Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Help! Wat is beter...acederm of betadine of...?

Re: Help! Wat is beter...acederm of betadine of...?

Ik zou er niks opdoen. Als ik zie hoe goed het bij Sunny genas, zonder zalfjes en gewoon met tuinslangwater, dan denk ik dat zalfjes ook rommel kunnen binnenbrengen.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Vanochtend ben ik langs de DA geweest en heb een nieuwe pot antibiotica meengenomen plus betadine-zalf. Betadine leek me, na jullie reacties, in dit stadium het beste.

Heb thuis wat water gekookt en daar vanochtend de wond mee schoon gespoeld. M'n gevoel zegt me nu dat ik er niet al te veel mee moet gaan rommelen dus heb de zalf langs de randen van de wond gesmeerd en maar niet in de wond zelf. Denk inderdaad dat de antibiotica nu van binnenuit z'n werk moet gaan doen en ik moet zeggen dat de wond er vanochtend ook alweer een stukje beter uitzag. Het lapje vlees wat loshing, was nu al wat verschrompeld dus hoop dat dat zichzelf oplost en dat het netjes geneest. Zonder dat er iets weggesneden hoeft te worden.

Als ik in de wond kijk zie ik dat 't nog wel aan het rommelen is. Maar dat zal nog wel een tijdje zo zijn denk ik. De zwelling die er zat was vandaag ook alweer wat minder en daar wilde Tamara toch ook nog even de nadruk op leggen door ineens tijdens onze dagelijks wandelingetje te gaan showen! Staart omhoog en verheven draf (jaaa, de showgirl komt alweer langzaam naar boven). In ieder geval geeft ze zo gelijk aan dat ze zich alweer wat beter kan bewegen.

Voorlopig zijn we dus 'aan de betadine-zalf' en schoonhouden met water en antibiotica 2x daags. De omgeving van de wond voelde nog hard aan, maar na de zalf was dat al een stuk minder. Denk wel dat het goed is als dat nu ook lekker soepel blijft. Heel erg bedankt voor jullie reacties, voor het meedenken en ik houd jullie uiteraard op de hoogte!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

jiske
    Guest

Wat ik graag wil aanvullen omdat ik het nu van meerdere dierenartsen gehoord heb:

Acederm is troep! Nooit gebruiken!

Het plakt waardoor er weer vuil op de wond komt, en het sluit vanwege het plakkerige de wond teveel af.

Er zijn veel betere alternatieven die hier inmiddels al genoemd zijn.

Honingzalf is ook heel goed om wildvlees te voorkomen en om de wond mooi te laten dichten. Licht antibiotisch.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dank je voor je reactie Jiske. Ik heb honingzalf inmiddels op mijn lijstje bijgevoegd
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Tja... maar het punt is wel dat Linda's paard met antibiotica behandeld wordt en zoals algemeen bekend werkt dat meestal overheersend t.o.v. de niet-reguliere middelen. Als Tamara niet met antibiotica behandeld zou worden dan is een behandeling met die andere middelen zinvol.

Zalfjes smeren kan meestal geen kwaad maar het enige wat je arts nu adviseert is schoonhouden, ontsmetten en de antibiotica die je geeft moet nu zijn werk doen ( kuur niet stoppen hoor!). Persoonlijk zou ik kiezen voor Dettol of Betadine.
    antiobiotica en wondbehandeling met S-wondspray staat volledige los van elkaar.
    Ik heb vroeger ook altijd acederm etc gebruikt.

Toen onze hengst zijn been zowat kwijt was door een draadwond (gebeurd bij de vorige eigenaar in opfok) kreeg hij uiteraard ook antibiotica.
    7 weken in het ziekenhuis en het wilde maar niet genezen met acederm...

thuis bij ons was in een week genezen met silverlinde en Dr. Schaette wat de reguliere artsen in al die tijd dus niet lukte.
    Echt de dierenartsen waren versteld...

Toen ik van Owen was gevallen in maart had ik een schaafwond aan mijn hoofd en een aan mij knie van soortgelijke omvang.
    Op mijn knie deden ze jodium en mijn voorhoofd waren ze (gelukkig)vergeten.
    Thuis gekomen deed ik direct silverlinde op mijn voorhoofd.
    Na twee dagen was mijn voorhoofd glad.

Mijn knie daarentegen bleef pijn doen en genas slecht.

Zo heb ik nog legio voorbeelden....

Als je erover nadenkt... hoe kan iets chemisch je genezen in feite?
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst & NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Dank je voor je reactie Jiske. Ik heb honingzalf inmiddels op mijn lijstje bijgevoegd
    Ja, ook goeie inderdaad!
    ook bij schimmel infecties!
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst & NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi Lin,

Ik heb je topic nu pas ontdekt hier !

voorlopig zou ik niet in de weer gaan met zalfjes enzo. Dat houdt de wond alleen maar nat en sluit misschien ook teveel af ( zodat de troep er niet meer uit kan ).

Jossie had het nog over Lotagen zalf. dat is die zalf die ik voor Gam zijn stralen probeerde. Hielp niet. Maar is dus nog wel verkrijgbaar bij de da.

Tamara stond lekker te eten vanmiddag !

groetjes,

Maris

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Tamara stond lekker te eten vanmiddag !
    Hihihi, wat een vreetzakje is het nu toch ook he?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik volg het Equihof: SILVERLINDE WONDSPRAY.

Alle wonden die ik bij ons Rengel al heb moeten behandelen voor ik wondspray kende zijn nooit terug behaard geraakt. Met wondspray v/d silverlinde is de wonde in now time geheeld en mooi terug behaard. De laatste wonde die ze had was echt een vieze, redelijk grote wonde aan haar been. Ze stond toen net een weekje in de manege in een niet zo'n propere stal. We hebben trouw 3X per dag gesprayd en binnen de week was alles mooi netjes dicht.
    Trouwens dat doet me er aan denken dat ik nog eens nieuwe moet bestellen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

jaaaa, precies!

Gisteren nog had mijn man door zijn voinger geboord met de omheining opnieuw maken. (gesloopt door hengst-in-wording Ino).

Sprayen en binnen twee dagen lijkt het maar een klein oppervlakkig wondje...

Het is puur toverspul...
    5 eeuwen terug genoeg voor de brandstapel ha ha ha !!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Maar bij je man groeide er toch niet ineens ook haar op z'n vinger hihi

Als de wond straks dicht is, ga ik mijn lijstje er eens bijpakken, zo te horen goede ervaringen met Silverlinde wondspray dus

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Maar bij je man groeide er toch niet ineens ook haar op z'n vinger hihi

Als de wond straks dicht is, ga ik mijn lijstje er eens bijpakken, zo te horen goede ervaringen met Silverlinde wondspray dus
    wachten tot de wond dicht is???
    Nee, zo snel mogelijk beginnen met Silverlinde W-spray...

haar? nee, normaal gezien komt er alleen haar daar waar er oorspronkelijk al haar zat ha ha ha !

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Equihof
    wachten tot de wond dicht is???
    Nee, zo snel mogelijk beginnen met Silverlinde W-spray...
    Ja, nou, misschien niet helemaal dicht, maar in ieder geval wat dichter dan nu...vanochtend kwam er toch nog behoorlijk wat troep uit. En ik wacht de DA maandag even af voordat ik met allerlei middeltjes door elkaar ga werken

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Equihof
    haar? nee, normaal gezien komt er alleen haar daar waar er oorspronkelijk al haar zat ha ha ha !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006

okay... lees mijn verhaal van Ino nog eens... ik zal het duidelijker zeggen; die had alleen nog bot, de rest van zijn vlees en huid was weg... hij was opgeven door de DA's in het hospitaal... en thuis deden we gewoon de spray erop, klaar

Niets door elkaar heen gebruiken, enkel de spray and that's it.
    het kost je 8,75....

meer kan ik niet zeggen dus.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten