Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Verdoving ...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Verdoving ...

Hoi,

Gisteren is de d.a. geweest om de tanden van mijn paard na tekijken ( allerlei vage klachten ). Hij zag niet eens zoveel haken. maar heeft hem toch verdoofd om te behandelen.
    Na 3 kwartier moest de verdoving al een eind uitgewerkt zijn. Echt niet ! Heb zeker wel 1,5 uur met zijn hoofd in mijn armen gestaan. Na 5 uur had hij nog steeds niet gemest en was nog langzaam etc. Gelukkig na 7 uur 1 hoopje mest, en nog zakte hij afentoe een beetje weg !
    Is dat normaal ??????

Groetjes,

Maris

Re: Verdoving ...

lijkt mij niet... die keren dat mijn paard een verdoving nodig had duurde het nooit uren voor ze weer "normaal" waren

lijkt me een beetje overdosering... heb je het de da niet gevraagd

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Op stal zeiden ze "ieder paard is anders". Is ook waar natuurlijk.
    Maar da had het dus over 3 kwartier, bij mijn paard was het dus veeeel langer.
    Hij heeft een verdoving gehad op basis van zijn gewicht, dus dan kan er toch geen overdosering zijn ?

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik zou dit toch even opnemen met je DA.
    Een verdoving die zo lang blijft nawerken hoort niet. Misschien dat er een menselijke fout gemaakt is, maar het kan ook zijn dat je paard heel heftig op de verdoving heeft gereageerd, en dan vind ik dat de DA toch even moet nagaan waar dat aan kan hebben gelegen. Misschien kan je paard wel ergens helemaal niet tegen ofzo.

Trouwens... is je DA er niet bijgebleven tot je paard weer correct rechtstond en interesse toonde in zn omgeving? Mijn DA deed dat wel hoor.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik moest bij Tamara ook zelf nog een uur erbij blijven (en bellen als het niet goed ging). Na een uur was het wel uitgewerkt.

Overigens stond Gam er vanochtend weer goed bij vond ik. Maar wel waardeloos dat hij zo lang last heeft van zo'n verdoving. Misschien last van een wisselwerking, maar je geeft 'm toch verder geen andere medicijnen of zo?

Ik denk wel dat ieder paard er anders op reageert, misschien dat Gam er gewoon heel slecht tegen kan. Maar dan zou ik dat inderdaad wel zeker willen weten...stel dat je paard er allergisch voor is of zo, is toch wel gevaarlijk...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Zal er over denken de da nog te bellen.
    Da is klein half uurtje bezig geweest en was daarna gelijk weg. Toen had mijn paard nog geen enkele belangstelling voor de omgeving en zijn hoofd raakte bijna de grond.
    De da blijft hier nooit totdat de verdoving is uitgewerkt !

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

tja, dat is natuurlijk ieder zn eigen mening... maar voor mij is dat voldoende reden om zachtjesaan op zoek te gaan naar een andere DA.
    Verdovingen bij dieren is niet zomaar iets. En ik vind dat je daar als DA bij moet blijven tot het dier tenminste terug alert is en goed rechtstaat. Er kan altijd iets gebeuren, en dan zit je met een probleem. En verder, als DA werk je niet alleen voor de dieren, maar juist ook voor hun eigenaren! maar dat is mijn mening hoor

Hoe is het nu met je paard? Houdt hem de komende paar dagen maar wel even wat meer in de gaten. En geef m maar een extra knuffel
    Groetjes, Lacuna

Nou de meeste DA's wachten echt niet tot dat een verdoving uitgewerkt is en meestal is dat ook helemaal niet nodig. Maar deze situatie vind ik wel erg extreem en als een paard zo van de wereld is als die van Maris, dan had hij/zij dat toch wel moeten zien.

Het kan heel goed zijn dat er van overdosering sprake is geweest - dat is bij ons ook 's gebeurd en raakte het paard zowat in shock... je kunt je voorstellen dat die DA bij mij niet meer op de dam komt. Het is dan misschien een menselijke fout maar het welzijn van mijn paard gaat toch boven alles.

Waarom zoek je geen goede tandverzorger die zonder verdoving werkt? Tenzij je paard praktisch onhandelbaar is, is het echt neiet nodig om te verdoven bij het tanden raspen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Lacuna, andere da ben ik idd nu aan het overwegen. Tot een paar jaar geleden hadden we echter geen andere keuze ( ja dan moest je een uur rijden, maar das niet handig bij spoed ). nu sinds een jaar of 3 is er een andere paardendierenarts hier.

Ik heb namelijk gisteren toch even gebeld om te vragen hoe het allemaal zat. Zou teruggebeld worden ----> niet dus. en ik heb echt naast de telefoon gezeten. Niet netjes !!!

Dinsdag is mijn paard dus behandeld( 16.00). s'avonds om 22.00 eindelijk gemest. gelukkig.
    En net wat Linda zei, hij stond er de volgende dag weer helder bij. Alleen at hij nog heeeel voorzichtig ( hij bloedde nogal na het vijlen ...... )
    Vandaag, donderdag eet hij al weer beterder. Komt waarschijnlijk ook door de truameel druppels.

Marianne. Paardentandarts die zonder verdoving werkt. Zou idd een oplossing zijn. Ik ken er 2, maar die staan allebei behoorlijk slecht bekend. ook geen optie dus.
    Deze da laat ik in ieder geval nooit meer vijlen !

p.s de vorige keer moest mijn paard ook verdoofd worden bij het vijlen ( electrisch ) toen werd hij verkeerd geprikt ( andere da, zelfde praktijk ), dus toen heeft hij een dubbele hoeveelheid verdoving gehad ..... Dus je snapt wel, die verdovingen

Groetjes,

Maris

Bladwijzers

Forum Rechten