Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: paard heeft last van zijn spieren?

paard heeft last van zijn spieren?

heb dit jaar voor het eerst mijn paard een appaloosa. zonder deken staan.
    hij staat overdag buiten en s`nachts in een open stal.
    eergister ging het rijden helaal niet steeds oren in zijn nek en hoofd om hoog met draven en galoperen. ik denk dat last van zijn nek of rug met rijden zet hij zijn nek er op en
    duwt zijn rug weg. ook doet die dit als ik zonder zadel rij.

vandaah heb ik weer even gereden zonder zadel. hij deedt het weer. toen ik hem aan de teugel vroeg ontspanden hij zich en kon ik hem weer los laten en ging het al veel beter ook de galop. ik heb ongeveer 10 min gereden.
    zo wou ik het weer langzaam op bouwen

vorig jaar heeft die dit ook gehad en na veel maseren en een warme deken om zijn nek is het weer over gegaan. en nu heeft die het weer.

wat kan ik er nog meer aan doen en zal ik een deken op doen ?
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

Re: paard heeft last van zijn spieren?

ehhh, ik heb er geen ervaring mee, maar je hebt ook supplementen om de spieren soepel te houden enzo. misschien dat zoiets kan helpen?
    verder toch masseren en oefeningen?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

....... en ging het al veel beter ook de galop. ik heb ongeveer 10 min gereden.

En binnen die 10 minuten heb je gestapt, gedraafd en gegaloppeerd ..??

Dan vind ik het niet zo gek dat jouw paard problemen krijgt!
    Ik mag toch hopen dat je eerst een behoorlijke warming-up doet - zoals bv minstens 10 minuten instappen?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    ....... en ging het al veel beter ook de galop. ik heb ongeveer 10 min gereden.

En binnen die 10 minuten heb je gestapt, gedraafd en gegaloppeerd ..??

Dan vind ik het niet zo gek dat jouw paard problemen krijgt!
    Ik mag toch hopen dat je eerst een behoorlijke warming-up doet - zoals bv minstens 10 minuten instappen?
    ik had eerst uit de wei gehaald is 10 min lopen. en toen heb ik hem even gelongeerd en dat ging wel goed. toen ben ik pas gaan rijden. dus hij was al goed warm gelopen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Een paard is een vluchtdier, zeker als je hem van de weide haalt, mag je aannemen dat zijn spieren op temperatuur zijn en je er meteen wat mee kan. Hun bouw is erop ingesteld dat ze dat kunnen. Daarmee wil ik zeker nÃ*et zeggen dat je meteen een dressuurproef kan gaan rijden, maar een rustig galopje, hoofdhouding normaal tot wat lager(niet in "in de krul"), en lange lijnen rijden, moet in dat geval echt geen probleem zijn. Je paard wordt sneller warm van een handgalopje dan van 10 minuten stappen. Als een paard uit een box komt dan is die warming-up zéker wél een noodzaak. Ze hebben dan wel een rondje kunnen draaien, maar echt "klaar voor de start" zijn ze dan nog niet.

Je geeft zelf al aan dat als je paard goed over de rug loopt, het probleem verdwijnt. Daar zou ik dan mee doorgaan, dat hij in het begin lang en laag goed over de rug blijft lopen. Wie weet help je 'm er daarmee even doorheen.
    Hoe is zijn haren"pakket"? Dik kort en stevig, of lang en los? Poets je hem veel?

hij heeft een kort en stevig pakket haar. maar minder dik als onze haflinger.
    maar die heeft ook een heel ander soort vacht.
    borstelen doe ik niet zo veel

http://www.mijnalbum.nl/Foto=LP66QKCK
    dit is onze stal nu hebben we het luik waar die door heen kan kijken dicht gedaan zo dat die daar geen kou meer van krijgt.
    hij staat s`nacht er toch al tijd met zijn kont er naar toe.
    hij kan nog wel naar buiten kijken door het anderen luik.

In de wei lopen is bepaald niet te vergelijken met een mens dragen tijdens het werk, dus ik vind het bovenstaande niet opgaan. Bovendien is binnen 10 minuten stappen, draven en galopperen nou niet de juiste manier van trainen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cesara
    hij staat overdag buiten en s`nachts in een open stal.
    In een stal staan is helemaal niet bevorderlijk voor de spieren. Hij wordt gedwongen om heel veel uren achtereen stil te staan. Als je stal aan twee kanten open is, kan het nog akelig doortochten ook.
    Gewoon buiten laten, in beweging laten zou mijn voorkeur hebben bij dit soort problemen.

s`nachts buiten laten is meschien wel een goed idee. dan kan die inderdaad blijven bewegen.

ik blijf ook niet de heletijd alleen 10 minuten rijden.is inderdaad wel kort.
    vandaag gaan we weer wat langer
    en ik bouw het weer langzaam op. zo dat ik hem daar mee niet kan overbelasten.
    en zo als ik al zij. haal ik hem altijd uit de wei wat al 10min lopen is en daarna kijk ik even hoe doe loopt en dan ga ik er pas op.
    ik galopeer rustig en draaf ook rustig. vraag hem aan de teugel zodat die zijn hoofd laat zakken en zijn rugspieren gebruikt, als die dat doet gaan we nog een paar passen door en stoppen en dat steeds opbouwen dat die ook langer zijn rug spieren gebruikt. ook gaan we lekker stap ritjes maken.
    en hoe zal jij het dan doen ?

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Als ie met deken veel soepeler aanvoelt zou ik persoonlijk voor een deken kiezen.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

mijn haflinger is spierbevangen (misschien geweest) en zij had ook erg veel last van haar spieren maar nu ze een dekentje op heeft gaat het al stukken beter!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bladwijzers

Forum Rechten