Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: moeilijkheden met hengst

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

moeilijkheden met hengst

Bij de hengstenhouder waar ik voor werk hebben we voor de moment 3 hengsten. Ik heb problemen met de oudste van de 3. Haukaren. Hi is van Noorwegen gekomen, en ik denk dat hij vrij weinig in de hand geweest is, wat ik vrij raar vind vermits hij wel een menproef heeft afgelegd in Noorwegen om te slagen voor het dekseizoen...

Nu mijn probleem. Haukaren is nog maar 3,5 jaar, en zeer ontstuimig. Hij is wel doodeerlijk en zal nooit bewust een mens kwaad doen.... Maar onbewust... Hij is zo onrustig en heeft zoveel energie...
    Hij weet dat hij sterk is en maakt daar ook graag gebruik van. Zo is hij enkele weken geleden gewoon met mij gaan lopen toen 'k hem met een stalhalster aan naar de wei wou brengen. Hij is toen naar de merrieweide gerent waar 'k hem echt héél moeilijk weg kreeg.... 'k heb daar staan blijten als een klein kind, want 'k zag hem al over de draad springen die wei in, met alle gevolgen en gevechten van dien... Ik kan je verzekeren, dit was de schrik van m'n leven!!!! Zoiets wil 'k nooit meer meemaken...

Dus ik dacht: ik neem m'n touwhalster, daar heb 'k meer mee te zeggen... Nix ook dus... Hij trok zich weer los, maar nu had 'k wel de poort dicht gedaan zodat hij niet naar de wei met merries kon en 'k hem gelukkig toch vrij vlug te pakken had. Maar hem op zijn eigen wei krijgen was nog niet zo simpel... Hij dribbelde, probeerde in zijn ontstuimigheid in m'n leadrope te bijten.....

Ik dacht ook... ik neem een langere leadrope (die van 22ft), dan heb 'k meer tijd om me schrap te zetten... Helpt dus ook niet... van het moment dat hij voor me uit is, dan mag 'k nog zoveel trekken als 'k wil... hij sleurt me gewoon achter zich aan, maar dit keer richting stal....

Daarna heb 'k een bitje geprobeerd, want tegen zijn kracht kan 'k echt niet op! Dat brak gewoon van het moment da'k hem uit de stal haalde...

Uiteindelijk heb 'k het halstertouw door zijn mond gestoken en mijn god, wat moest 'k walgen van mezelf... Dit is toch geen savvy.... Ik voel me er nog steeds rot over... maar dit lijkt het enige dat hem ietswat kalmeert en waardoor 'k hem kan houden... En eerlijk gezegd, hoe erg 'k ook van mezelf walg da'k dit moet doen, mijn veiligheid gaat nog altijd voor vind 'k.... Maar toch, hier voel 'k me niet goed bij....

Ik vraag me af wa'k hiermee aan moet...
    Ik zou zo graag ook willen parelliën met hem, maar 'k heb voorlopig nog geen piste, en de wei is te groot... hij trekt zich gewoon los en gaat grazen... Het duurt dan weer een half u tot een uur voor 'k hem weer te pakken heb...

Ik heb al geprobeerd undemanding time met hem door te brengen, maar ben de wei moeten uitrennen... Hij stormde gewoon op mij af....

Ik weet het, het is een kwastie van dominantie... Hij speelt met mij een dominantiespelletje en weet dat hij dat kan winnen.... Ik word soms echt bang van hem! Hij weet als geen ander om me van m'n plaats te doen gaan en maakt er een gevaarlijk spelletje van... hoe ik ook zwaai met CS en leadrope, en block met m'n lichaam... het heeft gewoon geen zin....

Ik weet echt niet meer wat te doen met hem... 'k durf nu niet meer met hem doen dan hem eten geven en van de stal naar de wei brengen en andersom, wonden verzorgen doe'k terwijl hij eet, dan is hij nog het meest rustig....

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: moeilijkheden met hengst

Ik zou het niet weten, heb geen ervaring met hengsten..en misschien klinkt dit een beetje 'grof', maar jij blijkbaar ook niet...?
    Ik bedoel, als je gaat werken met hengsten kun je wel zulke problemen gaan verwachten, Parelli zegt toch ook dat hensten pas voor L4 (?) zijn?
    En jij hebt toch nog maar L1 gedaan met Cassandra? Volgens mij ligt daar al het grootste probleem vrees ik. Nuja, ik zal je hierover niet de les gaan spellen, dat is mijn taak en mijn bedoeling niet..ik wou je gewoon graag zeggen wat mijn mening hierover is...Sorry als dit wat 'aanvallend' overkwam dus...Maar het lijkt me gewoon wat vreemd: Je gaat werken voor een hengstenhouder en je hebt een probleem dus je klopt gwn ff aan op he forum..(natuurlijk kan dit altijd, tips van anderen zijn altijd nuttig en bruikbaar, het is goed dat je hulp gaat vragen als je 't zelf niet meer weet), maar als je met hengsten gaat werken dan moet je dit soort dingen toch aankunnen...??

Nuja, dat moet jij natuurlijk helemaal zelf weten, het is niet dat ik het je niet gun Willeke, integendeel zelfs!!

Hopelijk kan iemand je hier toch goede raad geven..en veel succes verder..

Gr. Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

@ariane, het zijn niet enkel hengsten waar ik mee werk... We hebben er 3 hengsten staan, met die andere twee gaat het héél goed omdat die vanaf veulen al regelmatig in de hand kwamen: halstertje om, meewandelen aan de hand (vb naar de wei brengen, naar stal brengen, even door het water stappen,...) Dus die zijn echt goed handelbaar.

Het is voor mij de eerste keer da'k met hengsten werk. Ik heb in de zomer een weekje met hun meegedraaid, toen stond Haukaren daar nog niet, en met die andere hengsten ging het echt héél goed. Ik ben consequent genoeg, juist omdat 'k ook al regelmatig gewerkt heb met jonge paarden, onder andere Cassandra. Maar deze is echt apart. Ik zit echt met m'n handen in het haar... En ik weet dat hengsten normaal pas voor L4 zijn, maar ik kan ook niet toveren en zorgen da'k ineens L4 heb. Maar ik weet dat hier mensen op het forum zijn die toch wel al redelijk wat meer Savvy hebben als ik, vandaar ook da'k even aanklop hier op het forum. Is toch niets mis mee???

De eigenaar heeft het ook moeilijk om hem te houden. Hij is ook bij hem al ontsnapt.... Hij weet het ook niet meer en als hij hem naar de wei brengt is het ook met het touw in zijn mond.... Maar hij is niet echt bezig met Nh (wel héél erg in geïnteresseerd), maar het is juist omdat 'k al door m'n level 1 ben geworsteld dat 'k me hier zo slecht bij voel....

Ik hoop hier allesinds wel reacties te krijgen waar 'k iets mee kan doen. Ariane, niet aanvallend bedoeld, je hebt misschien wel gelijk, maar met jou reactie ben 'k nu totaal niets. Ik zit nu in deze situatie en 'k wil me uit deze situatie redden... Ik ga echt geen ontslag nemen omdat 'k problemen heb met 1 paard van de 11...

Misschien niet wat je wilt horen, maar ergens ben ik het wel met Horsefreakje eens...

Constructief zou ik je willen aanraden om deze hengst NIET op een NH manier te gaan benaderen, omdat je daar niet genoeg Savvy voor zult hebben. Je zult jezelf dan in gevaarlijke situaties gaan brengen omdat de hengst game na game gaat winnen en wellicht het recht volledig in eigen hand zal nemen: hij zal absoluut niet pikken dat iemand die duidelijk lager in de rangorde staat (HIJ IS DE LEIDER!) hem de baas wil zijn. Vergelijk het met een jonge onervaren hengst in een kudde: als hij de baas aanvalt, zal hij snel op de plek gezet worden, hij heeft geen enkele kans. Dat is de situatie waar je nu in zit...
    Als die hengst vervolgens blijft proberen, keer op keer de leiding over te nemen zonder dat hij daar daadwerkelijk toe in staat is, zal de leider hem op een gegeven moment zéér hardhandig op de plaats zetten, op een manier die de jonge hengst letterlijk de kop kan kosten. JIJ moet zorgen dat je NOOIT in die situatie terecht gaat komen!!!

Mijn advies dan ook: vergeet op dit punt NH, het is nou eenmaal niet anders. In plaats daarvan moet deze hengst door iemand met ervaring opnieuw opgevoed worden, bijvoorbeeld met gebruik van hengstenketting en straffe hand.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    @ariane,
    Het is voor mij de eerste keer da'k met hengsten werk.Maar deze is echt apart. Ik zit echt met m'n handen in het haar... En ik weet dat hengsten normaal pas voor L4 zijn, maar ik kan ook niet toveren en zorgen da'k ineens L4 heb. Maar ik weet dat hier mensen op het forum zijn die toch wel al redelijk wat meer Savvy hebben als ik, vandaar ook da'k even aanklop hier op het forum. Is toch niets mis mee???
    Willeke, dat bedoel ik nou juist. Als je met hengsten gaat werken en je hebt hier nog geen ervaring mee en je hebt alleen nog maar je L1 (officieel?) dan kun je toch wel gaan verwachten dat je op een bepaald moment in de moeilijkheden zal geraken. Parelli zegt niet voor niets dat hensgsten maar pas voor L4 zijn.
    Er is natuurlijk niets mis mee dat jij komt 'aankloppen' op het forum! Dat is net wat ik wou benadrukken in mijn reactie gisteren:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    ..en je hebt een probleem dus je klopt gwn ff aan op he forum..(natuurlijk kan dit altijd, tips van anderen zijn altijd nuttig en bruikbaar, het is goed dat je hulp gaat vragen als je 't zelf niet meer weet)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Willeke
    Ariane, niet aanvallend bedoeld, je hebt misschien wel gelijk, maar met jou reactie ben 'k nu totaal niets. Ik zit nu in deze situatie en 'k wil me uit deze situatie redden... Ik ga echt geen ontslag nemen omdat 'k problemen heb met 1 paard van de 11...
    Ik weet best dat je zulke reacties zoals die van mij nu niet kan gebruiken..maar toen je er op de Playday over vertelde had ik ook al gemengde gevoelens hierover: Ik ben natuurlijk erg blij met je, maar kun je dit wel aan...? Ik wou gewoon even mijn mening kwijt en was benieuwd hoe jij/anderen daarop zouden reageren.
    Ik hoop alleen dat je uit je problemen leert en dat dit geval je kan helpen bij je volgende moeilijk geval (er zullen er wss nog volgen..)

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Misschien niet wat je wilt horen, maar ergens ben ik het wel met Horsefreakje eens...
    Ik ben blij dat iemand mijn reactie van een positieve kant bekijkt en zich er ook kan in vinden...ik dacht haast dat ik maar wat aan het zeggen was dat op niks sloeg!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Mijn advies dan ook: vergeet op dit punt NH, het is nou eenmaal niet anders. In plaats daarvan moet deze hengst door iemand met ervaring opnieuw opgevoed worden, bijvoorbeeld met gebruik van hengstenketting en straffe hand.
    OF nog beter: Iemand zoeken die wél genoeg Savvy heeft om deze jonge hengst wat manieren bij te leren..maar dat zal wss hel moeilijk/onmogelijk zijn in dit geval?

Gr. Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Wat vervelend voor je Willeke.
    Maar ik zou dus zo een hengst ook "normal" aanpakken.
    Als je de hengsten van jongs af hebt zoals die andere 2 is het een heel ander verhaal van jongs af win jij dan de games. Bij zo een grote kerel maak je vrees ik weinig kans om games en respeckt te winnen.
    Dyco is nog maar 2.8 jaar en een maand geleden won hij ook te vaak een game van me. Ik had t geluk Cinthe meteen in te kunnen schakelen en door haar weet ik dan wat ik moet doen.
    Ik zou dus in jou geval geen nh doen met deze hengst of een ervaren iemand erbij halen die je kan helpen.
    In ieder geval heel veel suc6 !
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk eigenlijk dat het vrij simpel is Willeke. Als jij deze hengst niet aankan en dit tot gevaarlijke situaties leidt, dan moet je je handen van hem af houden. Als er iemand op die stal aanwezig is die wél goed met hem kan omgaan, kun je misschien met die persoon meekijken en van hem/haar leren hoe je met dit paard om kunt gaan. Als zo iemand er niet is, dan komt het er dus op neer dat niemand op jouw stal met dat paard om kan/durft te gaan en dan lijkt het mij heel redelijk dat jij zegt dat je dit paard niet meer in handen wilt hebben omdat het te gevaarlijk is. Je schrijft al dat de eigenaar hem zelf ook niet kan houden. Dus die zal dan in elk geval wel begrijpen waar je het over hebt. En ik neem aan dat hij ook niet op ongelukken zit te wachten... Ik zie het overigens vooral ook als een taak van de eigenaar om zijn paard op te voeden. Ik weet niet precies wat jouw functie is op die stal? Ben je aangenomen om paarden te trainen?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik ben het helemaal eens met Marja! Als hij echt gevaarlijk en dominant doet en jij hebt schrik en kan niet goed met hem overweg en je hebt geen ervaring met hengsten,dan is het het best dat je ofwel iemand hem laat heropvoeden ofwel doe je niks met hem en laat je het over aan de eigenaar.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Mijn functie daar is de paarden verzorgen, en eventueel als 'k het zie zitten ermee rijden en jonge paarden helpen opleren... Ik moet dat dus niet alleen doen.

Wat ik vooral doe nu, omdat er nog geen piste is, is de paarden van de wei naar de stal brengen (de jonge paarden en de hengst) om ze bij te voederen, de paarden hooi geven, en eventueel wondjes enz verzorgen.

Ik had eerst ook problemen met eten geven, hij dook gewoon de emmer in en kon niet wachten tot 'k de emmer leeg gemaakt had in de voederbak. Ondertussen heeft hij geleerd toch al voor mij opzij te gaan en te wachten tot 'k z'n eten in zijn voederbak gedaan had. Dus op dat gebied heb 'k wel al gewonnen... Het is vooral het naar de wei en naar de stal brengen dat het probleem is... Hij is niet van de kwaadste en laat zeker geen vals gedrag zien, maar is vooral ontstuimig en daardoor juist zo gevaarlijk....

Probleem is dat ik daar overdag alleen ben, en hoe dan ook, Haukaren moet echt de wei op... Als we hem op stal laten staan, dan is hij al helemaal niet meer te houden als hij dan eens uit de stal mag.... Voor de rest doe'k eigenlijk niet veel met hem. Dat laat 'k aan Johan over... Hij heeft meer ervaring met Hengsten, maar ook hij kan hem met moeite aan...
    Het is dus ook niet de bedoeling da'k hem ga trainen... Maar ik ben blij dat jullie zeggen da'k hem dan best op de normal manier aanpak... Ik voelde me gewoon zo slecht met dat touw door zijn mond, maar als dat het enige is dat m'n veiligheid garandeert, tjah... Hoe erg 'k het ook vind, misschien is het dan beter zo.

Tuurlijk heeft Ariane gelijk... ik heb niet de Savvy om met deze kerel om te gaan... maar kan daar moeilijk iets aan veranderden nu. Ik ben ook niet van plan om hem te gaan trainen, maar 'k wil vooral tips voor die momenten da'k met hem moet omgaan zoals van en naar de wei brengen.

Ik ben blij dat jullie ook zeggen da'k hem op de normal manier moet benaderen... Dat stelt m'n geweten een beetje gerust... Ik vond het zo vreselijk dat 'k hem van en naar de wei moest brengen met dat touw door zijn mond.... Maar misschien is dit dan toch het beste als dat mijn eigen veiligheid niet in het gedrang brengt.
    Het was daarmee da'k jullie mening vroeg....

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja als het met een touw door zijn mond wel lukt, dan lijkt mij dat idd toch niet zo'n slechte oplossing hoor. Het valt misschien niet onder je idee van "natural", maar dat is over het erf gesleurd worden door een woeste hengst ook niet... En ik denk op zich ook niet dat je het paard er schade mee berokkend.

Ik zou er echter wel op hameren dat de eigenaar dit paard op gaat voeden!

PS: Klinkt verder trouwens wel als een superleuke job zeg!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik zou er echter wel op hameren dat de eigenaar dit paard op gaat voeden!
    Dat is de bedoeling ja Hij begreep mij wel toen 'k zei da'k het niet zag zitten om met deze hengst te beginnen trainen... Met die andere twee is dat geen enkel probleem.... Die van 3 jaar heb 'k zelf onder zadel gebracht (maar heb hem nog niet echt doorgereden) en die is nu naar een vriend om opgeleerd te worden voor de koets. Die moet 'k in februari voorbrengen op de hengstenkeuring....

Haukaren moet dan ook mee naar de hengstenkeuring, maar dat laat 'k over aan de eigenaar.... Ik heb al gezegd da'k dat niet zag zitten om hem klaar te maken voor de keuring. Zijn manen wil 'k nog wel knippen als hij vaststaat buiten, en hem poetsen wil 'k ook wel doen, maar hem opleren voor de keuring, nee dat laat 'k over aan de eigenaar.

Ik ben blij dat je zegt dat je denkt dat dat touw door z'n mond hem geen schade zal berokkenen, want dat was m'n grootste zorg... 'k had zoiets van: stel nu dat hij onder zadel of voor de koets komt, gaat hij dan niet kei hard in de mond zijn?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk dat het wel mee zal vallen met dat hard worden in de mond. Je gebruikt toch een touw, en geen ketting ofzo? Maar stel dat dat nou wel zo is, dat hij minder gevoelig wordt in zijn mond... Ik denk niet dat het dan jouw schuld is. Want je hebt volgens mij niet zo heel veel keus. Het is óf dit, of het risico lopen zélf gewond te raken, of wellicht een ravage op het terrein omdat die hengst daar los overheen gaat in zijn eentje...

De eigenaar kan er ook voor kiezen zijn paard zelf op te voeden, of te zorgen dat jij hier hulp bij krijgt.
    Maar ik begrijp dus dat hij dat ook gaat doen omdat het paard klaargemaakt moet worden voor de keuring. Dan moet hij toch ook leren netjes aan een halster te lopen. Dus wellicht zal het binnenkort wel beter gaan? En misschien kun je dan eens samen met de eigenaar wat oefenen met dit paard?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Wat rot Willeke!
    Weet Johan er geen raad mee? Met Ardal (of welke was het ook alweer die ik kende) had ie ook nooit problemen.
    Maar ik zou voorlopig dat 'trukje' met de koord blijven toepassen tot hij wat ingetoomd is. Jou veilig moet eerst komen!
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Neen johan weet er geen raad mee... Bij hem trekt hij zich ook los en zet het dan op een lopen richting merries.
    Met den ardal had hij idd geen problemen, maar die had hij al van jongs af aan... Die was veel in de hand geweest, vandaar dat die zo braaf was.

Met Haukaren zal dat ook wel komen, maar hij moet hem dat allemaal leren, want hij wint het gewoon van mij... Johan moet hem zelf ook een touw door z'n mond steken om hem te kunnen houden... Maar het is zoals marja zegt: binnenkort moet hij naar de keuring, dus dan zal hem wel manieren geleerd worden....

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten