Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: porcupine en sideway's probleempje

porcupine en sideway's probleempje

Ik heb en probleem met mijn fjord(of fjord met mij).

Friendly gaat allemaal prima maar met de porcupine kom ik het volgende tegen:

Aan de linkerkant gaat het gewoon goed...we zitten op een halve circle.

Recht draait ie zijn hoofd naar de stick en ik kan helemaal niks meer. Dit kan ie echt heel lang volhouden. Zelf zie ik het als dominantie gedrag en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

Bij porkupine op de borts blijft meneer gewoon staan...zelfs fase 5(ja weet ik bestaat niet) geef amper reactie.

Kontje omzetten op beide handen gaat ook prima.

Circling game gaat eigenlijk ook heel goed. maakt netjes zijn rondjes en stopt wanneer ik naar zijn kont kijk.

Echter bij de sideway's wil het aan de linkerkant wel lukken maar op rechts gooit ie zijn kont naar me toe(soms bokken of zelfs steigeren) en hij smeert hem. Vandaag heb ik er 4 x aangehangen waarbij ik hem 2x echt kwijt was en hij los door de bak liep.

De andere 2x was ik 'sterk genoeg' en kon ik hem omkrijgen. Daarbij was ie gelijk super onderdanig en stond ie na te denken en te smakken.

Komt dit omdat mijn porcupine nog niet goed bevestigd is?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want het kost me ook mijn rug.
    Paard staat in heerhugowaard...dus als iemand eens een dagje wil komen graag.

Met mijn haflinger gaat het echt super..heb het idee dat we level 1 al goed onder de knie hebben.

Re: porcupine en sideway's probleempje

Lijkt mij ook dominant gedrag.

Bij de porcupine heb ik het gevoel dat hij JOUW porcupined. Kan je nog een fase meer geven? Of probeer eens met je hand te porcupinen ipv met de stick? kan je mss toch nog iets meer druk zetten.

Bij porcupine op de borst (als je dit met de stick doet) zou ik zo eens flicken met de string van de stick.

Bij de sideways kan ik zo niet direct een oplossing geven maar heb je mss ook al eens nagedacht dat je te onduidelijk bent voor hem? Is maar een gedachte die in mij opkomt he.... Ofwel is er toch iets met die rechterkant aangezien zowel bij porcupine als sideways langs rechts minder goed gaat
    Don't dream your life, live your dream!

Wat ik zelf bedacht had was dat de problemen op rechts wel eens te maken kunnen hebben met zijn natuurlijke scheefheid.

Ik zal gerust wat fout doen maar de vraag is wat. Want er is niemand die me kan corrigeren.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hey..ik heb wel een tip voor je:

"There are 7 games, but there are really only 3!!" Dus d.w.z. dat als je een probleem hebt met een van de eerste 3 games (Friendly, Porcupine, driving) de andere games wss ook niet goed zullen gaan, wat jij dus al ondervonden hebt!

Voor porcupine op de borst: Als je in een fase 4 zit en meneer vertikt het om achteruit te gaan, begin dan langzaam in fases(!) met je stick tegen zijn voorbenen te tikken. Zo maak je hem duidelijk dat het zijn benen zijn die moeten bewegen! Ik had een soortgelijkig probleempje met Pipa, als ik Porcupine op de neus deed gooide mevrouwtje haar neus in de lucht en kon ze telkens weer 'ontsnappen' aan mijn hand/opdrijvende fases/discomfort. Nu ik met grondwerk L2 bezig ben heb ik echter al veel meer 'tools' om zoiets aan te pakken! Ik heb twee keer met mijn stick tegen haar voorbenen getikt en nu hoef ik dat zelfs al niet meer te doen..

Bij die Sideways denk ik ook dat het om LB(dominance) behavior gaat. Of misschien is hij wel onzelfzeker? Misschien moet je eens Friendly proberen zodra je merkt dat er iets verandert in hem: Als je hem ziet opspannen alle druk wegnemen en Friendly..zo ontdekt hij dat het niet nodig is om het op een lopen te zetten..eens proberen, hou je me op de hoogte?

Ik lees ook dat het probleem zich zowel bij de Porcupine game als bij de Sideways game aan de rechterkant voordoet...lukt Friendly dan gemakkelijk aan die kant?
    Als hij je niet aan die kant wil hebben, dan zul je eerst een hoop Friendly moeten doen vooraleer ng eens die games te proberen aan die bewuste R-kant!

Ik veronderstel dat je paard eerder Left Brain 'aangelegd' is? Of ben ik nu verkeerd? Want eerst moet je dat natuurlijk weten vooraleer een probleem aan te pakken op een bep. manier!

Succes!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Ik kan hem overal op zijn lichaam friendly doen..dan jgaat ie lekker relaxed staan...met de handen vind ie nog beter en tussen zijn billen is het einde

Yoyo gaat ook erg goed.

Alleen op het eind vandaag was het even minder toch een beetje stress en onzekerheid. Maar dat is morgen weer over.

Ben wel gestop met een goede yoyo en veel friendly toen ie bij me kwam.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik moest in je verhaal meer denken aan onzekerheid tov de rechterkant. Aangezien we als mens erg gewend zijn alles links te doen (altijd zo geleerd immers) zijn paarden vaak niet gewend hun mens aan de rechterkant te zien en te voelen. Veel paarden doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jij weer aan de linkerkant staan. Hier zijn ze soms erg vindingrijk in (zoals bijvoorbeeld hun hoofd zover inbuigen dat ze jou weer met hun linkeroog kunnen zien). Ik zou vooral veel friendly doen aan die kant en het niet direct op LB dominance gooien. Je bent nog niet zo heel ver in level 1, en friendly aan de rechterkant is vaak een ondergeschoven kindje, besteed hier extra aandacht aan!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Bij porcupine zou ik ook iets langzamer de fases opbouwen, meestal als je iets te snel gaat krijg je een oppositiereflex.

Bij Sideways ook, iets trager en echt zone per zone gaan werken. 1 stapje zone 1, eens wrijven, stapje zone 4, eens wrijven, stapje zone 1... Zorg wel dat je goed opgesteld staat, of je krijgt zo een scenario dat zijn hoofd weg draait, en als je zone 4 weg drijft zijn hoofd terug komt, zo kom je uiteindlijk geen stap verder. Je kan dit volgens mij oplossen door iets centraler van zijn lichaam te gaan staan.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Bladwijzers

Forum Rechten