijp je dubbel gevoel heel goed.
    Zullen je ouders dan zo moeilijk doen als je een maand eens iets anders doet? Het is toch jouw paard? Ik weet wel dat ze niet echt NH-ingesteld zijn maar hoeven ze dan persé te weten dat het in afwachting van je pakket is? Je kun toch ook 'gewoon' eens zin hebben in afwisseling? Een stukje waarheid weglaten is niet altijd liegen!!

Over dat verleren: Dat vind ik persoonlijk een belachelijke gedachte. De eigenaars van m'n paardjes zeiden dit ook over Pipa en Nappe..ik heb nu zo'n 5maanden niet gereden, denk je nu echt dat Pipa alles vergeten is? En trouwens, als ze 't een en 't ander vergeet van vroeger is dat juist niet erg! Met Parelli rijd je toch op een heel andere manier!
    Volgens mij verleert een paard niet zo vlug iets..het zal tenslotte maar een maand duren bij jouw....Als de problemen zich blijven opstapelen/niet afnemen zal hij alleen maar 'slechte' dingen bijleren...

*Ik wil nog even benadrukken dat dit om mijn persoonlijke visie en mening gaat!!* Dus als iemand het niet met mij eens is, stoort het mij zeker niet als je dit meld! Integendeel!
    Groetjes
    Ariane xxx

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten