Aan mijn vraag gaat een verhaaltje vooraf....
Na zeker drie jaar te hebben stilgestaan wil ik het toch met mijn 26-jarige witje gaan proberen.
Witje (officieel Heather Lion) is een grote (1.73) stoere Ierse Hunter merrie, voormalig jachtpaard, ooit Ned. Kampioen Jachtpaarden.
Zij kwam bij ons met een buikomvang van (SCHRIK NIET !!) 2 meter 56 !!!!!
Geen enkel zadel paste, de grootste singel gekocht met singelverlengers...lukte niet om er een zadel op te krijgen. Liep ze een ronde aan de longeerlijn dan hoeste ze vreselijk en was kortademig.
Toen ik haar nét een 3 maanden had kwam ik er achter dat ze zéker 21 jaar moest zijn. Ik ben me dood geschrokken, wou haar echter niet meer kwijt en gepromoveerd tot luxe grasmaaier met dikke buik. Ik heb nooit met haar kunnen rijden.
Drie jaar heeft ze niets gedaan, alleen in de wei lopen. Wilde ik toch wat met haar gaan doen dan werd me dat al snel uit het hoofd gepraat: "gun dat paard haar pensioen".
(Inmiddels is ze volslank en ziet er fantastisch uit.)
Nu ik echter een paar Parelli-games met haar gedaan heb, merk ik dat ze helemaal opfleurt ! Ben zelfs met haar gaan wandelen en serieus...in 2 weken tijd heb ik een heel ander (temperamentvol !!!!) paard. Ik wil met haar verder en hoop zelfs ooit een rustige bosrit met haar te kunnen maken.
Nu mijn vraag:
Ze heeft dus absoluut geen spieren meer. Wat kan ik haar geven om de spieropbouw te stimuleren ?
Ze krijgt nu muesli, Luzerne, wortelen, kuil en wat gras (weidegang van 9-6).
Iedere tip trouwens tbv spieropbouw bij een ouder paard is welkom !!!
Dank je wel voor het lezen van dit lange verhaal....![]()
Bladwijzers