Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: wel of niet shimmen bij een goed passend westernzadel

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

wel of niet shimmen bij een goed passend westernzadel

Nav het fototopic van Skey die al wat ouder is, ( http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopi ... ht=shimmen ) open ik hiermee maar een nieuw topic.

Voor Sunny hebben we een nieuw zadel laten maken daardoor kan ik gerust zeggen dat de pasvorm goed is.

Ook bij ons zadel liggen de concho's niet op een horizontale lijn, waardoor je de conclusie kan trekken dat hij voorover helt. (is dat terecht?)

Ik heb een nieuwe pad gekocht waar ik shims in kwijt kan, maar de enige reden die ik zie om te shimmen is om de concho's horizontaal te krijgen. Verder heeft ze voldoende ruimte op de schouder, en ongetwijfeld krijgt ze dat met de shims nog meer.

Stel nou dat je zeker weet dat je zadel past, je paard heeft voldoende schoudervrijheid, maar de concho's liggen niet horizontaal. Zou je dan shimmen?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: wel of niet shimmen bij een goed passend westernzadel

Ik denk dat je dat het beste aan Euro-horse zelf kan vragen, die weten precies hoe je zadel ligt.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik begrijp je vraag misschien niet goed, maar waarom zou je een goed passend zadel willen veranderen?

Als het niet in balans ligt (voorover helt) is de pasvorm niet goed lijkt me. Als je het zadel speciaal hebt laten maken door Euro-horse lijkt dat me niet voor de hand liggend.

In het geval dat het inderdaad voorover helt zou ik toch niet aan shims beginnen. Dat lijkt me niet de oplossing, omdat het zadel dan in het midden volgens mij minder goed draagt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Ik vind shimmen bij westernzadels een eng idee. Omdat de boom/zadelconstructie heel anders is dan bij een engels zadel loop je sneller kans op bridgen. Je kan ook niet zien bij een "aangekleed" westernzadel of het bridged (behalve natuurlijk met een indruk-pad). Ik zou het niet riskeren.
    Waarom moeten trouwens de concho's horizontaal liggen? Heb je met een balletje getest waar je balancepoint in het zadel ligt?

Ik zou zeggen dat je zadel toch goed moet zijn, aangezien het net nieuw is en helemaal op maat gemaakt.

Sluit me bij de voorgaande 2 dames aan. Zou het echt niet doen.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jul 2005

Het zadel past inderdaad goed, ik probeer er alleen achter te komen wat het belang is van de horizontale lijn van de concho's. En dat gaat ongetwijfeld over het diepste punt van de seat, volgens Parelli dan.

Toch heb ik de indruk dat een zadelmaker daar anders naar kijkt, uiteraard leg ik de vraag ook voor aan Eurohorse, maar daar weet ik het antwoord wel van .
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid masja's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    51

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Toch heb ik de indruk dat een zadelmaker daar anders naar kijkt, uiteraard leg ik de vraag ook voor aan Eurohorse, maar daar weet ik het antwoord wel van .
    Waarom eurohorse als je zaterdag al bij een goede zadelmaker komt .
    Volgens mij kunnen we daar uren bomen over zadels, zadel passen en bosals .

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door masja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Waarom eurohorse als je zaterdag al bij een goede zadelmaker komt .
    Volgens mij kunnen we daar uren bomen over zadels, zadel passen en bosals .
    Was ik inderdaad al van plan !!

Aangemeld
    Jul 2005

Vandaag mn zadel terug gekregen van de zadelmaker.. hij is weer als nieuw
    Gelijk even gepast op Sunny.. ligt gewoon netjes in balans, diepste punt is inderdaad het diepste punt en de concho's liggen vrijwel horizontaal.

Het zadel is 5 weken weggeweest ivm de reparatie en had de indruk gekregen dat hij iets voorover lag. (waardoor ik dus wilde shimmen). Al met al blijkt dat nu helemaal niet nodig.

Ze is overigens wel wat afgevallen, ondanks de stalrust. Mn dikste pad eronder zal ervoor zorgen dat er geen wrijving ontstaat.
    (niet dat we binnenkort al aan rijden toe zijn, maar goed, je kan je alvast ergens druk over maken)

Bladwijzers

Forum Rechten