Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: Re: zoo onrustig

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: zoo onrustig

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Stoppen met Parelli zou absurd zijn

Pardon?? Absurd?

Ik vind dat behoorlijk kortzichtig! Het is heel goed mogelijk dat een bepaald methode NIET bij het paard past en dat je op zoek moet gaan naar andere wegen.
    Ik ben er van overtuigd dat je niet moet kijken of het paard bij het systeem past, maar de horseman. Het paard kent de systemen niet. Parelli is nu eenmaal de enige die alles echt wel stap voor stap uitlegt, en zijn principes zijn toch allemaal heel erg gegrond. Niets betekent niets en alles heeft zijn redens. Iemand die zegt dat Parelli niet bij zijn paard past, heeft waarschijnlijk het programma niet goed doorlopen. level 1 en 2 gaan trouwens niet over het paard, maar over de mens. Veel mensen zien negatieve resultaten als ze met Parelli beginnen omdat ze daarvoor nooit iets van hun paard hebben gevraagd. Ze leren hun paard echt kennen, (en meestal ook zichzelf)

Dan kan je 2 dingen doen, ofwel er mee stoppen, en uw weg verder zetten door niets te vragen, of de dingen die hij nogal moeilijk vindt vermijden, ofwel zorgen dat je heel veel savvy krijgt zodat je in harmony kunt spelen met uw paard. Het is door ons zelf anders te gedragen dat we andere resultaten krijgen bij het paard.

Dat je zelf al dan niet positief tegen over Parelli staat, is dan weer een heel andere zaak, daarover beslist iedereen zelf over natuurlijk.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het klinkt bijna alsof Pat het paard heeft bedacht. Maar er zijn meer wegen die leiden naar Rome, het is fijn dat jij er met jouw paarden goed mee kan werken, maar de TS is beslist niet de enige die er (gelukkig) kritisch naar blijft kijken en openstaat voor een andere mening.
    Misschien kan je eens klikken op de link helemaal rechtsbovenaan deze pagina "lessen". Voor niet al te gek veel geld kan iemand met veel Parelli ervaring je eens komen helpen? Kijken hoe je het doet en eventueel tips geven? Misschien is dat een idee?

Ik sluit me maar bij Lila aan !

Bovendien, Parelli selecteert zelf ook paarden die wél of niet geschikt zijn en van wie hij bepaalde verwachtingen heeft over het niveau wat er mee te behalen is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jan 2006

Ik sluit me maar bij Lila aan !

Bovendien, Parelli selecteert zelf ook paarden die wél of niet geschikt zijn en van wie hij bepaalde verwachtingen heeft over het niveau wat er mee te behalen is.
    Je kan met om het even welk "probleem"paard, naar een Parellicenter gaan, en binnen de maand ongeveer herken je uw paard niet meer. Heb genoeg bij Eddy gewerkt om dit zelf te kunnen zien. Ik ga Parelli niet heilig verklaren, maar het is hoe dan ook wel een goed systeem, veel mensen zouden nooit zo ver geraakt zijn zoals ze nu zijn zonder Parelli.

Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Parelli is niet het enige jarno. Verder is parelli gewoon niet geschikt voor alle paarden, misschien moet jij ze nog tegenkomen alleen.
    Verder ben ik trouwens helemaal niet voor paarden wegbrengen. Als het dan echt aan de eigenaar ligt, zoals jij lijkt te suggereren, lijkt het mij van het grootste belang om als eigenaar hulp te krijgen om te werken aan het probleem en niet je paard te laten corrigeren door een ander.
    Dus jij beweert dat er paarden zijn die nooit zullen wijken voor druk? Die niet reageren op approach and retreat? Die het niet eens zijn met fases? Die geen love language and leadership nodig hebben? (dit is parelli heel simplistisch uitgedrukt) Als je zo een paard hebt dan denk ik dat het om een hond gaat ofzo.

Parelli is het enige stap voor stap thuis studie pakket.

Het laten weg brengen van paarden om te corrigeren kan handig zijn indien uw paard veel meer savvy nodig heeft dan dat jij hebt. En zo bepaalde gedragspatronen krijgt die soms heel gevaarlijk worden. Dit laten corrigeren en daarna een cursus ofzo doen is geen slecht idee.

Jarno, doe me een lol en láát het. Jouw mening over parelli kent iedereen nu wel. Wat schiet ts hier mee op? Je hebt geventileerd, je mening gegeven en bent in discussie geweest.
    Niet iedereen is jouw mening toegedaan.

Re: Parellisysteem

Ondanks dat het al in de prullenbak staat wil ik toch even reageren.
    Ik ben het deels met Jarno eens - ik kan me voorstellen dat als je om het even welk paard naar Pat Parelli brengt, hij er eigenlijk altijd wel mee kan omgaan (op die ene uitzondering na natuurlijk; een regel is pas een regel als er uitzonderingen zijn ).
    ECHTER: bij iemand die nog niet zo ervaren is en bijvoorbeeld in L1 of L2 bezig is, hoeft Parelli helemaal niet te werken. Om de doodsimpele reden dat het paard jouw stuntelige maniertjes absoluut niet snapt, of simpelweg weigert te begrijpen. Ondanks jouw beste intenties zal het dan nooit wat worden.

De basis van Parelli is een stappenplan om JOU te leren communiceren. Bij sommige paarden is het onmogelijk die stappen te volbrengen omdat niet alle paarden even geschikt zijn als Parelli-leermeester

Hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel?
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Volgens mij hebben we deze discusie met Jarno nog eens gehad. Ik doe niet meer mee......
    Het gaat volgens mij niet om elkaar te overtuigen van zijn of haar gelijk. Laat iedreeen in zijn waarde!
    De meeste onder ons zijn echt wel goed bezig met paarden op welke manier ook.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

heb net het originele topic gelezen, ga toch maar even hier reageren.
    Ik ben het eigenlijk wel met jarno eens. Ik vind het persoonlijk prima dat mensen parelli niets vinden, maar ik ben wel van mening dat het de mens is die niets met parelli heeft. De eerste drie levels zijn voor de mens. Er zijn inderdaad genoeg paarden die niet geschikt zijn om te beginnen met parelli, niet elk paard pikt level 1 gestuntel. Ik vind het jammer dat er zo vaak wordt gereageert met "parelli past niet bij mijn paard".
    Ik heb namelijk in de praktijk gezien dat het meestal aan de eigenaar ligt, en dat telkens een nieuwe methode beginnen vaak een verkapte vorm is van: "het ligt aan het paard en niet aan mij".
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Nou Sanne, ik ben het dus niet met je eens!

Ten eerste ging het (originele) topic helemaal niet over het Parelli systeem wél of niet iets vinden. Mijn stelling was voor de TS dat een systeem niet altijd bij een paard hoeft te passen , zeker niet als je het 'naar de letter volgt'. En dat je in zo'n geval moet uitproberen wat dan wél past - het heeft helemaal geen zin om een systeem 'door te drammen' omdat men denkt 'het moet lukken'. Mijn aanbeveling was dan ook: kijk naar je paard, zie hoe hij reageert en als bepaalde dingen niet werken, wees dan creatief en pas je aan.

Constateren dat een systeem niet bij een paard past is heel goed mogelijk zonder je paard ergens de schuld van te geven ( "het ligt niet aan mij maar aan het paard") - ik heb zelf een supersensitief paard waarvoor de Parelli fase 1 al te veel is - dit paard kan absoluut geen druk verdragen. Bij te veel druk sluit dit paard zich volkomen af, wordt hectisch en als je zou doorzetten onhandelbaar en zelfs gevaarlijk. Ook anderen die met het paard gewerkt hebben, bevestigen dit: als je het niet gelooft, vraag het dan maar eens aan Trea en Brenda van dit forum - ze kwamen allebei, onafhankelijk van mijn oordeel en van elkaar, dat Parelli voor mijn paard niet kan.
    Maar er zijn zat andere systemen waar mijn paard wél goed op reageert: Voest, clickeren.. dat werkt wél en daar blijft ze - als je het niet al te nadrukkelijk uitvoert, wel rustig en enthousiast bij.

Ik ben wel met je eens dat er maar al te vaak geroepen wordt "het paard doet het fout", maar dat is dus niet wat ik bedoelde duidelijk te maken. Ik bedoelde het zo dat je altijd moet kijken wat het paard aanbiedt, hem niet moet beschouwen als een soort robot die maar een kunstje of regeltje uitvoert en dat je altijd een weg moet kiezen die voor het paard geschikt lijkt te zijn: de vele wegen naar Rome dus!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

amen

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Parelli is niet zaligmakend, het is een methode een weg, en heb al vaker gezegd dat er meerdere wegen zijn en meerdere combinatie's van technieken.
    En ja sinds Pauli ben ik er stellig van overtuigd dat Parelli voor sommige paarden gewoon niet de weg is, en dat hoeft echt niet altijd aan de eigenaar te liggen.
    Maar soms moet je iets met eigen ogen zien en ervaren om tot deze conclusie te komen.
    Dit zonder 1 verkeerd woord over Parelli, voor Amon en mij was het weer de oplossing.
    www.crystal-carving.com

Ben het er helemaal mee eens Bren, want we kennen ook allebei een voorbeeld waarbij Parelli juist ongelooflijk goed werkt ( denk maar aan Jilske)! Dat paard bloeide juist helemaal op, de oogjes gingen stralen en die was helemaal heppie-de-peppie toen jij wat Parelli met haar ging doen. Wég was dat 'lastige' en 'drammerige' paard.. opeens was ze aanspreekbaar!
    Dit was dus typisch een geval waarbij de eigenaar niet verder keek, het paard veroordeelde als 'lastig' - al ze wél geexperimenteerd zou hebben ( bv door Parelli te gaan doen) dan had ze al heel wat sneller een goed handelbaar paard kunnen hebben.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Nou Sanne, ik ben het dus niet met je eens!

Ten eerste ging het (originele) topic helemaal niet over het Parelli systeem wél of niet iets vinden. Mijn stelling was voor de TS dat een systeem niet altijd bij een paard hoeft te passen , zeker niet als je het 'naar de letter volgt'. En dat je in zo'n geval moet uitproberen wat dan wél past - het heeft helemaal geen zin om een systeem 'door te drammen' omdat men denkt 'het moet lukken'. Mijn aanbeveling was dan ook: kijk naar je paard, zie hoe hij reageert en als bepaalde dingen niet werken, wees dan creatief en pas je aan.
    het "systeem" geeft oefeningen ter verbetering van je eigen kunnen: feel, focus, timing etc etc. Het "naar de letter volgen" kan idd niet bij alle paarden, voor sommige paarden zal je meer "savvy" nodig hebben wil je er uberhaupt mee kunnen beginnen, dan ga je het dus niet op de letter volgen, maar alleen doen wat het paard op dat moment nodig heeft. Een systeem is een didactische manier om mensen iets te leren, niet een letterlijke uitleg hoe je met je paard om moet gaan.

Constateren dat een systeem niet bij een paard past is heel goed mogelijk zonder je paard ergens de schuld van te geven ( "het ligt niet aan mij maar aan het paard") - ik heb zelf een supersensitief paard waarvoor de Parelli fase 1 al te veel is - dit paard kan absoluut geen druk verdragen. Bij te veel druk sluit dit paard zich volkomen af, wordt hectisch en als je zou doorzetten onhandelbaar en zelfs gevaarlijk. Ook anderen die met het paard gewerkt hebben, bevestigen dit: als je het niet gelooft, vraag het dan maar eens aan Trea en Brenda van dit forum - ze kwamen allebei, onafhankelijk van mijn oordeel en van elkaar, dat Parelli voor mijn paard niet kan.
    Maar er zijn zat andere systemen waar mijn paard wél goed op reageert: Voest, clickeren.. dat werkt wél en daar blijft ze - als je het niet al te nadrukkelijk uitvoert, wel rustig en enthousiast bij.

ik ken jou paard niet, dus ik kan er geen mening over geven. Ik zal ook nooit zeggend dat het makkelijk is. Misschien heeft jou paard wel level 4 savvy nodig, misschien kan jij gewoon niets met de uitleg van parelli, maar wel met die van voest. Aangezien voest ook gewoon met wijken voor druk, suggestie etc etc werkt, is er geen enkel verschil, alleen de manier waarop het aangeboden wordt aan de mens.
    Er is voor mij maar een manier en dat is je eigen houding en attitude naar je paard toe veranderen, zodat je paard daarop reageert. Hoe je dat doet, mbv welk leer-systeem maakt dan niet uit.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

En zo zie je maar dat het ook niet altijd handig is om oordelen uit te spreken Sanne.. want jij kent mijn savvy level niet en zonder arrogant te willen zijn, denk ik dat het daar wel goed mee zit. Ik kan echt wel wat met Parelli, en ook met andere systemen. Maar nogmaals, de KERN van wat ik zeg is: kijk naar je paard, stel je open en dram niet door. En kijken naar je paard is voor mij volstrekt gelijk aan kijken naar jezelf - die savvy heb ik mij al lang meester gemaakt.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten