Hoi
Sommige dingen van jou verhaal herken ik wel, ik heb les van iemand (NH) die vaak tegen mij zegt niet van alles gaan bedenken (waarom doet dit paard dit of dat ) maar blijf gewoon je ding doen die je wou doen anders laat je je meevoeren om zo maar te zeggen in de onrust van je paard. Dus als je begonnen bent met een oefening dan blijf je gewoon datgene vragen wat je deed op een rustige neutrale manier evt met zn vergrotingen.
(wat niet wil zeggen dat je als er reden voor is , iets lichamelijks niet moet uitsluiten)
Verder kan ik soms ook te heftig reageren (vraag het niet vriendelijk genoeg) dan kan ik soms ook een grote reactie terug krijgen(bv steigeren), meestal herken je dit zelf wel.
Dominantie kan denk ik altijd aan de orde zijn dus lijkt het mij van belang dat je helder en eerlijk blijft en idd even iemand anders mee laat kijken, soms is het ook een fase wanneer je wat meer gaat vragen in de training of zo.(mijn paardje verzette zich in eerste instantie altijd door alles net te rustig uit te voeren, passief verzet dus, de laatste tijd wordt ze echter veel actiever in haar verzet en gaat ze soms heel erg hard rennen of steigeren of of ...als ik dan rustig reageer zie je het op een gegeven moment gebeuren ..oke als het dan moet!)
Het lelijk doen naar andere paarden herken ik heel erg van mijn eigen merrie, ze doet dan zeer dreigend alsof ze wil bijten etc, maar bij haar is het geen dominantie maar angst (aanval is de beste verdediging), in de groep staat ze onderaan in de rangorde. Als ik met haar buiten rijdt vindt ze het al eng om langs een weiland met paarden te lopen. Ik denk dat ze zich hierbij bij mij nog niet veilig voelt.
O jee een heel verhaal, hopelijk heb je er iets aan.
Succes want het is nietleuk als je paard zo reageert lijkt mij.
Bladwijzers