Bij de hengstenhouder waar ik voor werk hebben we voor de moment 3 hengsten. Ik heb problemen met de oudste van de 3. Haukaren. Hi is van Noorwegen gekomen, en ik denk dat hij vrij weinig in de hand geweest is, wat ik vrij raar vind vermits hij wel een menproef heeft afgelegd in Noorwegen om te slagen voor het dekseizoen...
Nu mijn probleem. Haukaren is nog maar 3,5 jaar, en zeer ontstuimig. Hij is wel doodeerlijk en zal nooit bewust een mens kwaad doen.... Maar onbewust... Hij is zo onrustig en heeft zoveel energie...
Hij weet dat hij sterk is en maakt daar ook graag gebruik van. Zo is hij enkele weken geleden gewoon met mij gaan lopen toen 'k hem met een stalhalster aan naar de wei wou brengen. Hij is toen naar de merrieweide gerent waar 'k hem echt héél moeilijk weg kreeg.... 'k heb daar staan blijten als een klein kind, want 'k zag hem al over de draad springen die wei in, met alle gevolgen en gevechten van dien... Ik kan je verzekeren, dit was de schrik van m'n leven!!!! Zoiets wil 'k nooit meer meemaken...
Dus ik dacht: ik neem m'n touwhalster, daar heb 'k meer mee te zeggen... Nix ook dus... Hij trok zich weer los, maar nu had 'k wel de poort dicht gedaan zodat hij niet naar de wei met merries kon en 'k hem gelukkig toch vrij vlug te pakken had. Maar hem op zijn eigen wei krijgen was nog niet zo simpel... Hij dribbelde, probeerde in zijn ontstuimigheid in m'n leadrope te bijten.....
Ik dacht ook... ik neem een langere leadrope (die van 22ft), dan heb 'k meer tijd om me schrap te zetten... Helpt dus ook niet... van het moment dat hij voor me uit is, dan mag 'k nog zoveel trekken als 'k wil... hij sleurt me gewoon achter zich aan, maar dit keer richting stal....
Daarna heb 'k een bitje geprobeerd, want tegen zijn kracht kan 'k echt niet op! Dat brak gewoon van het moment da'k hem uit de stal haalde...
Uiteindelijk heb 'k het halstertouw door zijn mond gestoken en mijn god, wat moest 'k walgen van mezelf... Dit is toch geen savvy.... Ik voel me er nog steeds rot over... maar dit lijkt het enige dat hem ietswat kalmeert en waardoor 'k hem kan houden... En eerlijk gezegd, hoe erg 'k ook van mezelf walg da'k dit moet doen, mijn veiligheid gaat nog altijd voor vind 'k.... Maar toch, hier voel 'k me niet goed bij....
Ik vraag me af wa'k hiermee aan moet...
Ik zou zo graag ook willen parelliën met hem, maar 'k heb voorlopig nog geen piste, en de wei is te groot... hij trekt zich gewoon los en gaat grazen... Het duurt dan weer een half u tot een uur voor 'k hem weer te pakken heb...
Ik heb al geprobeerd undemanding time met hem door te brengen, maar ben de wei moeten uitrennen... Hij stormde gewoon op mij af....
Ik weet het, het is een kwastie van dominantie... Hij speelt met mij een dominantiespelletje en weet dat hij dat kan winnen.... Ik word soms echt bang van hem! Hij weet als geen ander om me van m'n plaats te doen gaan en maakt er een gevaarlijk spelletje van... hoe ik ook zwaai met CS en leadrope, en block met m'n lichaam... het heeft gewoon geen zin....
Ik weet echt niet meer wat te doen met hem... 'k durf nu niet meer met hem doen dan hem eten geven en van de stal naar de wei brengen en andersom, wonden verzorgen doe'k terwijl hij eet, dan is hij nog het meest rustig....
Bladwijzers