Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: vervanger voor hooi

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

vervanger voor hooi

Ivm het hoesten mag mijn 26-jarige Ierse Hunter merrie van de DA absoluut geen hooi meer. Ik voer ze nu Luzerne waar verrekte veel melasse in zit, helaas kon ik zo snel nergens geen andere Luzerne zonder melasse vinden.

Maar nu mijn vraag, ik vind Luzerne erg moeilijk voeren...zo weinig om de hele nacht door te komen (laatste voeding 23.30 en 8.30 weer eerste voeding).
    Mijn andere paardjes staan lekker de hele nacht hooi te knagen, zij mag dat dus niet, krijgt dus 3/4 scheppen Luzerne, da's zo op...

Is er nou nog een andere vorm van ruwvoer dat ik haar kan geven ? Veel in massa, om te vullen, maar met weinig energie ?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: vervanger voor hooi

Voordroog!
    Dat is kuilvoer, maar dan heel droog. Wordt ook wel paardenkuil genoemd. Het lijkt bijna hooi, maar het zit wel in plastic verpakt. Het is veel minder stoffig dan hooi.
    En anders: hooi natmaken voor je het geeft. En maak de overgang naar ander ruwvoer geleidelijk, anders kunnen de darmen van slag raken!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

idd. ik geef nu ook voordroog, en ze heeft nergens meer last van. staat ook niet meer op stal omdat ze zo allergisch reageerde op al dat stof...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Voordroog!

En anders: hooi natmaken voor je het geeft. En maak de overgang naar ander ruwvoer geleidelijk, anders kunnen de darmen van slag raken!
    Oeps...ik mocht van de DA vanaf dat moment écht geen hooi meer geven, moest zelfs van hem halsoverkop naar de winkel om Luzerne te kopen.
    Ik was al nat hooi aan het voeren, maar zelfs dat mocht niet meer.

Nakka geleidelijke overgang dus....

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

nat gemaakt hooi heeft niks met voordroog te maken. Voordroog is gras dat maar 3 dagen gedroogd heeft en dan wordt het in plastiek verpak. Het is dus een beetje vocht in en bevat eigenlijk geen stof.
    Paarden die dampig zijn eten best voordroog als vervanging voor hooi echt waar. Vraag aan je DA of je voordroog mag voederen als je niet zeker bent.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jun 2006

oké...voordroog gaat het worden !

Thanks allemaal voor de adviezen !!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik snap alleen niet waarom je DA gezegd heeft dat ook natgemaakt hooi niet mag? Het is wel zo dat als je hooi natmaakt, je ook een deel van de voedingsstoffen eruit spoelt. M.i. is het dus niet verstandig om langdurig alleen maar nat hooi te voeren, vandaar ook mijn advies voor voordroog. Maar dat je het absoluut niet zou mogen geven, dat snap ik niet, want er zit nl. niet veel stof meer in nat hooi. Gaf hij er ook nog een reden voor?

Het is overigens voor een hoestend paard ook beter om 24/7 buiten te staan, want op stal is er altijd meer stof dan buiten... Of staat jouw paard 's nachts al buiten?

Als je voordroog geeft, wel opletten wanneer het geoogst is, ivm met risico voor hoefbevangenheid ofzo (ik meen dat ergens gelezen te hebben! ).

Groetjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Bladwijzers

Forum Rechten