Tja de titel zegt het zelf, het lukt nog steeds niet al wat ik probeer mislukt. Ik heb enkele maanden geleden nog eens een topic gehad.
Ik schets kort:
jan 2005, Dareng (roepnaam Rengel), Arabische volbloedmerie 11 jaar gekocht. Ik reed en werkte puur normal Dareng had haar opvoeding ook normal gekregen.
Ik longeerde dus soms. Vooral omdat ze uit conditie was en haar rug en achterhand wou aansterken. Ging goed, plots begon het mis te gaan ze begon het leiderschap over te nemen (lees wegstormen, bokken, kappen,...). Eerst bij de dochter dan ook bij mij
Het werd herfst en even plots nam ze ook tijdens het rijden leiding over. Geen piste in de winter dus ook niet meer gereden
Feb. - Maart 2006: gestart met Parelli Grondwerk onder de deskundig leiding van SKEY. In heb begin een beetje gesukkelt maar al snel leerde ik dat de fout bij mij lag. Foute lichaamstaal, niet consequent genoeg. Ondertussen nog een cursus paardenpsygologie gevolgd.
Een gans jaar hard gewerkt en ik merk nu wel het nodige respect en leiderschap over ons Rengel. Alle 7 games gaan perfect, allemaal op fase 1. Alles wel in stap!
Maar.... circling vergeet het gewoon, het wordt erger en erger. Eerst ging het de goede kant op. Stap ging short en long range, zelfs van hand veranderen door disengage de hindquarters. Draf ging minder maar langzamerhand begon het te gaan. Tot plots niks meer. Wat doet ze, zodra ik draf vraag draait ze vliegensvlug haar achterhand en geeft me twee oogjes. IK KRIJG ZE MET GEEN STOKKEN WEG VAN ME WEG! Rechterhand soms nog wel, links helemaal niet meer. Ze vertoont dus geen RB gedrag meer. Maar ze staat daar gewoon, geen actie niks, twee lieve rustige oogjes.
Ondertussen een beetje met clickertraining begonnen, gaat ook perfect.
Dan heb ik een poging gedaan tot loswerken in de piccador afgemaakt in de bak. De eerste sessie ging moeilijk, tweede sessie was perfect. Ze reageerde mooi op mijn life up en het stemcomando draf dat ze reeds kende. Overgang stap-draf en draf-stap ging perfect.
Ik dacht nou dan probeer ik het zo. Fout gedacht, derde sessie moeilijk, vierde terug een ramp. Steeds geeft ze me twee oogjes, ik zet ze dan terug achteruit, probeer haar voorhand weg te krijgen door te senden en met men stick of men touw tussen haar hoofd en schouder te raken, maar niks, ze blijft leuk bij mij staan. Als ik ze soms toch weg krijg is ze heel boos en wel RB, dan is ze helemaal van de kaart maar toch staat ze binnen de minuut terug bij mij. Ik heb al een poging gedaan door ze te porky-pinen met de stick zelfs dan niks. Met zo'n twee lieve oogjes komt ze steeds terug.
Ik weet het niet meer!
Nog een ding: aanzetten tot draf is in alle games en tijdens het rijden moeilijk. Lichaamelijk heeft ze een beetje moeilijk met gebruik links achter door stijfheid. Ze is in behandeling bij de osteo. Dus dit verklaart wel waarom ze van nature niet zo graag draaft. Maar alles zit nu terug goed los en we zijn op hele goede weg. We moeten haar spieren en gewrichten loswerken door over schuine balkjes te stappen en als dat gaat ook te draven. Stap gaat nu goed, dus circling of los in de bak in draf zou de oplossing zijn.
Toch nog een ding: er is al een mailtje naar Skey vertrokken met als titel huuuuuuuuuuulp![]()
Bladwijzers