en volgens mij moet je aan die gedroogde versie veel water toevoegen, omdat het anders gaat werken als een spons in de maag/darmen (en dus veel vocht gaat aanzuigen). En dat ze daar dan weer een verstoppingskoliek van kunnen krijgen?? Toch?
en volgens mij moet je aan die gedroogde versie veel water toevoegen, omdat het anders gaat werken als een spons in de maag/darmen (en dus veel vocht gaat aanzuigen). En dat ze daar dan weer een verstoppingskoliek van kunnen krijgen?? Toch?
Ja dat klopt, bietenpulp mag je nooit droog aan je paard voeren, dat kan zeer ernstige problemen geven doordat het opzwelt in het paardenlichaam! Je moet het altijd voldoende voorweken.
Jeetje daar schrik ik van dat er nog zoveel suiker in zit. Een biet weegt denk ik al snel een kilo of niet.
Jossie hoe kom jij aan die gegevens??
Mijn paard krijgt op de pensionstalling ook voederbiet en ik ben er eigenlijk niet zo voor, de boer sputterd altijd al direct : "het zijn geen suikerbieten!" krijg ik te horen.
De boer vindt het al niets dat ze geen kuilgras mag van mij maar alleen hooi, en bij voorkeur weinig brok.
Ik vindt mijn paard de laatste tijd wat stijf in de achterhand, zou dat met teveel suiker te maken kunnen hebben.
Lastig hoor!!
Ze krijgt iedere dag een biet, op diarrhee heb ik haar nog nooit kunnen betrappen.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
De gegevens komen uit het CVB-voedernormenboekjeOorspronkelijk Geplaatst door whoopie
.
Tja... sinds Kate spierbevangen is geweest, hou ik niet van suikers en al helemaal niet van stijvigheid in de achterhand. Even overleggen met het telefonisch spreekuur van de VA maakt denk ik meer duidelijk of het aan die bieten kan liggen of niet. Mijn gevoel zegt stoppen met al die suikers, maar ik ben geen arts én paranoia op dat gebied.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Jossie dank je.
Nog nooit van gehoord, waar staat CVB voor?
Ben er inmiddels achter via google, intressant!
Zo,n boekje lijkt mij wel een handig naslagwerkje, heb jij het boekje voor een opleiding of zo gekocht. Of gewoon intresse?
doei
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Toen ik nog Veehouderij studeerde in Delfst aan de HAS, was dit boekje een verplicht onderdeel van de boekenlijst voor de vakken in veevoeding. Zodoende ben ik al sinds 1994 in het bezit van dit boekje. Inmiddels heb ik een nieuwer exemplaar uit 2004 via Saar gekregen (die geeft les op een VMBO-groen school). Ik hoop stiekem dat ze dit jaar weer de nieuwe versie aanschaffen voor school, misschien dat ik dan weer een nieuwe via haar kan bemachtigen. Dus nu is het vooral interesse waar ik hem voor heb en gebruik ik dat boekje behoorlijk vaak. Niet alleen voor de paarden, maar ook voor de schapen en koeien op het bedrijf.
Overigens zijn ze ook via het Centraal Bureau Veevoeders (CVB) te bestellen.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
ik heb er ook een ... ze zijn inderdaad wel handig alleen gebruik ik hem niet veel meer... ik ga hem maar eens opgraven en het een en ander uitrekenen voor mijn paarden![]()
Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he
Ik heb inmiddels de boer gevraagd om Whoopie geen voederbiet meer te geven dat was geen probleem gelukkig.
Zijn zoon had vandaag wel zoiets van dan kunnen we over een paar weken wel eens weer kijken, maar watmij betrefd blijft het zo.
Ze vinden het eigenlijk niet prettig voor het paard omdat ze dan alleen maar wat op dat droge hooi kan knabbelen.
Ik ben overigens wel benieuwd of ze verschil laat zien met bewegen.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Bladwijzers