Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: Stalbodem

Stalbodem

Hallo allen,

Op het moment gebruiken we vlas als bodem in de stal. Op zich ben ik er wel tevreden over. Ik vraag me alleen of ik het op de juiste manier gebruik. Omdat ik nogal (hopelijk) goed uitmest (soms 2x per dag) wordt het geen potstal, door de weeks haal ik de mestballen eruit en de natte plekken. In het weekend keer ik de bodem uitgebreid om alle natte & vieze plekken eruit te scheppen en gooi ik er +/- een halve baal bij. Advies van de boer is oppotten maar persoonlijk vind ik vies.

Verderzzz: Is er nog een betere bodem mogelijk dan vlas en wie weet de goedkope adresjes?

/M.
    Lima Bravo!

Re: Stalbodem

bij ons staan de paarden ook op vlas.( ze staan alleen s`nachts op stal)
    we halen iederen dag de mestballen uit de stal en 1x per week de natte plek. en dan alles weer goed opspitten. en dan nog 1xper week de natten plekken er uit en een nieuwe baal vlas er bij.
    ons vals kost iets van 6 euro. en ze worden thuis bezorgd.

oppotten doen we ook niet.
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Wat is oppotten? (wij gebruiken dit bij ons niet, dus ben wel benieuwd wat hiermee bedoeld wordt )
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

dat je de drollen van je paard laat liggen in stal en daar over weer. bijvoorbeeld sto doet.
    zodat de ze een lekkeren warmen bodem krijgen er komt warmte van de mest af
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Alles "gewoon" laten liggen, totdat je een dikke bodem hebt. Je haalt er weinig uit, maar strooit steeds nieuw bij. En als je paard dan met zijn hoofd tegen het plafond zit, moet je alles er in 1 keer uithalen.
    Doel: dikke, zachte bodem en weinig werk. Ik geloof dat het door de dikte ook niet echt gaat ruiken.
    Started!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

tegelijk!
    Started!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Bij een potstal haal je wel de drollen eruit hoor!!! anders wordt het wel een hele vieze bedoening!!!
    Je probeert zoveel mogelijk de onderlaag in takt te houden, door vooral in het begin ruim op te strooien en niet al te veel van de (natte) onderlaag weg te scheppen. Dit wordt een soort compostachtige laag.
    Het beviel mij altijd prima.. zeker niet vies.. de onderlaag, is als je het goed doet aan de bovenkant namelijk niet nat!
    wij betaalde geloof ik 5,- per baal...

Ahzo, ja, dat deden wij vroeger ook, dat oppotten. Gaf een zachte en warme bodem. Dan wel op tijd bijstrooien als je dit doet!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bij ons op stal stond ook een paard op vlas. Eerst heeft de SH dat geprobeerd op te potten, maar de lucht was niet te harden hoor. Na een week de pisplekken er niet te hebben uitgehaald (er zit ook geen putje in die box) wil je helemaal niet weten hoe dat rook en hoe het eruit zag. Die merrie pistte altijd precies op hetzelfde plekje. Het prikte in je ogen. Dus daar deden we het toen net als jou, Martin, en dat ging prima. Er gingen 1 1/2 baal per week in, maar dat kan een ander formaat zijn geweest dan die van jou.
    Hennepstro of koolzaadstro zit in diezelfde hoek. Daar heeft Ollie wel eens op gestaan. Ook zaagsel hebben we een tijd gehad. En van die tarwestrokorrels. Erg duur was dat. Ollie kan nu al jaren gelukkig weer op stro, en dat vind ik toch wel de mooiste bodem (op gras na ) .

Bij ons staan de externe paarden gewoon op het verharde plein met klinkers en in de leefruimte hebben we een gedeelte voorzien met waterdoorlatende rubberen matten.

Urine loopt weg na enkele seconden. Vermits de paarden er maar enkele uren staan en de ruimte heel groot is, halen we de mest sochtends weg.

Heel erg hygiƫnisch en de hoeven blijven mooi zonder indringen van ammoniak of andere schadelijke stoffen...

eigen paarden hebben in de loopstal ook een gedeelte rubberen matten, ander gedeelte is verhard.

Na een boel experimenteren met bodems, zijn de matten het beste wat ik onze paarden kan voorschotelen. Proper, hygiƫnisch, comfortabel om toch te liggen, goed voor de hoeven en pezen, afwisseling in bodem,...

Paarden hebben maar al te vaak een te zachte ondergrond vooral op de weilanden, een gedeelte verhard is dan ook meegenomen.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Mijn paarden staan ook op vlas. De manier van uitmesten is bij ons paard afhankelijk. Zowiezo iedere dag de drollen eruit en daarna worden de stallen weer gevlakt. Van 6 paarden heb ik dan nog geen kruiwagen. We hebben een oudere merrie die echt op 1 plaats plast en dat wordt dan een natte berg. Daar halen we dan regelmatig wat vanaf. Als de stallen bruin worden dan gaat er een baal bij. En eens in de zoveel tijd haalt mijn vriend ze helemaal leeg. Dat is wel een rotklus. Verder is het weinig werk en we hebben ook geen hoefproblemen meer. Onze balen zijn tussen de 3 en 4 euro dacht ik. Maar dan hebben we wel een vrachtwagen vol afgenomen. Ander voordeel is ook dat de mestput minder vaak geleegd hoeft te worden en dat scheelt ook weer flink geld.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Shiva staat ook op vlas. En zij plast ook alleen op 1 plek, maar dit geeft geen last of stank. Ik haal alleen de drollen eruit en leg daarna alles weer ff gelijk omdat zij het aan de kant schopt.
    Maar ze staat ondanks dat altijd op een flinke laag.
    Bij ons gaan elke 12 weken de stallen leeg en komen er nieuwe pakken vlas in. Bij Shiva hoeft dit nooit, bij haar is het na 12 weken nog schoon als in het begin.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hangt er denk ik ook heel erg vanaf hoeveel uur per dag de paarden binnen staan. Die van ons stond toch wel 16 uur per dag in die box. Nou dan is oppotten geen pretje zonder putje . Shiva staat langer buiten, toch?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Nou, Shiva staat eigenlijk dag en nacht binnen. Alleen heb ik de mazzel dat ze veel in de paddock wordt gezet door mn stalgenootjes. Dus reken dan maar op toch een hele nacht binnen en overdag kan je er zo'n 4 uurtjes aftrekken.
    Maar het gebeurd wel eens dat ze minder buiten komt.

En als je paard dan met zijn hoofd tegen het plafond zit, moet je alles er in 1 keer uithalen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten