Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: hoe ouder paard weer op gang helpen ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

hoe ouder paard weer op gang helpen ?

Aan mijn vraag gaat een verhaaltje vooraf....

Na zeker drie jaar te hebben stilgestaan wil ik het toch met mijn 26-jarige witje gaan proberen.
    Witje (officieel Heather Lion) is een grote (1.73) stoere Ierse Hunter merrie, voormalig jachtpaard, ooit Ned. Kampioen Jachtpaarden.

Zij kwam bij ons met een buikomvang van (SCHRIK NIET !!) 2 meter 56 !!!!!
    Geen enkel zadel paste, de grootste singel gekocht met singelverlengers...lukte niet om er een zadel op te krijgen. Liep ze een ronde aan de longeerlijn dan hoeste ze vreselijk en was kortademig.

Toen ik haar nét een 3 maanden had kwam ik er achter dat ze zéker 21 jaar moest zijn. Ik ben me dood geschrokken, wou haar echter niet meer kwijt en gepromoveerd tot luxe grasmaaier met dikke buik. Ik heb nooit met haar kunnen rijden.

Drie jaar heeft ze niets gedaan, alleen in de wei lopen. Wilde ik toch wat met haar gaan doen dan werd me dat al snel uit het hoofd gepraat: "gun dat paard haar pensioen".

(Inmiddels is ze volslank en ziet er fantastisch uit.)

Nu ik echter een paar Parelli-games met haar gedaan heb, merk ik dat ze helemaal opfleurt ! Ben zelfs met haar gaan wandelen en serieus...in 2 weken tijd heb ik een heel ander (temperamentvol !!!!) paard. Ik wil met haar verder en hoop zelfs ooit een rustige bosrit met haar te kunnen maken.

Nu mijn vraag:

Ze heeft dus absoluut geen spieren meer. Wat kan ik haar geven om de spieropbouw te stimuleren ?
    Ze krijgt nu muesli, Luzerne, wortelen, kuil en wat gras (weidegang van 9-6).

Iedere tip trouwens tbv spieropbouw bij een ouder paard is welkom !!!

Dank je wel voor het lezen van dit lange verhaal....

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: hoe ouder paard weer op gang helpen ?

Persoonlijk zou ik het niet zoeken in de spierversterkers.

Ik zou gaan voor meer beweging. Eerst wandelen, veel wandelen. Evt proberen te fietsen?

Als dit allemaal lekker verloopt, zou ik gaan rijden. Eerst 10 minuutjes lange teugel stapwerk. En dit dan langzaam uitbreiden.

Je paard geeft aan dat hij dit leuk vindt, dus lekker doorgaan!

Succes!

Ik ben het helemaal met AntHeman eens. Geen middeltjes, geen supplementen of extra voer. Dat zijn weer dikmakers.

Gewoon lekker bewegen. Laat haar die spieren zelf kweken.

Succes (heb je een foto?)

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Gaaf, en ik ga met de voorgaande tips mee. Rustig opbouwen, en de games ook lekker rustig aan, gewoon samen van genieten, ze laat duidelijk zien wat ze wel leuk vindt dus daarop inspelen. Ben ontzettend benieuwd naar haar, please foto?
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Bij ons op stal staat een pony van ongeveer 30 jaar. Krijgt ook muesli e.d. want hij kan geen hooi meer kauwen. Deze pony staat gewoon hele dagen op een vrij kale weide en ziet er goed uit voor z'n leeftijd. Dus ik ga ook met de anderen mee, gewoon zorgen voor beweging
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Jun 2006

Hier een foto van mijn knuf Heather Lion:

Morgen maak ik wat foto's waarop ze helemáál te zien is.

We hebben dus 2 jaar geleden een rechtzaak gevoerd om een deel van ons geld terug te krijgen. Ze is ons verkocht als zijnde 10 jaar en er is een DA bij geweest die de leeftijd kon bevestigen !!! Tja, en dan blijkt na drie maanden dat ze ruim 10 jaar ouder is.....

Uiteindelijk zouden we ons geld terug krijgen, moest ook het paard terug.................dacht het niet ....ik kon het niet over m'n hart verkrijgen....dan maar geen geld terug !!!

Ik zou net als rest gaan voor het lekker samen bezig bent. Liefde is het beste middel voor spieren en botten.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Snap dat je dacht dat ze 10 jaar was bij het zien van haar hoofd, ze ziet er echt goed uit.
    Maar waardeloos om er zo wel achter te komen, zo zie je maar hoe belangrijk een medische aankoop keuring is.
    Deze dame mag blij zijn bij jou terecht te zijn gekomen, haar hoofdje straalt genoeg pit uit om samen met jou, opbouwend, nog lekkere wandel/rij tochtjes te gaan maken.
    Ben heel benieuwd naar jullie vervolg!!!
    www.crystal-carving.com

Onze Fleur was elf jaar terug toen we haar kregen volgens de dierenarts 18+ en nu dus 29+. Ze wordt nog 5x per week gereden, alleen langs de weg want de bak wordt te zwaar. Maar ondanks dat zie je toch haar spieren verdwijnen. Ik denk dat je je daar dus niet op moet letten.
    Zorg wel dat je een goed zadel hebt met een dik schabrak, of misschien wel alleen zo'n dekje met beugels. En dan lekker ritjes maken. Rustig aan beginnen want haar spieren moeten je wel gaan dragen en kans hebben om zich aan te passen.

of misschien wel alleen zo'n dekje met beugels
    Doe maar zonder beugels.. vóór je een nieuw probleem gecreeërd hebt

Bedoelde je nou te zeggen dat je het paard zelf drie jaar stil hebt laten staan, of had het paard drie jaar stil gestaan volgens de vorige eigenaar?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Bedoelde je nou te zeggen dat je het paard zelf drie jaar stil hebt laten staan, of had het paard drie jaar stil gestaan volgens de vorige eigenaar?
    ze heeft in ieder geval bij mij 3 jaar stilgestaan. Bij de vorige eigenaar weet ik het niet, maar ik vermoed dat ze ook niks gedaan heeft. Daar was ze véél te dik voor. Volgens de handelaar (was een goede vriend van de familie en dus te vertrouwen....NOT!) is ze te veel gevoerd uit schuldgevoel doordat het meisje dat haar zou rijden er geen zin meer in had...... ze wou liever fotomodel worden ...

We hebben Witje zojuist 5 minuutjes aan de dubbele lijnen gehad. Ze draaf beroerd op haar achterhand, ik kan niet goed zien of het stijfheid is of iets anders. Het zag er in ieder geval zo rot uit dat we maar gestopt zijn. Morgen maar es verder kijken.

ze heeft in ieder geval bij mij 3 jaar stilgestaan
    Waarom?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    ze heeft in ieder geval bij mij 3 jaar stilgestaan
    Waarom?
    Omdat de paardenmensen (werkzaam in de paarden) waar ik destijds allemaal mee omging en giga tegen op keek, vonden dat dit paard pensioen verdiende. Puur gekeken naar leeftijd.
    Er op gaan zitten vond men bijna mishandeling.....nou, zoiets moet je vooral tegen mij zeggen....ik durfde er ampen nog naar te kijken....

Maar ja, achteraf...die zijn 'paarden'mensen die de term NH niet eens kennen óf flauwekul vinden. Gék zijn van hulpteugels - hoe meer hoe beter. Niet eens met hun paard durven te wandelen, want dan heb je er geen 'controle' over. Laat staan alleen met een touwhalstertje er op gaan zitten....ieieieieieiieieieieieiieieieii

Nu, achteraf weet ik beter, ga ik ook eigenlijk helemaal niet meer om met deze mensen...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik, als eigenaresse van een 22-jarige, kan je wel vertellen waar mijn schatje echt enorm van opgeknapt is: het werken aan de hand en werken aan de lange teugel. Dit zijn methodes die vooral in de klassieke dressuur toegepast worden. Hierbij wordt als uitgangspunt genomen dat dressuur er is om je paard verbeteren (niet te verwarren met de hedendaagse wedstrijdsport). Dit kun je tot op hoge leeftijd blijven doen en draagt enorm bij aan de spieropbouw. Zelf zou ik teveel korte rondjes (longeren) vermijdden.

Bladwijzers

Forum Rechten