Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 76

Topic: Problemen en hulp nodig

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Problemen en hulp nodig

Hey allemaal

4 maanden terug heb ik een 6-jarige (vermoedelijke) quarab gekocht.
    Western geleerd. Ikzelf deed toen ook pas aan western.

Maar naarmate de weken vorderen voel ik dat de band steeds slechter word.
    Het lijkt echt alsof ze niets van mij moet weten.
    Als ik met der rij, haar longeer of speel met haar in de piste, heeft ze alleen oog voor de uitgang en loopt er meteen naartoe indien mogelijk.

Ze laat zich amper aaien en zou eerder gaan lopen inplaats van zelf te komen.
    Ik heb al vanalles geprobeerd. Ze krijgt veel aandacht want ik ga elke dag haar stal uitmesten. Dan word ze ook altijd gepoetst, en als het weer het toelaat mag ze op de wei of in de piste.
    ze krijgt regelmatig ook een lekkere wortel.

Ik weet echt niet meer wat ik met haar moet aanvangen. Het lijk wel alsof ik niet de juiste persoon ben voor haar.
    Ergens hebk het gevoel da ik der moet verkopen, zodat ze naar iemand kan gaan die haar wel alles kan geven maar ergens krijg ik het niet over men hart.

Ben echt ten einde raad.

Daarbij komt nog dat de westernsport eigenlijk niets voor mij is. Ik zou graag weer gaan dressuren en springen. en soms eens een wedstrijdje.
    Maar dat is met haar niet mogelijk. Ze is een redelijk zenuwachtig type.
    Zelfs als ik haar ga rijdne in de piste, word ze lastig en wil ze er ook meteen weer uit.

Wat zou misschien de beste oplossing zijn?

Groetjes
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Problemen en hulp nodig

Ik geloof dat ik hier iets niet helemaal begrijp. Je wilt graag gaan dressuren en springen, maar je koopt een quarab die western getraind is? En die ook nog eens een dermate zenuwachtig type is, zodat je denkt dat je er geen wedstrijden mee kunt rijden?

Vraag 1: waarom koop je een paard dat kennelijk totaal niet voldoet aan jouw wensen?

Vraag 2: staat dit paard dag en nacht op stal? Dat zou dan wel eens een verklaring kunnen zijn voor haar zenuwachtige gedrag... Paarden zijn sociale bewegingsdieren. Dit betekent dat zij het nodig hebben om contact te hebben met soortgenoten, en dat zij voortdurend moeten kunnen bewegen. Aan beide basisbehoeften wordt niet voldaan als je paard op stal staat.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik geloof dat ik hier iets niet helemaal begrijp. Je wilt graag gaan dressuren en springen, maar je koopt een quarab die western getraind is? En die ook nog eens een dermate zenuwachtig type is, zodat je denkt dat je er geen wedstrijden mee kunt rijden?

Vraag 1: waarom koop je een paard dat kennelijk totaal niet voldoet aan jouw wensen?

Vraag 2: staat dit paard dag en nacht op stal? Dat zou dan wel eens een verklaring kunnen zijn voor haar zenuwachtige gedrag... Paarden zijn sociale bewegingsdieren. Dit betekent dat zij het nodig hebben om contact te hebben met soortgenoten, en dat zij voortdurend moeten kunnen bewegen. Aan beide basisbehoeften wordt niet voldaan als je paard op stal staat.
    Ik deed graag western in het begin. Maar nu begint het steeds minder leuk te worden.
    Mijn paard staat in de nacht op stal. Overdag mag ze buiten. Ze heeft ook paarden om zich heen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, dat is in elk geval goed om te horen dat je paard overdag naar buiten mag. Staat ze buiten dan ook samen met andere paarden?

Je vindt het westernrijden nu niet meer leuk zeg je. Maar ligt dat dan puur aan het westernrijden, of aan het feit dat het niet zo lekker klikt met jou en je paard?

Je hebt haar pas vier maanden. Het kost tijd om een band op te bouwen. Doe je wel eens wat aan grondwerk met haar?

Je schrijft dat ze veel aandacht krijgt omdat je elke dag haar stal uitmest en je haar dan ook poetst en een lekkere wortel geeft. Ik zou dit echter nog niet direct onder de noemer "veel aandacht" scharen. Als je de stal uitmest heb je geen aandacht voor haar. En vindt ze het poetsen wel fijn dan? Omdat je zegt dat ze ook niet graag geaaid wilt worden?

Het is moeilijk om je vanaf hier echt advies te geven. Maar ik krijg uit jouw verhaal een beetje de indruk dat je te snel te veel van haar wilt, zonder rekening te houden met de wensen en behoeften van jouw paard. Breng je bijvoorbeeld ook wel eens tijd met haar door, zonder dat ze iets moet? Zit je wel eens bij haar in de stal of wei, ga je wel eens een eindje wandelen waarbij ze hier en daar mag grazen? Dat voorbeelden van dingen waarmee je een band met je paard kunt opbouwen.

Hoeveel ervaring heb je met paarden? Is dit je eerste eigen paard, en wat heb je hiervoor met paarden gedaan?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Het westernrijden op zichtzelf vind ik niet leuk meer.

Ik probeer grondwerk met haar, maar ze geeft daarbij geen aandacht aan mij. Wat ik ook doe, ze negeert me. Ik mag (bij bewijzen van spreken) staan roepen en tieren en springen en dansen, ze gunt me geen blik.

Ik ben al eens eerder bij haar gaan zitten terwijl ze zat hooi te eten. Maar ik was niet belangrijk. Ik heb daar meer als ene half uur gezeten.

Ze staat meestal samen met de andere buiten.

Wandelen kan ik niet met haar. Ze verschiet zeer snel. Vooral van tractors. En die rijden er veel rond.

Ik rij ongeveer 12-13 jaar. Zij is mijn 3de eigen paard.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Krijg ook het idee dat je een paardje hebt getroffen waar je een grote zak geduld voor moet leren krijgen. Spending undemanding time. Lots of it. En dan alleen maar mooie dingen denken terwijl je dat doet. Misschien straal je onbewust al iets negatiefs naar haar uit. Geen initiatief nemen tot lichamelijk contact, en niet de hele tijd naar haar kijken. Zoiets. Denk ik. Wil je de uitdaging nog wel aangaan met haar? Wat deed je voor je western ging rijden? Reed je Engels of deed je al aan NH met de andere paard(en)? Ik wens je in ieder geval veel succes. Heb je een foto van d'r? Ben wel nieuwsgierig geworden naar haar!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je les? En dan met name in het grondwerken?

Grondwerken kan enorm bijdragen in het verbeteren van je band met je paard. Toen ik mijn paard net had, kon ik niet alleen met hem buitenrijden (hij liep niet; we kwamen het erf niet eens af) en in de bak was ook een ramp: hij wilde alleen maar naar de uitgang. Door het doen van grondwerk en dus veel leiderschapsspelletjes, heb ik langzamerhand het leiderschap voor mijn paard verdiend waardoor hij mij nu wél de moeite waard vindt, en hij ook echt wÃ*l doen wat ik van hem vraag. Dit is echter wel een heel proces geweest, vooral voor mijzelf.

Het kan enorm helpen als er eens iemand met je meekijkt, om samen met jou te kijken waar het probleem nou zit en wat je er aan zou kunnen doen. Verkopen is nogal drastisch, en lijkt me ook best snel als je je paard pas 4 maanden hebt. Kan het zijn dat je te ongeduldig bent misschien? Dat je te snel te veel van je paard wilt, nog voordat je paard er klaar voor is te doen wat je van haar vraagt? En dan bedoel ik vooral: heb je voldoende tijd gestoken in het opbouwen van een band en het verkrijgen van leiderschap? Dat je één keertje een half uurtje bij haar bent gaan zitten, dat is het begin. Daar zou je mee door moeten gaan, ook al krijg je niet meteen een reactie. En daarnaast véél grondwerk doen! Tenminste, dat is wat ik zou doen als ik een paard had waar het zo mee ging als bij jou nu.

Waar woon je ergens?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Beste advies m.i. is ga een level 1 cursus volgen zodat jullie een partnership op kunnen bouwen.

Nu zit je in een neerwaartse spiraal en je paard is jou spiegel alles wat je voelt ,denkt, beleefd zal hij ook voelen .

Heb je al een level 1 pakket ??

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Jep, ik ga mee met Nienke..of ga NH-les volgen, er zijn hier wel een paar mensen op het forum die dit doen.. Zie Marja's onderschrift

Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

@ Lila: Denk ik ook ja. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Het gaat slechter en slechter. En kan ik met haar wel doen wat ik echt wil?
    Ik reed engels hiervoor. Vooral dressuur en begon met de basis van springen.
    Foto's zal ik onderaan dit antwoord plaatsen

@ Marja: Neen. Niemand hier in de buurt houd zich bezig met zulke dingen.
    Voor ik der kocht volgende ik nog 1 maand lessen met haar op de ranch waar ze stond. Ales werd rustig opgebouwd. Eenmaal ze hier was heb ik haar een weekje rustig laten bezinnen. Kging elke dag langs. Ook lekker borstelen en wat spelen enzo. Samen in de stal zitten. Of in het gras langs haar zijde. Ik moet eerlijk zijn, ik het begin had ik er al niet zo'n goed gevoel bij. Maar ik dacht dat die band wel zou komen. Maar blijkbaar toch niet? Ik heb mijn eerste paard na 5 maand verloren. Hij kreeg koliek toen hij net 4 was en heb hem moeten laten inslapen. Eigenlijk kort voor zijn dood kocht ik een 1de paaard. Maar na de dood van Happy (en ervoor ook) ging het niet zo goed. Dit was dan met het rijden. Ik volgende les maar ze leip echt niet goed bij me.

@ Nienke: Neen heb ik niet. En ik vind het erg duur!

@ Horsefreakje: ik ben niet uit NL...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Even wat foto's

Woon je in België? Daar zijn er nl ook mensen die lesgeven in nh!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Fotos doen het niet --> kikkers are back . Ik doe het altijd via http://www.photobucket.com , nooit problemen mee! Ben benieuwd naar fotos !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Elineke: Ja. Maar ik vind dat die lessen enorm duur zijn. 20 € voor een les. Nou, sorry, maar dat geef ik er niet aan.

Nu gaan de foto's wel. Gewoon op dat ding klikken. Heb een link geplaatst

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shaktike
    Elineke: Ja. Maar ik vind dat die lessen enorm duur zijn. 20 € voor een les. Nou, sorry, maar dat geef ik er niet aan.
    Wat wil je dan wel? 20€ is niet zo heel veel, het is trouwens 15€ (per uur dan) privé, en 10€ (per uur) per persoon in groep, dus dat valt reuze mee!
    En het pakket is het geld echt waard!

Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten