Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Oren plat

Oren plat

Je hebt weet ik hoeveel van die geweldige filmpjes waar je de harmonie tussen mens en paard te zien krijgt... Hoe ze op elkaar reageren etc etc. Schitterend gewoon, en een super mooie manier van werken van mens en paard met elkaar.

Maar...

Wat mij altijd opvalt is het oren spel van de paarden. Dan is het nog zo'n super mooi geheel, de reacties van de paarden op hun mens, de eenheid die ze samen vormen. Maar het orenspel staat vaak op 'plat in de nek'. Dat zou mij persoonlijk wat afschrikken.
    Waarom doen veel paarden dit, wat bedoelen ze er mee. Vind het wel knap dat de meeste mensen daar doorheen kijken. Als mijn paard zo zou kijken als het me volgt met elke beweging die ik doe, zou ik me niet echt fijn voelen omdat ik dan altijd het idee krijgt dat ze je elk moment een knauw van hier tot tokyo kunnen geven (heeft ze vroeger namelijk een handje van gehad )...

Even als voorbeeldje => http://www.dailymotion.com/video/xqvvn_lorenzo . En dan vooral het stukje waarin er maar met 1 enkel paard wordt gewerkt.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: Oren plat

Tsja die oren, ik heb zowiezo een maf geval, Amon heeft een orentic, bedoeld hij niks mee, dus hem heb ik zowiezo niet als juiste graadmeter.
    Maar ik kijk altijd naar de rest van het lichaam, die oren zeggen me sinds ik met Parelli begonnen ben vaak een ander verhaal. Je speelt een dominantiespel, dus logisch dat daar af en toe het orenwerk plat bij hoort.
    Maar is de rest van het lichaam ontspannen, staan de ogen goed, dat soort dingen, daaraan weet ik dat het voor mij oke is. Ook is het van belang voor mij of hij zich wegdraait met oren in de nek, dan doe ik ook een paar passen terug, en benader dan opnieuw. Weet niet wat het is maar op gegeven moment snap je wel wat ze je vertellen.
    Zie ik tanden, harde ogen met oogwit, een gespannen lijf, tsja dan ga ik liever ook even een paar metertjes aan de kant.
    Dus dat is het voor mij wat de oren betekeken.
    www.crystal-carving.com

Haha, Amon heeft idd een orentic! Maar alles went, ook Pauli is niet meer onder de indruk van zijn vertoon.
    Het heeft ook nadelen : gisteren was ik even bij een andere stal waar ook zo'n bruintje op stal stond met de oortjes in de nek - en omdat ik daar nu aan gewend ben, reageerde ik dus niet op zijn toneelstukje. Met als resultaat dat het paard in verwarring raakte en me aankeek op een manier van 'Huh? maak ik geen indruk?? '
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

oooo errug Marianne, nu heb je en paard gefrustreerd achter gelaten, hele zelfvertrouwen naar de filistijnen
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In dat filmpje zie ik ook vaak dat de paarden hun oren naar achteren hebben als Lorenzo op ze staat. Dan is het volgens mij puur concentratie en opletten wat voor aanwijzingen ze krijgen.
    In het stukje dat hij rondrent/springt en dat ene paard achter hem aan loopt, zie je idd wel dat het paard een paar keer wat naar hem wil uithalen/hem wil drijven. Maar ik denk eigenlijk dat dat 'part of the game' is. Deze show is energiek, vurig, zoiets kun je niet doen met een dociel, compleet volgzaam paard zonder eigen mening. Deze paarden zien het als een spel wat ze met/voor Lorzenzo doen, en een spel betekent soms ook: terugspelen. Ik denk echter wel dat je héél goed moet weten wat je doet als je zo met je paarden speelt dat ze jou ook af en toe drijven, want voor een onervaren persoon kan dit als snel betekenen dat het uit de hand gaat lopen.

Práchtig filmpje trouwens! Echt heel erg gaaf wat deze man kan.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

In het oude L pakket zie je ook Casper spelen met Pat (of andersom) en daar zie je ook Casper heeeeel veel zijn oren plat leggen.
    Ik vind het alleen moeilijk hoe je erzelf mee om moet gaan: Bollie doet dit sinds een tijdje ook (vooral at liberty) en dan dreigt hij heel fel. Ik weet dus niet goed hoe ik daar moet op reageren. Aan de ene kant is het goed want hij volgt mij dan in mijn bewegingen, aan de andere kant drijft hij mij gewoon weg.

Allé ik weet het dus even niet meer, hoe reageren, zijn er tips????
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Wat me bij King opvalt is dat hij over het algemeen zijn oren alleen naar achter heeft als hij achter me loopt/ mij moet volgen. Hoe harder ik ga, hoe bozer hij kijkt...Op de momenten dat we face-to-face staan heeft hij zijn oren altijd naar voren. Lastig die oren

Dat laatste kan heel makkelijk optreden als je paard echt ACHTER je loopt, in plaats van neus bij je elleboog, dan hebben ze het idee dat ze JOU drijven in plaats van dat JIJ leidt, nogal eens... Zou kunnen hoor.

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Wat me bij King opvalt is dat hij over het algemeen zijn oren alleen naar achter heeft als hij achter me loopt/ mij moet volgen. Hoe harder ik ga, hoe bozer hij kijkt...Op de momenten dat we face-to-face staan heeft hij zijn oren altijd naar voren. Lastig die oren
    Same here!

Ik vroeg me dat ook al een tijdje af ...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

liesbeth, ik heb jou even een pb'tje gestuurd over je vraag.

En ARGHH!!!
    ben ik de enige die het filmpje weer niet kan zien?

groetjes, lacuna

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik kijk eigenlijk nooit zo naar Vash oren. Ik kijk meer als Brenda naar het geheel. Nu ik erover nadenk heeft het bij hem met zijn focus te maken. Met luisteren, voelen en zien dus. En of ze geconcentreerd zijn, zoals wij dan (of sommige van ons dan) onze ogen samenknijpen en fronsen als we diep nadenken.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Dat laatste kan heel makkelijk optreden als je paard echt ACHTER je loopt, in plaats van neus bij je elleboog, dan hebben ze het idee dat ze JOU drijven in plaats van dat JIJ leidt, nogal eens... Zou kunnen hoor.
    Hmm, how interesting! Als ik het plaatje nu zo even voor de geest haal doet hij het ook als hij een met zijn neus bij mijn ellenboog loopt, want dan valt het me juist op dat hij het doet (als hij echt achter me loopt zie ik hem niet ). Maar ik zal er nog eens op letten, bedankt voor de tip!

Bladwijzers

Forum Rechten