Bekijk Poll Resultaten: Ben jij Parelli fan?

Stemmers
68. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    41 60,29%
  • Nee

    11 16,18%
  • Neutraal

    15 22,06%
  • Geen mening

    1 1,47%
Pagina 11 van de 12 EersteEerste ... 9101112 LaatsteLaatste
Resultaten 151 tot 165 van de 180

Topic: Bijna allemaal Parelli fans?

  1. #151
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Rutger, het is handig als je jezelf niet in een post onderuit haalt .

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    En omdat Marianne toevallig de laatste was die iets dergelijks zei maakte ik daar maar een quote van. Maar dat was voor het witte poesje al voldoende om de klauwen alvast uit te slaan. En bij de volgende zin weer uit te halen.
    Hier deel jij een kat uit richting Marianne met een denigrerende woordspeling, die verre van respectvol overkomt op mij in ieder geval, en vervolgens beweer je:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Val je dan terug tot agressie? Of blijf je kalm en bewaar je de rust?
    Ik denk dat de meeste hier voor het laatse kiezen.
    Maar waarom gaat het dan van mens tot mens, ineens zo anders.
    Wie bewaart hier de rust? Wie valt er terug op agressie? In dit geval van bovenstaande jij Rutger, dus bij deze haal je jezelf genadeloos onderuit.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    laat staan dat er een rode lijn (behalve het ontbreken ervan) te ontdekken is, helaas...
    Een rechte rode lijn is er ook naar mijn idee niet, maar wanneer je die rode lijn in een boog om het geheel heen legt valt bijna alles op zijn plaats.
    Ja, en als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje.
    Dit soort prietpraat kom ik in mijn vakgebied ook vaak genoeg tegen, praten om het praten, niet om iets te zeggen. Ik heb intussen sterk het idee dat je teksten produceert om te provoceren, reacties uit te lokken. Het is mij (en ik denk vele anderen) een raadsel waarom je dit doet. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit voor de aandacht die het oplevert doet, maar kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je geniet van alle reacties die je krijgt.

    Dus Rutger, misschien is het handig om eens to the point te komen en er een volwassen discussie van te maken die ergens over gaat, in plaats van op subtiel provocerende wijze zinnen van anderen uit de context te halen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  2. #152
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Ik heb met bewondering en verwondering 8 pagina´s gelezen en pas nu voel ik dat ik ook even iets mag zeggen

    Rutger je lijkt sprekend op mijn moeder....of je nou wil of niet
    Die kan ook uren praten en niks zeggen....en dan ook allemaal one liners en lastige woorden, van de hak op de tak enz!

    Ik heb eerder met dit bijltje gehakt en die hakte zo het laatste draadje met mijn moeder door omdat ik dacht dat ik gek aan het worden was....
    Maar dat was helemaal niet zo

    Nu vertellen we alleen nog oppervlakkige dingen tegen elkaar...blijkbaar hebben we dat stadium bij jou al lang geleden bereikt
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #153
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Toen 'k vorige keer iets poste in dit topic, had 'k het hele topic nog niet doorgelezen. Vandaar dus de rare on topic reactie tussen alle anderen.

    Ik heb me nu eens de tijd genomen om deze 8 pagina's door te lezen en 'k vond het eigenlijk een héél interessante discussie. Veel dingen zijn me duidelijker geworden, en andere dingen kan 'k nu ineens niet meer plaatsen....

    Om even te reageren op rutgers reactie waarom hij op dit forum terecht gekomen is als 'k het goed begrepen heb:
    Je zei dat het een beloning was dat door jou hulp anderen mensen ook begonnen te helpen.
    Eigenlijk vind 'k dit prachtig!
    Misschien vinden anderen op dit forum dat normaal, maar ik niet.
    Ik heb jaren op manège gereden en het enige dat daar gebeurde was iedereen bekritiseren en als het even kon belachelijk maken.
    Als er iemand was die zijn paard niet de baas kon of problemen had met z'n paard werd er gewoon mee gelachen. Volgens die mensen van de manège had je te weinig kennis van paarden. Zij zouden dat zo of zo oplossen. Jaren lang deed ik hierbij mee.... tot er een moment was dat 'k bij mezelf dacht van: ja, je zou dat wel zo of zo oplossen, maar wie zegt dat dat wel werkt bij dat paard? Dat weet je pas nadat je het geprobeerd hebt? Misschien is het paard in kwestie niet eenvoudig en heb je er niet voldoende kennis voor om hem te benaderen. Maar dat kan je enkel weten als je anderen helpt, zo doe je ervaring op met verschillende paarden. Want zo'n eigenaarspaard op de manège is iets héél anders dan die suffe manègeknollen (wil nu niet respectloos spreken over manègepaarden, want ik bewonder hun! Ik bewonder hun doorzettingsvermogen dat ze ruiters die constant slaan, schoppen, rukken in de mond en toch blijven deze paarden dat verdragen.), maar feit is dat zo'n eigenaarspaard anders is. Dikwijls frisser omdat ze 23u op stal staan en eens 1 uurtje eruit mogen.
    Als je dan anderen helpt en je merkt dat die anderen op hun beurt weer anderen helpen is dat toch het mooiste geschenk dat je kan krijgen lijkt mij. Op veel manèges is dat niet vanzelfsprekend, en door deze gang van zaken worden eigenaars veel te trots om hulp te vragen, en hun paard moet dat dan maar bekopen...; Dat lokt dan weer negatieve reacties uit van toeschouwers.... Dat is de reden dat ik gestopt ben met op een manège te rijden.... dat zorgt ervoor dat velen onder ons zo negatieve ervaringen hebben met manèges. Maar Rutger laat zien dat het ook anders kan en ik vind dat we dat moeten bewonderen.

    Ondanks zijn nogal arrogante manier van binnenvallen hier op het forum ben 'k er zeker van dat hij als mens ons nog wel het één en ander kan leren.

    Rutger, ik heb ook al in je voorsteltopic gereageerd, maar ik ben daarop gekomen door de link naar je voorsteltopic hier in dit topic. Dus had nog niet alles gelezen. Dus nogmaals Welkom en 'k ben er zeker van dat je hier wel enkele positieve bijdragen kan leveren aan dit forum.

    Edit: spellingsfout eruit gehaald

  4. #154

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Equihof
    eh Rutger... als mijn hengst ongevraagd mijn persoonlijke ruimte in komt en me aanvalt haal ik uit... niet alles vernietigend hard, maar wel genoeg om me te verdedigen. Ik moet het vege lijf beschermen om ook mijn andere 10 dieren nog te kunnen verzorgen/onderhouden...

    Zo voelde ik mijn paarden en een bekende van me die ik zeer op prijs stel en bewonder door jou aangevallen.

    snappie?

    Soms begrijp ik niet waarom hengsten plots aan vallen... en soms begrijp ik niet waarom mensen plots aanvallen... zo ook in jouw geval Rutger.

    Je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven aangaande mijn vragen over clicker training... bijvoorbeeld.
    Intresante reactie Ik had het over ergens tegen in gaan, maar blijkbaar ervaarde jij het als een aanval(absoluut niet nagatief bedoeld). Welke vragen bedoel je precies? Of ik zelf wel eens heb geclickerd. Nee, dat heb ik nog nooit gedaan.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    van de hak op de tak
    Soms lees ik de reacties maar heb ik niet de tijd om direct te reageren. In de tijd die er dan tussen zit denk ik na over hetgeen geschreven is en wat ik zal gaan schrijven. Ik denk dat hierdoor helaas een aantal stappen weg vallen. En ik ben nou eenmaal geen schrijver

  5. #155
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2006
    Locatie
    Riemst, België
    Berichten
    138

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Of ik zelf wel eens heb geclickerd. Nee, dat heb ik nog nooit gedaan.
    Nou, dan zijn we bij de kern van mijn lichtelijke frustratie aangekomen.

    Met welk recht kraak je deze methode dan af zonder er ook maar de minste ervaring te hebben hiermee? (wat ik exact verwachte, anders zou je niets eens zo'n opmerking plaatsen!)

    Mag ik je er aan herinneren dat je aldus mijn paarden heb beschuldigd van wraatzucht.
    En DAT waarde Rutger kan ik niet overmijn kant laten gaan.

    en als je mijn paarden kende had je nu het schaamrood op de kaken...

    Wat 'tegen je in gaan' en 'aanvallen' betreft met hengsten... het een over lapt het ander en het een kan overgaan in het ander indien je niet adequaat kan reageren.
    Equihof, de winkel èn webshop voor Klassieke Rijkunst & NH ~ Trainingen met bekende trainers uit binnen en buitenland ~www.equihof.be

  6. #156

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Rutger, je begon leuk, maar het word nu een beetje saai.. kom je nog eens to the point, als die er al is..
    Of ben je gewoon een soort mannelijke DolleMina?

  7. #157

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Daar ben ik weer . Iets later dan geplant dat wel.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    kom je nog eens to the point, als die er al is..
    Vooruit dan maar, the Point:

    Ik vroeg me af wie er ongeveer hetzelfde denkt over Horsemanship als ik. Simpel he
    En mag diegene dan niet clickeren? Tuurlijk wel.
    En moet die dan op parelli kotsen? Nope.

    Wat ik zocht was een beetje diepgang. Ik kan me voorstellen dat wanneer je van engelse dressuur overstapt naar PNH dat dat een maga cultuurshock oplevert. Ik rij nu al een tijdje western en ik denk dan iedereen die een westernproefje kan rijden Level 1 makkelijk kan halen. Dat voor andere level 1 wel iets nieuws is is natuurlijk prima. Maar het blijft allemaal zo oppervlakkig. Want wat is nou het wezelijke verschil tussen de niveaus bij dressuur en de levels van parelli. Er worden wedsrijdjes gehouden binnen een categorie. Bij dressuur krijg je een lintje, bij parelli krijg je een andere kleur savy string. "What other people think of me is none of my business" primma uitspraak van Pat Parelli, zeker als het je echt lukt om zo te denken. Maar dan duidelijk aan de andere laten zien welk level je hebt
    Ik denk dat het verscheel in de eerste levels vooral zit in het diervriendelijke, wat absoluut niet verkeert is als je ziet hoe paarden soms worden behandeld. Grappiger wordt het alleen dat uit onderzoek is gebleken dat paarden, integenstelling tot de meeste andere dieren, vaker de juiste keuze maken wanneer ze "gestraft" worden voor fouten dan beloont worden voor de goede. Dit betekent overegens niet dat ik niet streef naar een diervriendelijke training. Maar dit alles terzijde.

    Ik was zondag op de horse experience in amsterdam. Daar gaf Eddy Modde een demo samen met twee leerlingen. Aan het eind van de demo gooide hij een paar dvd's naar het publiek. Daarbij schrok zijn paard en rende weg, kan gebeuren. Maar wat daarna gebeurde vind ik zo typisch voor het grootse deel van (P)NH. Zijn paard werdt net zolang bij de andere weg gestuurd totdat hij weer bij Eddy stil stond.
    Of dit nou wel of geen positive reinforcement was boeit mij eigenlijk niet zo. Waar het mij wel om gaat is dat het gewoon een vorm van conditioneren is. Wat ook bij engelse dressuur wordt gebruikt, ook bij western en ook bij 'Natural' Horsemanship.


    Wat mij pas echt mooi lijk is met een man(mag ook vrouw zijn ) of 10 in een bak gaan staan en daar dan een paard bij los gooien dat nog nooit één van de mensen heeft gezien. En dat het paard dan daatwerkelijk zelf kiest welk persoon hij wil volgen. Puur op de persoonlijkheid van dat persoon.


    De weg daar naartoe zal alleen heel lang zijn. En zeker niet in hapklare brokken worden aangeboden. Maar ik denk dat dat de kern is, jezelf, en niet het conditioneren van je paard.

  8. #158
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Ik rij nu al een tijdje western en ik denk dan iedereen die een westernproefje kan rijden Level 1 makkelijk kan halen.
    Oh lieverd....hier ben ik gestopt met lezen, begrijp je dat? Ik heb mensen gezien die spins, rollbacks, sliding stops enzovoorts rijden, maar geen benul hebben van respect en vertrouwen. Niet begrijpen wat het belang is van het verminderen van de opposite reflex van je paard en hóe je dat doet.
    Ik vindt het eerlijk gezegd nogal arrogant klinken, een beetje het; "ik deed al NH voor ze het een naam gaven" gelul. Sorrie, maar daar krijg ik altijd enórme opposite reflex van.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  9. #159

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Wat mij pas echt mooi lijk is met een man(mag ook vrouw zijn ) of 10 in een bak gaan staan en daar dan een paard bij los gooien dat nog nooit één van de mensen heeft gezien. En dat het paard dan daatwerkelijk zelf kiest welk persoon hij wil volgen. Puur op de persoonlijkheid van dat persoon.
    dat is precies zoals het er aan toe gaat als je een clinic bij Pat in amerika volgt.

  10. #160

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Staat daar toevallig een video van online? Lijkt me wel gaaf om te zien.

    Maar waarom dan in de weer met wortelstokjes, touwhalsters en savvy strings? Of een ander voorbeeld: "You must think the Seven Games are the only answer I have for every problem! While it's not the only answer, it is always the first step."

    Naar mijn idee allemaal truucjes die wel op de natuur gebaseerd zijn, en waarschijnlijk allemaal wel werken. Maar het legt de verantwoordelijkheid bij iets heel gemakkelijks, je kennis.

  11. #161
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Zou hier wel een leuk antwoord willen neerzetten, maar 'iets' weerhoud me ervan
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #162
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rutger
    Maar het legt de verantwoordelijkheid bij iets heel gemakkelijks, je kennis.
    ja duuuh, bij wat ander?
    Horses and Live, It's all the same to me...

  13. #163

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Zou hier wel een leuk antwoord willen neerzetten, maar 'iets' weerhoud me ervan
    Laat je niet weerhouden, ik ben benieuwd.

  14. #164
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Gevoel? ('k denk dat dat het antwoord zal zijn ).
    Ik denk dat het makkelijker is gevoel te ontwikkelen als je kennis hebt. Oftewel; je begint bijv. met parelli, doet kennis op, en door veel te oefenen leer je op een bepaalde manier denken en het gevoel ontwikkelt zich dan vanzelf.
    (zooo, en nu heb ik ook even iets geschreven ).

  15. #165

    Re: Bijna allemaal Parelli fans?

    Ik denk dat kennis je juist kan verhinderen bij het ontwikkelen, of nee beter gezegd, luisteren naar je gevoel/intuitie.
    Door enkel veel te oefenen krijg je de opgedane kennis prima onder de knie. Maar voel je ook wat je paard doet? En voel je wat je zelf doet? Of vertrouw je meer en meer op je kennis omdat je deze steeds sterker aan het ontwikkelen bent en vergeet je objectief te kijken naar hoe je te werk gaat?
    Want hoe meer je iets onder de knie krijgt, hoe meer je je de aandacht ervoor verliest.

    Verder heb ik de afgelopen alweer 9 pagina's vol verbazing gelezen.

    Ik ken Rutger toevallig heel erg goed, sterker nog, na zijn (en mijn) ouders het langst. En ik ben sterk van mening dat menigeen nog wat van 'm kan leren.

    En andersom ook; hij heeft ook genoeg te leren, zoals ieder mens. En ok, de meeste mensen komen een groep nieuwelingen binnen en stellen zich netjes voor, hij niet. En vooruit, zijn manier van een tikkeltje provocerende teksten plaatsen/topic openen zou niet de mijne zijn, maar goed.

    Als je daar nou eens doorheen zou kijken en je nekharen weer netjes glad zou strijken, lees dan eens zijn teksten goed.

    De verschillende wijsheden die hij hier heeft geplaatst zijn misschien niet van het kaliber, lezen en toepassen. Zoals dit (niet aanvallend bedoelt, voordat ik dadelijk ook in iemands persoonlijke ruimte kom) bij Parelli vaak wel het geval is.

    En ik denk dat we daar bij de essentie van de vele uitspraken van Rutger aan zijn gekomen: Gaan we mee in het ontwikkelen van kennis en krijgen we voor ieder "kunstje" wat we doen een lintje/kleurtje/vlaggetje/sticker of gaan we een stapje verder en verdiepen we ons ook in het vertrouwen op en ontwikkelen van de intuitie?

    groetjes,
    Irene
    Wanneer ik achter mezelf aan loop, vertraag ik mijn tempo.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •