Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 45 van de 45

Topic: Re: zoo onrustig

Re: Parellisysteem

Nou ja, één overeenkomst is tenslotte beter dan helemaal niks
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Komt spuit 11 nog eens aan. Ik denk dat je 2 dingen moet scheiden... NH en parelli.
    Een aantal dingen in het systeem van parelli zijn niet geschikt voor mij (CS blijf ik een onding vinden, ik werk liever met een zweep met string) en op dit moment is de volgorde in het systeem niet geschikt voor mij en mijn paard.
    Mijn paard kan heel geirriteerd tot agressief reageren op de seven games. Ik geloof niet dat hij zo gevoelig is als Pauli, maar hij is zeker erg gevoelig. Soms kan hij zich ook totaal van je afsluiten. Dan kun je de gebaren wel steeds groter maken, maar dat is met gevaar voor eigen leven zoals ik heb mogen ondervinden.
    Een andere volgorde is geschikter voor ons, een volgorde waar ik instructie bij heb. Want dat is iets wat ik bij parelli ook erg mis. Er is maar 1 officiele instructeur, die zit helemaal in zeeland en kost ook nog eens goud geld. Omdat bij mijn paard de nuance verschillen zo klein zijn (met loswerken kan een verkeerd geplaatste voet al een reactie uitlokken) vind ik in ons geval instructie heel belangrijk.

Dan kun je wel gaan roepen dat ik nog niet genoeg savvy heb voor dit paard. Misschien is dat ook wel zo, maar ik geloof dat ik dit paard niet voor niks heb gekocht, hij is niet voor niks op mijn pad gekomen. Als ik hem uitbesteed leren we daar geen van beide wat van. Misschien kan hij daarna alles, maar blijf ik zelf die fouten maken en komen de problemen weer terug.

Voor mij is het de uitdaging om samen met mijn instructrice een aanpak te bedenken die op maat gemaakt is voor mij en mijn paard. En dat maatwerk ontbreekt in elk systeem.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Komt spuit 11 nog eens aan. Ik denk dat je 2 dingen moet scheiden... NH en parelli.
    Een aantal dingen in het systeem van parelli zijn niet geschikt voor mij (CS blijf ik een onding vinden, ik werk liever met een zweep met string) en op dit moment is de volgorde in het systeem niet geschikt voor mij en mijn paard.
    Mijn paard kan heel geirriteerd tot agressief reageren op de seven games. Ik geloof niet dat hij zo gevoelig is als Pauli, maar hij is zeker erg gevoelig. Soms kan hij zich ook totaal van je afsluiten. Dan kun je de gebaren wel steeds groter maken, maar dat is met gevaar voor eigen leven zoals ik heb mogen ondervinden.
    Een andere volgorde is geschikter voor ons, een volgorde waar ik instructie bij heb. Want dat is iets wat ik bij parelli ook erg mis. Er is maar 1 officiele instructeur, die zit helemaal in zeeland en kost ook nog eens goud geld. Omdat bij mijn paard de nuance verschillen zo klein zijn (met loswerken kan een verkeerd geplaatste voet al een reactie uitlokken) vind ik in ons geval instructie heel belangrijk.

Dan kun je wel gaan roepen dat ik nog niet genoeg savvy heb voor dit paard. Misschien is dat ook wel zo, maar ik geloof dat ik dit paard niet voor niks heb gekocht, hij is niet voor niks op mijn pad gekomen. Als ik hem uitbesteed leren we daar geen van beide wat van. Misschien kan hij daarna alles, maar blijf ik zelf die fouten maken en komen de problemen weer terug.

Voor mij is het de uitdaging om samen met mijn instructrice een aanpak te bedenken die op maat gemaakt is voor mij en mijn paard. En dat maatwerk ontbreekt in elk systeem.
    Eerst moet je zorgen dat je de savvy hebt door het te doen met een makkelijk paard, dan kan je de volgorde wijzigen naar gelang het paard. BV. Had eens een paard dat heel agressief naar mij kwam toegevlogen. Het eerste wat ik hem geleerd heb was yoyogame. Voor men eigen veiligheid. Daarna pas naar friendly gegaan. Had ik met dit paard aan level 1 begonnen was ik al lang dood.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Eerst moet je zorgen dat je de savvy hebt door het te doen met een makkelijk paard, dan kan je de volgorde wijzigen naar gelang het paard. BV. Had eens een paard dat heel agressief naar mij kwam toegevlogen. Het eerste wat ik hem geleerd heb was yoyogame. Voor men eigen veiligheid. Daarna pas naar friendly gegaan. Had ik met dit paard aan level 1 begonnen was ik al lang dood.
    Deze opmerking is dus precies wat ik bedoel. Het systeem is me te strak. Ik heb geen ander paard, en die wil ik ook niet. Ik wil leren, begrijpen, met dit paard.
    Iedere specifieke situatie vraagt om specifieke oplossingen en dat is waar een systeem als dit altijd in te kort zal schieten voor mij. Teveel focus op het systeem, maar niet op wat er achter zit.

Als ik weer ergens lees dat iemand 'zijn paard parelli gaat leren' blijkt wel weer dat die persoon het niet begrepen heeft. Je kunt al die games wel perfectioneren, maar volgens mij ga je dan voorbij aan het doel van waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Iedere specifieke situatie vraagt om specifieke oplossingen en dat is waar een systeem als dit altijd in te kort zal schieten voor mij. Teveel focus op het systeem, maar niet op wat er achter zit.
    In het nieuwe level 2 pakket wordt hier juist wél heel erg op ingegaan hoor Wendytje. Daar wordt het systeem helemaal "losgelaten" en ga je leren KIJKEN naar je paard. Daarom denk ik ook dat het nieuwe pakket voor zoveel mensen een tegenvaller en doodloper is. Het is niet meer zo duidelijk een stap voor stap formule. Je paard geeft immers aan wanneer je een stap vooruit kan maken en nog belangrijker; wélke stap gezet kan worden.

Van Jarno's omschrijvingen wordt ik dan ook helemaal kriegel, want ik vind dat hij er geen bal van begrepen heeft. Hij blijft maar hameren op het "systeem". Ik vind ook geen enkele logica in wat hij schrijft in de door jou aangehaalde quote, want als je geen friendly hebt gespeeld met een paard, HOE ter wereld krijg je dit paard naar je toe met de yoyo?? Door te trekken aan het halster?
    Een paard wat zó op je afkomt.. daarmee ga je allereerst werken aan een verstandhouding.. láát die games even voor wat het is en vraag je af waaróm hij dat doet.

Ik vind, sinds het nieuwe pakket, dat je helemaal niet mee KAN spreken van een systeem. Parelli bied gewoon een hele bundel handvaten en oplossingen die je vrij kan toepassen als techniek op zich of in combinatie met andere dingen.

Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Van Jarno's omschrijvingen wordt ik dan ook helemaal kriegel, want ik vind dat hij er geen bal van begrepen heeft. Hij blijft maar hameren op het "systeem". Ik vind ook geen enkele logica in wat hij schrijft in de door jou aangehaalde quote, want als je geen friendly hebt gespeeld met een paard, HOE ter wereld krijg je dit paard naar je toe met de yoyo?? Door te trekken aan het halster?
    Een paard wat zó op je afkomt.. daarmee ga je allereerst werken aan een verstandhouding.. láát die games even voor wat het is en vraag je af waaróm hij dat doet.

Laat dit voorbeeld er buiten, je was er niet bij. Veiligheid komt altijd op de eerste plaats. Ze deed het omdat ze iets tegen mensen had, ze was voordien heel slecht behandeld. Maar als je de kans niet hebt om ze eerste te strelen, omdat ze zo gevaarlijk is, dan moet je eerst dat patroon van aanvallen doorbreken, dit doe je door haar goed achterwaarts te vragen. Er kwam natuurlijk geen Bring Back aan te pas. Eens je veilig bent dan stap je van haar weg en laat je ze gewoon wat volgen, dat is dan een friendly game...

Waar lees jij trouwens iets van dat ik hamer op het systeem?
    Misschien toch best al mijn posts eens herlezen.

Waarom moet ik dat voorbeeld erbuiten laten?? Dan had je het er niet als voorbeeld moeten neerzetten.

En waarom zou ik denken dat jij parelli ziet als een systeem?? Kijk eens naar de titel van dit topic..

Aangemeld
    Jan 2006

die titel heb ik niet gezet

Dit toppic zat in de prullenbak, en men heeft dit hier geplaatst met een andere titel

Het voorbeeld er uit laten omdat je de situatie niet gezien hebt, en omdat ik het niet uitvoerig beschreven had, het was maar om een idee te geven

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik vind het eigenlijk wel een goed voorbeeld van jarno, maar ik denk dat niemand met een extreem agressief paard aan parelli gaat beginnen, sta je daar te klooien met je stick
    zit me opeens te bedenken, eigenlijk best vreemd, dat het wel logisch is als het om een extreem agressief/dominant paard gaat, maar niet bij een extreem angstig/sensitief paard

ik zie ook niet in waarom je bij zo'n paard de games zou moeten laten (voor mij Ã*s dat aan de verstandhouding werken), ik zou waarschijnlijk beginnen met het paard naar achter laten gaan (ligt natuurlijk een beetje aan de omstandigheden, maar dat is toch je eerste reactie..), da's volgens mij gewoon de driving game. Vandaar dat ik niet snap hoe je geen games van parelli kan doen, alle bewegingen vallen eigenlijk onder de games voor mij los van fases en lezen van paard en selectief zijn etc, volgens mij kan elk paard naar achter, naar voren, opzij, en in een cirkeltje lopen, tata, 7 games
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Voor mij niet.

Waarom begint level 1 met undemainding time en friendly? Toch niet voor niks denk ik zo. Als een paard te dicht in mijn ruimte komt, blijf ik blocken, maar ik ga zéker niet beginnen met de yoyo-game, voordat ve voorgaande games goed zitten.

Kan zijn dat als wij ervarener worden we de neiging hebben om alles sneller en in een andere volgorde te doen, maar ik vind game 1 toch de allerbelangrijkste. En krijg je het niet voor elkaar om met die stick bij het paard te "klooien" dan is de basis niet goed.

En alle leerprocessen beginnen met een goede basis.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Voor mij niet.

Waarom begint level 1 met undemainding time en friendly? Toch niet voor niks denk ik zo. Als een paard te dicht in mijn ruimte komt, blijf ik blocken, maar ik ga zéker niet beginnen met de yoyo-game, voordat ve voorgaande games goed zitten.
    ik ben het compleet met je eens hoor, maar het ligt een beetje aan de graad van agressiviteit. Als ikzelf een gevaar loop door alleen te blocken, zal ik hem naar achter/weg driven.

En krijg je het niet voor elkaar om met die stick bij het paard te "klooien" dan is de basis niet goed.
    uh, ik had het over mensen die met parelli beginnen, die staan meestal te klooien met touw en stick, lijkt me geen goede combinatie met een agressief paard (maar dus ook niet met een extreem senstitief/bang paard)
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

aangezien we (men) overal een woordje aan plakken, is het makkelijk om het over het parelli systeem te hebben. Maar alleen al door dat woordje SYSTEEM te gebruiken, krijgen/voelen/denken mensen dat parelli iets heel vaststaand is, iets stars of zoiets dergelijks.

In de tijd dat ik het oude level 1 pakket had gekocht en je had aan mij gevraagd, wat is parelli, dan had ik gezegd, je doet de 7 games en je hebt 4 fases,je hebt een leadrope, een cs en een string. Bij het nieuwe level 1 en 2 pakket komt er al weer veel meer bij kijken, bijv undemanding time, LB en RB gedrag etc.

En nu bij het nieuwe LB HB pakket gaat het nog veel verder, dan gaat het in feite helemaal niet over de 7 games, de fases etc... Het gaat erom dat je je paard in een 'mental state' krijgt waarin hij confident is. Want als je paard zich confident voelt dan leert het paard het makkelijkst en het snelst. Je leert kijken naar je paard, is ie confident, is ie unconfident. En is ie unconfident is het dan een safety issue of een comfort issue. Is ie confident is er dan misschien sprake van een dominant or een play issue. En die issues los je eerst op voordat je iets aan je paard gaat vragen.

Maar het nieuwe pakket gaat niet alleen over het inschatten van het gedrag van je paard, een ander belangrijk deel is ook de mens zelf... het inschatten van je zelf... leren bij jezelf te zien/weten wanneer jouw eigen 'mental state' niet optimaal is... en dat ook kunnen oplossen.

Voor mij is parelli of eigelijk horsemanship:
    knowing WHAT to do, WHEN to do en HOW to do...

(tis zo'n spreuk van parelli zelf, weet niet of ik hem helemaal goed quote hoor )

en met dit in gedachte, denk ik dus dat parelli voor IEDEREEN dus geschikt is. Parelli is er niet voor het paard, met parelli ontwikkel je je horsemanship. Je savy. Je ontwikkelt jezelf als mens. En de ene persoon ontwikkelt zich sneller/verder dan een ander, ook al nemen beide dezelfde leerstof tot zich.

Aangemeld
    Jan 2006

Amen

PS: is het nieuwe pakket LB en HB zijn geld waard?

nog een kleine toevoeging

als men zelf nog aan het begin staat van zijn ontwikkeling van horsemenship en men heeft een 'erg moeilijk' paard of het nu extreem angstig/sensibel of extreem dominant/agressief is. Dan zou men kunnen concluderen dat parelli (oftewel het ontwikkelen van die persoon zijn horsemenship) niet werkt... (in zo'n combinatie).

Gaat zo'n persoon met een "makkelijker' paard aan de slag
    dan zal parelli wel werken. Of eigelijk zal die persoon zijn horsemenship dan wel kunnen ontwikkelen.

Maar aangezien niet iedereen een aantal paarden heeft staan waar ie een 'makkelijk' paard kan uitkiezen waar ie zijn horsemenship op kan oefenen (hihi was dat maar zo..)
    moet ie het doen met het paard dat ie heeft...
    als men toch zijn horsemenship wil ontwikken, kan ie
    1- het paard verkopen, makkelijker paard kopen
    2- hulp zoeken bij iemand met veel horsemenship
    3- volhouden en met vallen en opstaan en nog heel veel meer vallen, vallen en vallen, misschien een heel eind komen.

en dat hangt dus heel erg van het karakter/instelling van de persoon af wat de juiste keuze is. De ene keuze is niet beter of slechter dan de ander.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Amen

PS: is het nieuwe pakket LB en HB zijn geld waard?
    vindt ik wel... maarja ik heb het voor 30 september in amerika gekocht voor 400 euro.
    Weet niet wat het nu kost, maar geloof bijna het dubbele en dan is het wel HEEEELLLLL ERG VEEL GELD...

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten