Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Rijden terwijl je net aan Parelli gaat doen?

Rijden terwijl je net aan Parelli gaat doen?

Ben nu nog aan het lezen en dvd's etc aan het kijken, dus ik rijd gewoon zoals normaal. Maar wat deden jullie toen je aan de cursus begon? Gewoon doorgaan met rijden zoals je normaal deed? Of wat?

Straks als ik echt ga beginnen weet ik ff niet of ik er nou nog op een normale manier op 'kan' klimmen...
    Parelli pakket is binnen.... druk aan het lezen!!!

Re: Rijden terwijl je net aan Parelli gaat doen?

Hangt ervan af hoe 'normal' je nu rijdt. Met m'n eerste pony waar ik Parelli mee begon te doen, ben ik echt terug van nul begonnen. Dus eerst grondwerk, dan rijden met touwhalster enz.... Met m'n haflinger waar ik nu level 1 mee doe, rijdt m'n stiefdochter nog wel een beetje normal mee. Maar eigelijk vind ik het nog goed meevallen. Ze rijdt gewoon met kopstuk en trensbit. En ze krijgt veel natural tips van mij! Wanneer rijdt je nu normal of natural?? Dat blijft op dit forum hier een eeuwig discussiepunt en ik vind het nu zelf ook moeilijk om de grens te trekken.

Vertel eens met welke optoming jij nu rijdt, wat je juist doet (dressuur, springen, western....)...?
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Nup! Zodra ik besefte wat ik mu arme paardje eigenlijk allemaal aandeed kon ik het tg niet meer aan om haar zo te rijden maar das ieder z'n eigen keus natuurlijk!

En ik vond het gewoon nogal vreemd: je doet grondwerk en leert elkaar te respecteren maar dan klim je wel nog zomaar op zijn rug..bwa nee
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Het kan. Er deden/doen mensen op dit forum zo, maar hoe meer je vordert, hoe meer je wel ziet dat je best zou wachten. Als je het geduld hebt, zou ik zeker gewoon wachten tot je aan het rijd-gedeelte toe bent. Kan je niet wachten, zou ik gewoon combineren tot je aan het rijden bent, kan wel...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

ik kan makkelijk wachten gelukkig, en dat ga ik denk ook doen... eerst nog wel 'gewoon'. En dat is met mijn barefoot cheyenne, een beetje recreatief rondhobbelen

Door spierreuma kan ik helaas in de winter niet super veel, en dat is ook een van de redenen waarom ik zo graag aan grondwerk wil gaan doen. + normaal reed ik buitenritten, maar vorige keer is hij er bij een vriendin van door geschoten, dus dat doe ik eventjes niet meer... (dat is buiten lopen geworden)

zodra ik echt ga beginnen, ga ik van 0 af beginnen. bedankt!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben wel gewoon blijven rijden toen ik met L1 begon. Het hangt er denk ik ook erg vanaf hoe je rijden nu gaat: is het veilig en hebben jullie er plezier in, dan kun je best gewoon blijven rijden terwijl je het grondwerk doet. Heb je echter serieuze problemen, dan kan het verstandig zijn om even niet te rijden en zo snel mogelijk door het grondwerk heen te gaan.

Ik vind het wel erg drastisch om te zeggen dat je voorlopig niet meer zou kunnen rijden als je met Parelli begint. Veel mensen doen toch vrij lang over het grondwerk van L1, en als je dan maanden niet kunt rijden gaat je paard alleen maar in conditie achteruit, hij gaat zich waarschijnlijk flink vervelen (want eerlijk is eerlijk, als iemand grondwerk L1 wil leren is dat niet het meest spannende wat je een paard aan kunt bieden, dus afwisseling is m.i. wel erg belangrijk om je paard gemotiveerd te houden) en je hebt kans dat als je weer gaat rijden, de problemen alleen maar groter zijn omdat je het zo lang niet meer hebt gedaan.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik ben het eens met Marja.
    Als je niet met Parelli begint omdat je grote problemen hebt met je paard, maar gewoon omdat je het leuk lijkt om te toen, dan kun je volgens mij gewoon blijven rijden hoor. Gaande weg merk je dan vanzelf wel of je grondwerk leuker gaat vinden, of dat je denkt dat grondwerk even wat meer aandacht verdiend.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

nou nou horsefreakje, wat deed je allemaal wel niet dan!

Nup! Zodra ik besefte wat ik mu arme paardje eigenlijk allemaal aandeed kon ik het tg niet meer aan om haar zo te rijden
    Ik ben ook gewoon blijven rijden, zoveel verschilt het niet van nu vind ik zelf!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Nee bij mij was er ook geen verschi toen ik van bit naar touwhalster overschakelde (toen deed ik geen parelli) Bij 'n bit is het niet de bedoeling dat je er veel aan gaat plukken, bij een touwhalster ook niet.. dus als je gewoon normaal rijd met bit, kan je volgens mij gewoon door blijven rijden tijdens het grondwerken. Zou ik wel doen tenminste, vind het vrij nutteloos om de conditie flink te laten verslappen en na een tijd weer naar de 21 min draven toe moeten werken. En anders iig wel rustig afbouwen.

He Ariaan.. jij deed voor parelli toch ook al NH? Wat voor methode deed je dan wat zo erg was?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ik ben wél gestopt met rijden toen ik met Parelli begon. Maar, ik ben er vet afbokt en besloot op dat moment dat ik op deze (normal) manier niet wou doorgaan.
    Toen ben ik met Parelli begonnen en heb tot nu toe niet meer gereden. Ik wil wel heel graag, maar vind het belangrijker om me aan de volgorde van het programma te houden. Ik wil éérst maar es goed de basis/grondwerk onder de knie krijgen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ginny
    ik ben wél gestopt met rijden toen ik met Parelli begon. Maar, ik ben er vet afbokt en besloot op dat moment dat ik op deze (normal) manier niet wou doorgaan.
    Toen ben ik met Parelli begonnen en heb tot nu toe niet meer gereden. Ik wil wel heel graag, maar vind het belangrijker om me aan de volgorde van het programma te houden. Ik wil éérst maar es goed de basis/grondwerk onder de knie krijgen.
    Mee eens.
    Ik doe nu Parelli met een jong paard dat net was ingereden. Ik zal dus niet veel kwijtraken en ook geen conditie. Ik begin helemaal van 0 en ga dan naar het rijden.

helaas heeft mijn paard nu ook niet veel conditie. Ik heb zelf reuma, en heb meer last dan gedacht deze winter. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar iets 'anders', en kwam dus op parelli uit... Ik heb toch besloten om de buitenritten te blijven maken, en heb een schema om conditie op te bouwen, dit omdat ik toch errug graag endurance wil gaan rijden, en het toch weer wat lekkerder weer wordt straks zonde als ik dan qua lichaam wel kan, en mijn paardje qua conditie niet...

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb gewacht met rijden tot 'k aan het rijgedeelte kwam... maarja ik ben dan ook begonnen met een paard dat nog niet zadelmak was... dus heb lekker m'n tijd ervoor kunnen nemen... Nu pas begin 'k met haar met het rijgedeelte

Willeke, gaat het goed om een paard zadelmak te maken op de Parelli manier.
    Het lijkt me dat je minder problemen krijgt met het inrijden dan wanneer je het op de 'normale' manier zou doen. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    nou nou horsefreakje, wat deed je allemaal wel niet dan!

Nup! Zodra ik besefte wat ik mu arme paardje eigenlijk allemaal aandeed kon ik het tg niet meer aan om haar zo te rijden
    Ik ben ook gewoon blijven rijden, zoveel verschilt het niet van nu vind ik zelf!
    Nou, omdat Pips het bit echt niet kan verdragen moetn het gewoon super frustrerend geweest zijn voor haar, telkens weer dat idiote getrek en gesleur in haar mond

En dan ja, Pipa heeft een erg slechte rug en volgens mij werd het er niet bter op als wij het zadel echt op haar schouders gingen leggen zodat zij een onnatuurlijke houding moest aannemen om 'deftig' te kunnen lopen.

Bij mij is het een wereld van verschil.
    Ik merk geen greintje 'resistance' meer of spanning
    Alles is lekker relaxed en heb de indruk dat ze veel beter loopt.

Voor iedereen anders dus!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Bladwijzers

Forum Rechten