Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Help! Wat is beter...acederm of betadine of...?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Help! Wat is beter...acederm of betadine of...?

Tamara's wond is vanochtend open gesprongen. Heb dus de DA maar even laten komen want ik vertrouwde het niet helemaal. Nu moesten de hechtingen er morgen toch al uit, maar een tweede keer hechten zal niet gaan lukken. De huid is te dik en staat te strak...dan zou het gelijk weer open barsten. Advies was dus om morgen de DA niet te laten komen maar te kijken of deze week de hele wond nog open gaat (hoogstwaarschijnlijk wel). En dan de DA volgende week nog een keer te laten komen. Op zich ziet de huid eronder er nu netjes uit, maar er hangt nu dus weer een lapje vlees aan. Wat er straks misschien toch afgesneden moet worden ivm wildvleesvorming. En de DA wilde de wond liever ook niet meer dicht maken omdat nu al het vuil er nog goed uitkan. Het gaat volgens de DA dan ook nog wel een tijd duren voordat het helemaal hersteld is

Tamara moet nu voorlopig nog antibiotica door het voer, en ik mag de wond spoelen met water wat ik thuis heb gekookt. Om het in ieder geval schoon te houden. Nu raadde de DA me aan om er ook Acedermspray op te spuiten, maar ik twijfel. Is dit nu wel zo goed? Mij is ooit verteld dat je zoiets nooit echt op een wond mag spuiten. En ik zie het zeker niet zo zitten om dergelijk spul echt op de wond te doen. Ik hoor hier en daar ook weer dat Acederm wildvleesvorming kan veroorzaken terwijl ik dan ergens anders weer lees dat het wildvleesvorming tegen gaat. Of zou betadine beter zijn of iets anders?

Wat zouden jullie doen? Is er iets wat beter zou zijn voor zo'n open wond...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Re: Help! Wat is beter...acederm of betadine of...?

misschien Tee Tree zalf ? Als ik zelf open wondjes heb en die zijn enigzins 'droog' dan smeer ik ze helemaal vol met tee tree zalf. Binnen mum van tijd genezen en nooit een litteken aan overgehouden....

Ik smeer het ook bij Ginny als die van die giga ontstoken, etterende open wondjes van dazenbeten heeft.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Je hoort me waarschijnlijk wel weer afkomen. Ik zou er gewoon de wonderzalf (wondzalf) opdoen van Warendorf. Ontsmettende zalf.

Ik heb ook wondzalf van Silverlinde gekocht maar die houd ik tot de zomer om eens te testen voor het zomerexceem. Daarmee heb ik dus nog geen ervaring.

De zalf die Lila verkoopt lijkt me ook wel wat, mits die ook ontsmettend werkt?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kijk anders ook effe in het topic over Sunny, daar werden ook al diverse tips aangedragen over wondverzorging!
    Het komt erop neer dat er verschillende middeltjes zijn die je op de wond kunt doen, en de ervaringen lopen ermee uiteen.

Ik kan je helaas (of eigenlijk gelukkig) geen advies geven dat gebaseerd is op ervaring...
    Ik heb wel ooit Acedermcreme gebruikt op een klein wondje (winkelhaak) in Atli's bovenlip/neus en dat is goed genezen, zie je nu niks meer van. Maar met zo'n grote wond heb ik geen ervaring...

Wel balen hoor, dat het open is gesprongen!

Je kunt gerust Acederm gebruiken hoor, dat ontsmet alleen maar. Betadine ook, dus het maakt geen verschil.

Equaide van Lila zou ik trouwens in dit geval NIET gebruiken omdat de wond kennelijk nog ontstoken is. En Lila heeft toch uitgelegd dat je het dan juist niet moet gebruiken. Maar als de wond schoon is en infectievrij, zou ik niet aarzelen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Ik zou beide niet gebruiken maar de Silverlinde wondspray gebruiken (echt toverspul) en eventueel bij verband, de wondzalf van Dr. Schaette.

Toen Ino's been tot op het bot open lag heb ik alle DA adviezen in de wind geslagen (opstallen/acederm/flamazine en zoo).
    Maar heb hem gewoon buitengezet en Silverlinde en Dr. Schaette gebruikt, en beide DA's konden niet geloven hoe snel alles genezen was, ze vielen zowat om van verbazing!

Traumeel druppels inwendig is ook altijd een goed idee.

Succes!

Josepha
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst &amp; NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Mona heeft ooit een enorme open draadwond gehad. ( Te laat voor hechten). Ik heb het behandeld met calendulazalf. Dat koop je gewoon bij de drogist. DA stond later versteld. Genezing was keurig en zonder wildvlees. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hartstikke bedankt voor de tips! Ik ga ze zo allemaal even op een rijtje zetten en kijken welke ik dan het beste op Tamara's wond kan doen.

De zalf van Lila is denk ik heel goed als de wond inderdaad aan de betere hand is, en daar is het nu nog wat te vroeg voor.

Traumeel druppels heb ik ook als tip gehad, is dat beter dan Arnica? Want Arnica heb ik in het verleden al eens aan Tamara gegeven en dat werkte ook wel goed. Maar was meer tegen zwelling...

Ik ga zo nog even het topic van Sunny doorlezen...in ieder geval harstikke bedankt voor jullie snelle reacties!

Kus!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik lees dat er diverse middelen door elkaar worden gehaald wat betreft hun eigenschappen . Ik zal een poging doen om wat duidelijkheid te scheppen met behulp van wat ik weet door theorie, maar ook door eigen ervaring met wondverzorging.

Als eerste de wildvleesvorming, mijn ervaring is dat acederm en betadine (ook gewone jodium trouwens) weinig tot geen effect hebben op wildvleesvorming door het te gebruiken. Wat die eigenschap wél had, was de oude violetspray, die inmiddels uit de handel is. Deze spray bevatte naast ontsmettende stoffen en tetracycline óók een sterk ontsmettend stofje... dit stofje kon bij overmatig of te dicht op de wond sprayen beschadigingen aan de cellen in de wond geven, waardoor de kans op wildvleesvorming toenam. Nu is er een "slap aftreksel" van de oude violetspray te verkrijgen, de CTC-spray. Deze bevat precies hetzelfde als de oude versie, behalve minder antibiotica en minder van die ene stof. Het risico op wildvlees is dus al kleiner geworden, helaas is het daardoor ook minder werkzaam tegen o.a. rotstraal (met de oude spray alles weg na 2-3 dagen behandelen, deze pas na een week of iets langer).

Acederm gebruiken wij vaak voor kwetsbare delen van het lijf, ook al toen de oude violetspray er nog was. Acederm ontsmet de wond, maar is tevens een verzachter voor zowel de pijn/schrijnen als de wond zelf. Overigens gebruik ik liever de zalf variant, aangezien er mij teveel druk op de spuitbus staat .

Betadine heeft dezelfde werking als Acederm, maar verzacht minder en houdt de korst ook niet soepel zoals acederm dat doet. Wel prikt betadine beduidend minder als gewone jodium.

Op dit moment heb ik een kalfje onder behandeling met een wond waarbij het bot blootlag (een diepe schaafwond van 10 bij 7,5 cm en een ontbrekend stuk huid en vlees tot het bot van 2-3 bij 7 cm) . Deze wond heb ik "slechts" behandeld met warm sodawater de eerste dagen, nadat de allereerste behandeling door de VA was gedaan met betadine. De soda ontsmet maar droogt ook minder sterk uit als betadine. Op het moment dat de wond niet fris eruit zag, heb ik deze nogmaals met betadineshampoo schoongemaakt. Steeds verbonden met Animalintex en gamgee. Pas toen er langs de randen van de wond echt sprake was van herstel heb ik de wond behandeld met acederm, of liever... ik spoot de acederm op mijn hand en deed het zo op de schaafwond, niet in de diepe wond! De druk op het busje was mij te hoog voor het tere weefsel. Na een ruime 2 maanden behandelen is de wond nu schoon, minder groot én het diepe deel is bijna opgevuld. Helaas is Lothagenzalf uit de markt, anders was ik nu dat gaan smeren in plaats van Acederm .

In jouw geval zou ik gaan ontsmetten met Acederm, en spoelen met gewoon water. Pas op het moment dat de wond ruikt zou ik betadine gaan gebruiken, aangezien een wond daar eigenlijk altijd een mini-stapje van achteruit gaat. Ik weet niet of de Equiaide ook op diepe wonden gebruikt kan worden, maar zelf zou ik zoiets alleen op de oppervlakkige delen van de wond smeren, al is het alleen maar dat je bij smeren in diepere delen haast automatisch ook viezigheid meeneemt.

Sterkte in ieder geval!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Jossie, bedankt voor je uitgebreide antwoord! De wond ruikt wel wat, bedoel je dat ik dan betadine moet gebruiken ipv acederm of water?

Als ik Acederm ga gebruiken, dan lijkt zalf me inderdaad ook het beste. Tamara heeft het niet zo op sprays

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mijn ervaring is dat betadine net ietsjes beter ontsmet als acederm, dus ik zou inderdaad betadine pakken. Overigens ruikt iedere wond vreemd, maar mag nooit vies ruiken .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

wij hebben hele goede ervaringen met aluspray legt als het ware een laagje over de wond maar deze kan dan wel blijven ademen hebben het gekregen van de veeart toe een van de paarden ergens achter was blijven haken en een winkel haak op de bil had die niet meer te hechten was de lap die los lag is vanzelf verdwenen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Traumeel druppels heb ik ook als tip gehad, is dat beter dan Arnica? Want Arnica heb ik in het verleden al eens aan Tamara gegeven en dat werkte ook wel goed. Maar was meer tegen zwelling...
    Arnica is een onderdeel van traumeel.

Weet je, silverlinde spray is een spray met essentiele olien zoals teatree en lavendel. het ontsmet niet enkel, het geneest ook.
    Echt het acederm en betadine kan in geen miljoen jaar tippen aan silverlinde wondspray en ik heb zat ervaring met die andere twee want die gebruikte ik vroeger ook.
    (ook inderdaad de violet van vroeger tegen wildvlees... het gekke is dat ik toen niets anders zag dan wildvlees...en nu ben ik het al jaren niet meer tegengekomen... dus...).
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst &amp; NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Tja... maar het punt is wel dat Linda's paard met antibiotica behandeld wordt en zoals algemeen bekend werkt dat meestal overheersend t.o.v. de niet-reguliere middelen. Als Tamara niet met antibiotica behandeld zou worden dan is een behandeling met die andere middelen zinvol.

Zalfjes smeren kan meestal geen kwaad maar het enige wat je arts nu adviseert is schoonhouden, ontsmetten en de antibiotica die je geeft moet nu zijn werk doen ( kuur niet stoppen hoor!). Persoonlijk zou ik kiezen voor Dettol of Betadine.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Equaide nu idd nog niet gebruiken , zou voor het kalfje wel kunnen , want het zorgt ervoor dat het wildvlees verdwijnt. Tenminste , ik neem aan dat je daarom de Lothagen wilde hebben.
    Tamara`s wond goed schoonspoelen, en ik zou tot het schoon is er niets op smeren. De ontstekingshaard zit vaak dieper dan je smeren/sprayen kan en daarom krijgt ze antibiotica . Die doet z`n werk wel. Succes!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten